انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد
کد خبر: ۲۶۲۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 January 30    -    ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
استفاده از عینك آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینكهای تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند
انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارداشعه ماوراء بنفش يا همان (UV) داراي سه نوع طول موج UVA ،UVB و UVC است كه اشعه «UVC» در لايه ازن جذب شده و به زمين نمي‌رسد و آن قسمتي كه براي چشم مضر است UVB است كه موجب سوختگي پوست و اثرات مضر روي چشم است.

انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد

مثلا وقتي UVB به روي برف تابيده مي‌شود، مي‌تواند موجب كوري برگشت‌پذير شود و براي 12 تا 48 ساعت بينايي خود را از دست دهد.

دانشمندان بر اين اعتقادند كه تماس زياد با اشعه UVB مي‌تواند در مدت زياد بيماري‌هاي برگشت‌ناپذير، مانند: آب مرواريد، تغيير در مركز ديد و ناخنك چشم را فراهم آورد.

اشعه «UVA» بيشتر توسط عدسي چشم جذب مي‌شود و مدركي براي ضرر چشم وجود ندارد. اشعه‌اي كه بايد چشم را از آن مصون نگه داشت UVB است.

عينك‌ها بايد حداقل 98 درصد از UVA و UVB را جذب كنند چون عينكي كه استاندارد نيست، بسيار مضرتر از نزدنش است، چراكه عينك آفتابي باعث مي‌شود مردمك چشم باز شود و حال اگر UV را جذب نكند، تمام اشعه‌هاي مضر به داخل چشم نفوذ مي‌كنند.

استفاده از عینک‌های آفتابی  به عنوان یك ضرورت و حفظ سلامت چشم‌ها مطرح شده است . محافظت چشم در مقابل نور شدید آفتاب و اشعه فرابنفش موجود در آن بسیار مهم است. استفاده از عینك آفتابی مناسب در شرایطی كه نور آفتاب شدید است، باعث بهتر شدن دید و پیشگیری از صدمه به عدسی و شبكیه چشم می‌شود. استفاده از عینكهای تقلبی نه تنها این خاصیت را ندارند بلكه سبب بسیاری از عوارض چشمی‌می‌شوند كه از آن جمله می‌توان، كاهش بینایی، آب مروارید و بیماری شبكیه را نام برد.

در نور شدید، چشم احساس خستگی و كاهش دید رنگی می‌كند. در صورتی كه چشم‌ها بدون محافظ هر روز برای ساعات طولانی در نور آفتاب به سر برد احتمال ابتلا به آب مروارید بسیار افزایش می‌یابد.

انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد

توصیه های لازم در مورد انتخاب عینک آفتابی

1- افرادی كه در حال اسكی كردن، حمام آفتاب گرفتن و كوهنوردی در ارتفاعات هستند باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند. برای اینگونه محیط‌ها عینك‌هایی لازمند كه فقط ۱۲ ـ ۸ درصد نور را از خود عبور دهند.

2 ـ عینكهای رنگی متمایل به سبز و قهوه ای به علت مختل كردن طیف رنگ ، مضر هستند . البته برای افرادی كه می‌خواهند به مدت طولانی رانندگی كنند ، توصیه می‌شود از عینكهای قهوه ای استفاده كنند ، چرا كه این عینكها نور آبی آسمان را كاهش وحدت بینایی را افزایش می‌دهند، لذا برای مصارف روزمره توصیه به استفاده از این رنگ نمی‌شود .

 3 -اگر پشت فرمان می‌نشینید توصیه می‌شود كه از عینكهای آفتابی سبز رنگ استفاده نكنید چرا كه تشخیص نور قرمز و زرد را مختل می‌كند و از این نظر مناسب نیستند. به عنوان یك اصل بدانید كه بهترین رنگ برای عینكهای آفتابی در وهله اول خاكستری و پس از آن قهوه ای است.
4ـ  شیشه‌های عینك آفتابی باید مقاومت كافی داشته باشد. پلی كربنات از همه مواد مقاوم تر است.

۵ ـ قاب عینك باید بزرگ باشد تا محافظت كامل در این خصوص صورت گیرد .

۶ – یك عینك آفتابی استاندارد عینكی است كه وقتی آن را در مقابل یك صفحه طرح دار تكان می‌دهیم نباید صفحه موجدار تار و كج و معوج دیده شود .

۷ – اگر می‌خواهید بدانید كه تیرگی عینك آفتابی شما مناسب است یا نه، در یك اتاق با نور معمولی با عینك آفتابی به آینه نگاه كنید اگر عینك آفتابی شما مناسب باشد نباید چشمان خود را ببینید .

۸ – كودكانی كه برای ساعتهای طولانی در زیر نور آفتاب در حال بازی كردن هستند باید از عینكهای مخصوص خودشان استفاده كنند .

۹ – اگر در محل كار خود با اشعه‌های زیاد در تماس هستید، عینك آفتابی جوابگو نخواهد بود لذا توصیه می‌شود عینكهای متفاوت و مخصوص استفاده نمایید (برای مثال در جوشکاری ویا کار با وسائلی که تولید اشعه میکند عینک ویا محافظ های خاصی لازم است )

۱۰ – افرادی كه تحت عمل آب مروارید یا لیزیك یا لازك قرار گرفته‌اند باید در مواجهه با آفتاب از عینكهای آفتابی مجاز استفاده كنند .

۱۱- بعضی داروهای پوستی یا چشمی‌حساسیت چشم‌ها را به نور آفتاب بیشتر می‌كند در صورت استفاده از این داروها ( به عنوان مثال كسانی كه از قطره های چشمی‌یا قرص داكسی سیكلین استفاده می‌كنند ) باید حتماً از عینك آفتابی استفاده كنند .

۱۲- عینكهای آفتابی با شیشه‌های رفلكس كه دارای پوشش آینه‌ای هستند برای مصارف اسكی یا كوهنوردی مناسب می‌باشند .

۱۳- با توجه به هزینه‌های مختلف كه روزمره متحمل می‌شوید خرید یك عینك آفتابی استاندارد نه تنها عملی درست و به جا بلكه ضروری می‌باشد . بهای استفاده از عینكهای تقلبی به خطر انداختن سلامتی چشم هایتان می‌باشد .

۱۴ – برای تهیه عینك آفتابی بهتر است با یك چشم پزشك مشورت كنید و یا از یك اپتومتریست كمك بگیرید . و جهت خرید آن به عینك فروشیهای معتبر مراجعه نمایید . با خرید یك عینك خوب به راحتی می‌توانید تا چند سال از آن استفاده كنید .

۱۵- اگر دچار اختلال در بینایی هستید و از عینك طبی استفاده می‌كنید چنانچه مایل بودید می‌توانید از عینكهای آفتابی مخصوص كه بر روی عینك طبی قرار می‌گیرند استفاده نمایید و یا برای عینك طبی خود شیشه های فتوكروم و یا شیشه های رنگی سفارش دهید .

انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد

نحوه شناخت عينك استاندارد

«در لنز عينك‌هاي ارزان ماده‌اي به نام (Triace tate) است كه فقط 40 درصد ازUV را جذب مي‌كند و براي چشم بسيار مضر هستند بنابراين بهترين راه شناخت عينك‌هاي استاندارد، استفاده از دستگاه UV متر است كه اغلب در عينك‌فروشي‌هاي معتبر يافت مي‌شود.»

بدون استفاده از دستگاه «يووي متر» جهت شناخت استاندارد بودن عينك‌هاي آفتابي، تشخيص يك عينك آفتابي مناسب، حتي براي چشم پزشكان نيز سخت و غيرممكن خواهد بود.

گفتني است اين دستگاه بايد UV عينك را از 98‌درصد به بالا نشان دهد. همچنين گاهي علامت «400 UV» در كنار برخي از عينك‌ها درج شده است كه نشان‌دهنده قابليت حفاظت بر عليه UVB است.

نمي‌توان هر عينك گران‌قيمتي را استاندارد قلمداد كرد و بايد تمامي آنها توسط دستگاه (يووي‌متر)‌ تست شوند.

خاصيت عينك‌هاي شيشه‌اي بدون نمره

در حال حاضر اكثر عينك‌هاي طبي و آفتابي به‌دليل هزينه‌هاي بالاي آن از شيشه‌اي تبديل به تلق شده‌اند، ولي جالب است كه بدانيد اگر شيشه بدون شماره‌اي را جلوي چشمان خود بگذاريد، باعث مي‌شود 98 درصد از UV توسط آن جذب شود. آنچه در انتخاب عينك آفتابي مهم مي‌باشد، اين است كه بايد كل چشم توسط آن گرفته شود، بنابراين استفاده از عينك‌هاي كوچك كه بيشتر براي زيبايي طراحي شده‌اند و هيچ پوششي ندارند، توصيه نمي‌شود.

آیا كودكان هم به عينك آفتابی نیاز دارند ؟

كودكان به دليل اين كه ممكن است بيش از سايرين در معرض آفتاب قرار گيرند، احتياج به عينك‌هاي آفتابي دارند.  هر قدر افراد جوانتر باشند UV بيشتر به چشم آنها صدمه خواهد زد، چرا كه قرنيه و عدسي چشم كودكان بسيار شفاف است وUV بدون برگشت داخل چشم مي‌رود در صورتي كه در افراد سن بالاتر به دليل كدر بودن عدسي و قرنيه، مقداري ازUV بازتاب خواهد داشت، پس بهتر است كودكان و بزرگسالان در معرض آفتاب از 10 صبح تا ساعت‌14 زدن عينك را به هيچ وجه فراموش نكنند؛ چرا كه در اين مدت زمان، حتي اگر شخص در سايه نيز قرار داشته باشد، خطر صدمه اشعهUV چشمان را تهديد مي‌كند.

فيلتر پلاريزه

اغلب اشعه‌هاي مضر از استوا مي‌آيند و به‌شكل افقي‌اند. عينك‌هاي پلاريزه مي‌توانند جلوي اين اشعه‌ها را به خوبي بگيرند، چرا كه اين عينك‌ها اجازه مي‌دهند فقط اشعه‌هاي عمودي، داخل چشم شوند و تنها مشكل اين عينك‌ها اين است كه اگر خودرويتان (ال‌سي‌دي)‌ دارد شما به هنگام نگاه كردن به اين صفحه، كمي دچار مشكل شده و ممكن است اين صفحه را واضح نبينيد. بنابراين، اين نوع از عينك‌ها بيشتر براي افرادي كه داراي ديد بسيار خوب و شغل خلباني يا تيراندازي هستند توصيه مي‌شود.

انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد

آیا رنگ شيشه عینک هم مهم است ؟

رنگ و لايه‌هاي مختلف موجود در شيشه هر‌يك با توجه به كاربرد آن طراحي مي‌شود مثلا رنگ خاكستري به دليل اين كه شدت نور را در تمامي رنگ‌ها به طور يكسان كم مي‌كنند و كمترين اختلالي را در ديد رنگي ايجاد مي‌كنند، براي رانندگي و ساير كاربردهاي روزمره مناسبند. دكتر اساسي درخصوص عينك‌هاي شيشه زرد مي‌افزايد: اين عينك‌ها نور آبي را تا حد زيادي جذب مي‌كنند، بنابراين بيشتر سطح‌ها مي‌توانند آن را منعكس و منتشر كنند و به همين دليل عينك‌هاي اسكي بيشتر زرد هستند.

همچنين عينك‌هاي قهوه‌اي علاوه بر جذب بهتر نور آبي و فركانس‌هاي بالا، اشعه‌ ماوراءبنفش را هم بيشتر جذب مي‌كنند و عينك‌هاي سبز بخشي از نور آبي را فيلتر كرده و درخشندگي سطوح را كاهش مي‌دهد و در پايان عينك‌هاي قرمز و ارغواني كه بيشتر براي شكار و اسكي روي آب مناسبند در محيط‌هاي سبز و آبي استفاده مي‌شود.

انواع عینک های آفتابی و نحوه شناخت عينك استاندارد

آیا در زمستان هم احتیاج به عینک آفتابی داریم ؟

استفاده از عينك آفتابي در زمستان، بخصوص در برف را توصيه می شود . از آنجا كه برف بازتاب 80 درصد ازUV را دارد و زمين و آب فقط 10 درصد ازUV را منعكس مي‌كنند، اهميت استفاده از عينك آفتابي در زمستان كمتر از استفاده از آن در فصل تابستان نيست.

عيـنـك آفتابي خوب بايد شرايط زير را داشته باشد :

1- چشمان شما را در برابر اشعه ماوراء بنـقش محافظت كند.

2- چشمان شما را در برابر نور شديد خورشيد محافـظت كند.

3- چـشمـان شما در برابر نورهاي زننده و خـيـره كـنـنـده محافظت كند.

4- وضوح و كنتراست را بهبود ببخشد.

يـك عيـنـك ارزان قيـمت و بی کیفیت مـعمـولا مـزاياي فـوق را در اختيار شما قرار نمي دهـند بـلكه تنها از شدت نور ميكاهد ولي اشعه ماوراء بنفش را حذف نمي كنـد. از ايـن رو عـنـبـيــه چـشمـان بـواسطـه كـاهش شـدت نـور منبسط تـر و بازتر شده و اجازه مي دهد اشـعـه مـاوراء بنـفـش بيـشتري به آنها برسد كه سبب آسيب به شبكيه چشم و در پي آن ابتلا به آب مرواريد و حتي سرطان چشم مي گردد. بنـابـرايـن حتما از عيـنـك هـاي آفـتـابي دارای حداقل حفاظت UV-400 بـا مـارك هـاي مـعـتبر استفاده كنيد


انواع جنس فريم عینک های آفتابی

1- پلاستيكي

* CELLULOSE ACETATE – ZYL: مقرون به صرفه و خيلي سبك ميباشد.
* PROPIONATE: پـلاسـتـيـك نـايـلوني كه حساسـيـت زا نميباشد و سبك وزن است.
* NYLON – GLIDAMIDE: گليداميد مقـاوم در بـرابر گـرما و سـرمـا بــوده و انـعــطاف پذير اما سخت و حساسـيـــت زا نميباشد. فريم هاي پلاستيكي شكننده تر از فريم هاي فلزي بوده و در برابر تابش خورشيد بمرور استحكامشان كاهش مي يابد.

2- فلزي

* MONEL: آلياژي از چند فلز ميباشد. ضد خـوردگي بوده و معمولا داراي روكش پالاديوم است.
* TITANUM: سبك و بادوام، با استحكام و مقاوم دربرابر خوردگي (نقره اي رنگ ميباشد)
* BERYLLIUM: ارزان قيمـت، مـقـاوم در برابر خوردگي و كدر شدن، بسيار قابل انعطاف(خاكستري مات)
* STAINLESS STEEL: اسـتـيـل ضـد زنـگ سـبـك وزن و حساسيت زا نمي بـاشد، مـقـاوم در بـرابـر خــوردگــي و ساييدگي بواسطه داشتن فلز كرميوم در تركيبش
* FLEXON: نـوعـي آلـيـاژ تـيـتـانيـوم مـــي بـاشـد كه بـه "فلز حافظه” موسوم است چون در صـورت آسـيـب ديـدن مـجـددا بـه شـكـل اوليه خود باز مي گردد. حـتـي پـس از پيچاندن خم كردن و له كردن. سبك وزن، ضـد خـوردگي و حساسيت زا نميباشد.
* ALUMINUM: سبك، بسـيـار مـقاوم در برابر خوردگي، براي استحام بيشتر با آهن و سيليكون تركيب ميگردد. فريـم بايد هم اندازه و مكمل شكل و رنگ پوست شما باشد. مـثـلا افـراد بـا صـورت گـرد بهتر است فريمهاي مستطيل شكل را انتخاب كنند و افـرادي كه فرم صورتشان مربعي و مستطيلي شكل است بهتر است فريمهاي بيضي شكل را انتخاب كنند. نكته ديگر آنكه سطح بالاي فريم نبايد ابروهاي شما را بپوشاند.
انواع فريم، جنس لنز…

انواع فريم

1- WRAP-AROUND: به فريمهايي اطلاق ميگردد كه از قوس صورت تبعيت كرده و چشمها را كاملا ميپوشاند. در مقابل برف و باد و باران نيز محافظند.

2- CLIP-ON: به فريمهايي اطلاق ميگردند كه مستقيما روي عينكهاي طبي قرار ميگيرند.

چرا بعضی از لنزها از لنزهای دیگر تیره تر است ؟

ميزان تيرگي لنز بستگي به محيطي دارد كه مي خواهـيـد از عيـنـك استـفـاده كنيد. در محيطهايي كه شدت نور شديد است مانند ورزش كـوهنـوردي و اسكي روي برف، شما نياز به لنزي داريد كه بيشتر نور را سد كند %95 براي رانندگي و كنار دريا %90-70 نـــور را جذب كند و لنزهايي كه %20-10 نور را كاهش ميدهد صرفا براي نـمايـش مد و خوش نمايي مناسب ميباشد. نكته مهم اين است كه ميزان تيرگي لنز هيچ ارتباطي با ميزان حفاظت كنندگي آن عينك در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارد. رنگ ها لنز و كاربرد آنها، پوششهاي لنز…
ته رنگ لنز
لنزهـا در تـه رنـگاي متـفـاوتي مـوجود مي باشند كه هر كدام براي فعاليت هاي ويژه اي مناسب است.

1- ته رنگ خاكستري: يك ته رنگ فوق العاده كه سبـب كـاهش كـلـي روشنـايــي نور گشته و چشمها را در برابر تابشهاي زننده (خيره كننده) محافظت كرده و بـراي رانندگي و استفاده عمومي مناسب ميباشد.

2- ته رنگ زرد و طلايي: ميزان نور آبي را كاهش داده و در عـيـن حـال به فركانسهاي ديگر نور اجازه عبور مي دهـد. تـه رنـگ زرد بـطور كـلي رنـگ آبـي را حـذف كرده و سبب ميگردد همه چيز واضح تر بنظر برسد (چـون نور آبي تمايل به پخش و بازتاب فراوان دارد از اين رو حذف آن در وضوح ديد موثر است) و به همين خـاطر اسـت كـه بيشتر عينكهاي ويژه اسكي روي برف زرد رنگ ميباشند. در واقع اين ته رنگ ديد نور را مختل ميكند براي رانندگي در شب، هواي ابري و مه آلود نيز مناسب است.

3- ته رنگ قهوه اي و كهربايي: ته رنگهاي عمومي ميباشند و مزاياي آن كاهش نور زننده و حذف فركانسهاي بالاي نور مانند نـور آبـي و مـاوراء بنـفش را دارد. مانند ته رنگ زرد ديد نور را مختل ميكند اما كنتراست و وضوح را افزايش ميدهد. براي دويدن، دوچرخه سواري و رانندگي مناسب است.

4- ته رنگ سبز: كاهش نور زننده و حـذف نـور آبي از ويژگيهاي آن ميـباشد از آن رو كه ته رنگ سبز بالاترين ميزان كنتراست و بيشترين درجه تيزبيني را فراهم مي آورد بسيار محبوب ميباشد.

5- ته رنگ صورتي و قرمز: كنتراست عالي را از اجسام بـا پـس زميـنـه آبـي و سـبـز فراهم مي آورد. براي شكار و اسكي روي آبي مناسب است.

6- ته رنگ آبي: بيشترين نور آبي را از خود عبور مي دهند. بـراي گـلف و تـنـيـس و يـا نشانه گيري به سوي هدفهاي سبز رنگ.


کلام آخر :

عینک‌های آفتابی ارزان به چشم آسیب می‌رساند .

یک گروه حامی منافع مصرف‌کنندگان در آلمان، باید هنگام خرید عینک‌های آفتابی قیمت را از معیارهای تصمیم‌گیری خود حذف کنید
گرین کراس آلمان هشدار داد، مدل‌های ارزان قیمت به خاطر داشتن حداقل حفاظ UV آسیب جدی به چشم وارد می‌کنند.

علاوه بر این شیشه رنگی آنها موجب گشودگی بیشتر مردمک چشم می‌شود که این امر چشم را در برابر اشعه‌های UV آسیب‌پذیرتر خواهد کرد.

استفاده طولانی از این عینک‌ها می‌تواند موجب بروز بیماری‌‌هایی همچون برف کوری یا آب مروارید شود.

خریداران به جای قیمت باید بر کیفیت عینک متمرکز شوند. این گروه عینک‌هایی را توصیه می‌کند که دستکم دارای حفاظت UV-400 باشند تا جلوی همه طول موج‌های خطرناک را بگیرد. در اروپا برچسب CE تضمین می‌کند که این عینک‌ها از چنین حفاظی برخوردارند.

پزشک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
0
1
نوشته شما ناقص است بعنوان مثال در جایی گفته شده: عينك‌هاي قهوه‌اي علاوه بر جذب بهتر نور آبي و فركانس‌هاي بالا، اشعه‌ ماوراءبنفش را هم بيشتر جذب مي‌كنند. حال جای سوال اینست که این موضوع یعنی اشعه‌ ماوراءبنفش را هم بيشتر جذب مي‌كنند، خوب است یا بد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یا جذب بهتر نور آبي و فركانس‌هاي بالاف خوب است یا خیر؟؟؟؟؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
مشکی رکاب طلایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار