برنامه ای برای کنترل سرطان در زنان
کد خبر: ۲۴۵۵۳
تاریخ انتشار: 2016 January 15    -    ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اجرای برنامه کنترل سرطان زنان و سلامت عمومی همچنین تدوین سند سلامت مردان خبر داد.
دکتر محمداسماعیل مطلق با اعلام این خبر اظهارکرد: پس از ابلاغ طرح تحول بهداشت برنامه‌ها و بسته‌های خدمات سلامت میانسالان تدوین، اصلاح و بازنگری شد.

وی افزود: بوکلت سلامت زنان در دوران یائسگی مشتمل بر بهبود شیوه زندگی، ارتقای سلامت اوروژینال، کنترل سرطان‌های زنان و سلامت عمومی به ویژه عوارض یائسگی از جمله استئوپروز و تدوین برنامه سلامت بانوان ایران (سبا) بخشی از برنامه‌هایی بود که برای سلامت زنان میانسال تدوین شد.

مطلق از تدوین سند سلامت مردان و پایلوت آن در پنج شهرستان خبر داد و گفت: این پایلوت درپنج دانشگاه علوم پزشکی انجام و گزارش نهایی آن تدوین شده است تا برای گسترش ارائه خدمات تصمیم‌گیری شود همچنین مراقبت‌های ادغام یافته سلامت میانسالان برای شاغلان در دستگاه‌های دولتی در پنج دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد.

تدوین، اصلاح و بازنگری بسته های خدمات سلامت میانسالان
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به تدوین، اصلاح و بازنگری بسته‌های خدمات سلامت میانسالان پس از طرح تحول بهداشت، اظهارکرد: استانداردهای طرح تحول، سیاست‌های ابلاغی سلامت، سیاست‌های ابلاغی جمعیت، برنامه Ira PEN و تعهدات بین المللی و ملی برای کاهش مرگ زودهنگام، تقویت بخش سلامت روان مراقبت‌های ادغام یافته سلامت میانسالان، بررسی عوامل خطر اجتماعی در سلامت میانسالان بخشی از برنامه‌ها دراین خصوص بوده است.

مطلق اضافه کرد: در کنار پایلوت برنامه سلامت مردان درپنج شهرستان کردکوی، قم، سبزوار، سلماس و باغملک برنامه سلامت زنان در دوران یائسگی نیز در پنج شهرستان اسدآباد، سمنان، چالوس، خرمدره و قزوین پایلوت شده است.

ارائه خدمات فعال به میانسالان روستاها و حاشیه شهرها
وی از برگزاری کارگاه‌هایی برای تغذیه میانسالان و ترک دخانیات برای دانشگاه‌های مجری برنامه و برگزاری کارگاه های یائسگی برای دانشگاه‌های مجری خبر داد و اظهارکرد: ارائه خدمات فعال سلامت به 25 درصد زنان 30 تا 59 سال در تمام نقاط روستایی و حاشیه‌نشین و شهرهای 20 تا 50 هزار نفر مجری طرح تحول در سال 93 و 37 درصد در نیمه اول سال 94، با توجه به این که مراقبت های دوره ای برای عموم میانسالان سه سال یک بار تعریف شده است، انجام شد.

وی افزود: هم اکنون درصد پوشش مراقبت در 20 دانشگاه کشور بیش از رقم کشوری و در 22 دانشگاه کمتر از رقم کشوری است همچنین تاکنون 170 هزار و 385 مورد پاپ اسمیر و 63 هزار و 602 مورد ماموگرافی در جهت غربالگری سرطان‌های زنان انجام شده است.

مطلق در پایان با بیان اینکه از سال 92 تاکنون بیش از 35 مورد پایش گروهی و انفرادی از اجرای برنامه در دوره تحول انجام شده است، گفت: تدوین مدل ملی خودمراقبتی در برنامه‌های سلامت خانواده، تدوین توصیه‌های مبتنی بر شواهد برای خودمراقبتی در میانسالان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران و کارشناسان در ستاد دانشگاه‌ها، تهیه ابزارهای خودارزیابی سلامت در میانسالان و ایجاد کمپین هفته ملی سلامت مردان و زنان با شعار خود مراقبتی نیز انجام شده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار