طرز تهیه ماهی با سس خردل
کد خبر: ۲۴۴۴۹
تاریخ انتشار: 2016 January 15    -    ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
بوی ماهی تازه به هیچ وجه نامطبوع نیست؛ بنابراین بوی زُخم، ناشی از ماندگی ماهی است. ماهی تازه چشم‌های برجسته و براق دارد. گوشت ماهی تازه، ‌به استخوان چسبیده و سفت است و حالت لاسیتکی دارد. همچنین آبشش آن قرمزرنگ است و بوی نامطبوع نمی‌دهد.
طرز تهیه ماهی با سس خردلآماده‌سازی: ۱۰ دقیقه
۲ ساعت برای استراحت ماهی
 زمان پخت: ۱۰ دقیقه

مواد لازم (برای۲ نفر)

فیله سالمون (به ابعاد ۵×۳ سانتی‌متری) / ۴۰۰ گرم
فلفل قرمز (پودرشده) و نمک / به مقدار لازم
زردچوبه (پودرشده) ۱ قاشق سوپ‌خوری (۶ گرم)
پوست لیموترش (رنده شده) ۱ قاشق سوپ‌خوری
روغن زیتون / ۴ قاشق سوپ‌خوری (۶۰ میلی‌لیتر)
دانه خردل / ۴/۱ قاشق چای‌خوری
زیره سبز / ۴/۱ قاشق چای‌خوری
دانه رازیانه / ۴/۱ قاشق چای‌خوری
برگ بو / ۲ عدد

طرز تهیه ماهی با سس خردل

روش تهیه

۱. فیله‌های ماهی را با نمک، زردچوبه، پوست لیموترش و فلفل قرمز کاملاً مزه‌دار کنید و با دست ادویه‌ها را به هر دو طرف ماهی بمالید تا همه قسمت‌های ماهی به ادویه آغشته شود، سپس ماهی را در ظرفی دردار بگذارید و به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید تا ادویه‌ها کاملاً به خورد ماهی بروند؛

۲. در ظرفی کوچک، مقداری فلفل قرمز، زردچوبه و نمک را مخلوط کنید و یک قاشق سوپ‌خوری آب روی آن بریزید و هم بزنید تا ادویه‌ها کاملاً با یکدیگر مخلوط شوند. مجدداً هفت قاشق سوپ‌خوری آب به آن اضافه کرده، هم بزنید و کنار بگذارید؛

۳. در تابه‌ای مناسب، مقداری روغن زیتون بریزید تا داغ شود، سپس دانه‌های خردل را به آن اضافه کنید و به محض اینکه دانه‌ها شروع به باز شدن کرد (ظرف چند ثانیه) زیره و رازیانه را نیز به آن اضافه کنید و تفت دهید، سپس بلافاصله مخلوط ادویه، کمی دیگر زردچوبه و برگ بو را به آن اضافه، مخلوط کنید و اجازه دهید سس یکی دو جوش بزند؛

۴. کفِ تابه‌ای مناسب، سس را ریخته، ‌ ماهی را کفِ آن چیده و بگذارید به همراه سس به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم بپزد؛

۵. در این فاصله، یک بار ماهی را برگردانید و در زمان پخت دائماً سس را با قاشق روی سطح ماهی بریزید، برگ‌بو‌ها را از آن خارج کرده و دور بریزید، سپس ماهی را به همراه سس آن سرو کنید.
ماهی با سس خردل، یکی از غذاهای معروف و رایج منطقه بنگال هند است که معمولاً آن را در کنار برنج باسماتی و دال مونگ (یکی از حبوبات هندی که شبیه ماش است؛ اما پوست آن سیاه‌ رنگ است و بدون پوست استفاده می‌شود)، سرو می‌کنند. بنگالی‌ها، دانه خردل را به صورت نکوبیده خریداری کرده و آن را در منزل پودر می‌کنند یا به صورت درسته در غذا می‌ریزند؛ میزان تندی سس ماهی را می‌توانید بسته به ذائقه‌تان کم و زیاد کنید.

پیشنهاد

در صورت تمایل به جای فیله سالمون، می‌توانید از هر نوع فیله ماهی گوشتی دیگر نیز استفاده کنید.

انتخاب و نگهداری

بوی ماهی تازه به هیچ وجه نامطبوع نیست؛ بنابراین بوی زُخم، ناشی از ماندگی ماهی است. ماهی تازه چشم‌های برجسته و براق دارد. گوشت ماهی تازه، ‌به استخوان چسبیده و سفت است و حالت لاسیتکی دارد. همچنین آبشش آن قرمزرنگ است و بوی نامطبوع نمی‌دهد. اگر می‌خواهید ماهی مورد استفاده‌تان گوشت زیادتری داشته باشد، ‌ از ماهی نر استفاده کنید.

ماهی، ‌فقط زمانی که از آب گرفته می‌شود، تازه است و باید سریعاً آن را به یخچال یا فریزر منتقل کرد. ماهی را می‌توانید حداکثر تا دو روز در یخچال و تا دو ماه در فریزر نگه‌داری کنید. دقت داشته باشید که ماهی را اول پاک کرده و اضافات شکم آن را بیرون آورید، سپس فریز کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار