پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
کد خبر: ۲۴۱۶۰
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: 2017 July 22    -    ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
باس‌های محلی استان فارس یکی از زیباترین جاذبه‌های فرهنگی سراسر ایران است اما این پوشش بیشتر در میان ساکنان روستاها و عشایر این استان رواج دارد. همانطور که گفته شد بخش مهمی از ترکیب جمعیتی این استان را عشایر قشقایی تشکیل می‌دهند که ایشان به پوشاک سنتی خود بسیار پایبند می‌باشند.
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
به گزارش «تابناک با تو»؛ لباس های محلی استان فارس یکی از زیباترین جاذبه‌های فرهنگی سراسر ایران است اما این پوشش بیشتر در میان ساکنان روستاها و عشایر این استان رواج دارد. همانطور که گفته شد بخش مهمی از ترکیب جمعیتی این استان را عشایر قشقایی تشکیل می‌دهند که ایشان به پوشاک سنتی خود بسیار پایبند می‌باشند. آوازه جاذبه لباس‌های محلی زنان و مردان قشقایی ساکن در این استان تا دوردست‌ها رفته و امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های فرهنگی این قوم تبدیل شده است.

پوشاک زنان عشایر:
پوشاک زنان عشایر بیشتر در رنگ‌های بسیار شاد و متنوع و الهام گرفته از طبیعت تهیه می‌شود و شامل قطعاتی چون کلاهک، آرخالق زنانه (فرجی)، تنبان، پاپوش، روسری، پیراهن و دامن (قر) می‌باشد.
 
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
 
پوشاک عشایر قشقایی در استان فارس

پیراهن زنانه:
پیراهن زنانه یا کینگ از شانه تا قوزک پا بلندی دارد و یقه آن کاملاً بسته است. این پیراهن از پایین تا نزدیک کمر، به وسیله یک چاک بلند، به دو قسمت جلو و عقب تقسیم می‌شود. چاک‌دار بودن آن نیز علاوه بر جنبه زیبایی، سبب سهولت در راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. آستین پیراهن تا مچ دست ادامه دارد.

تنبان تورکی (تورکی تومبان):
این پوشش دامنی بلند از پارچه‌های سبک و به صورت چین‌چین است. چین‌های زیاد این پوشش به این دلیل است که در صورت وزش باد و جمع شدن یک طرف آن، چین‌های بعدی جای آن را گرفته و پوشش از بین نرود. گاهی برای زیباتر شدن تنبان، از پارچه‌های بیشتری استفاده می‌کنند یا یک یا دو تنبان تورکی روی هم می‌پوشند.
 
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
 
تنبان تورکی در میان عشایر لر زبان به «تمبون قری» معروف است.

چارقد:
چارقد پارچه ظریف و نازکی است که طرح خاصی دارد و به عنوان روسری، قسمت سر به جز صورت را می‌پوشاند. اطراف چارقد را گاهی مهره یا ملیله‌دوزی می‌کنند.

دستمال: دستمال یا یاغلوق پارچه‌ایست که روی چارقد و به پیشانی بسته شده و گره‌ای در پشت سر می‌خورد و در بالای پیشانی به وسیله سنجاق یا گل طلا، به چارقد اتصال پیدا می‌کند. دستمال در حالت کلی از سر در برابر سرما و وزش باد، محافظت می‌کند. جنس دستمال تا حدّ ممکن باید از پارچه‌های قیمتی چون ابریشم و حریر باشد.
 
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
 
آرخالق: آرخالق زنانه را به عنوان لباس گرم می‌پوشند اما چون پوششی زیبا و محافظ بوده، موجب وقار و سنگینی لباس می‌شود، بنابراین آن را در اغلب فصول سال استفاده می‌کنند. آرخالق دارای چاک‌هایی در زیر بغل است که باعث حرکت آسان دست‌ها می‌شود.

پوشاک مردان عشایر قشقایی استان فارس
 
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
 
پوشاک مردان عشایر: پوشاک مردان عشایر نیز شامل کلاه دو گوشی، پیراهن، آرخالق بلند، شال کمر، چقه، شلوار، پاپیچ، ملکی و کپنک است.

کلاه دو گوشی:
بدون کلاه بودن در ایل عملی زشت است و مردان موظفند همیشه کلاهی بر سر داشته باشند. کلاه دو گوشی از حدود 50 سال پیش در میان مردم ایل قشقایی رایج شده است. در گذشته کلاه مردان قشقایی نظیر کلاه‌های نمدی دوره قاجاریه با رنگ مشکی و بدون لبه بوده است. عکس‌هایی که از یک صد سال پیش از مردم قشقایی باقی مانده، نشان می‌دهد که کلاه‌هایی بدون لبه با اندازهایی مختلف، مرسوم و اغلب افراد سرشناس و بزرگ ایل، با کمی تغییر از آن استفاده می‌کردند اما با ابتکار یکی از خوانین قشقایی، کلاه مخصوصی که امروز به کلاه دو گوشی موسوم است، ساخته شد.

این کلاه از جنس کرک‌های ظریف و لطیف بز (که بسیار کمیاب است) و توسط نمدمال‌های ماهر و باتجربه محلی مالیده و درست می‌شود. از خصوصیات این کلاه‌ها این است که علاوه بر زیبایی و وقار، به علت سنگینی و وزن زیاد، با باد و طوفان از سر نمی‌افتد و همچنین هنگام تابش آفتاب می‌توان گوشه آن را سایبان صورت نمود. این کلاه معمولاً در دو رنگ نخودی و خاکستری تیره دیده می‌شود.

 آرخالق مردانه:
آرخالق لباس بلند و گشادی است که مردان ایل بر روی پیراهن می‌پوشند و به منزله لباس اصلی می‌باشد. آرخالق از پارچه ضخیم و با رنگ‌هایی متناسب با سن افراد دوخته می‌شود. این لباس دارای آستین بلند بوده و تا روی دست ادامه دارد. آرخالق در طرفین دارای دو چاک طویل تا کمر می‌باشد که موجب آزاد بودن لباس و آسان بودن تحرک مردان می‌شود همچنین می‌توان دامنه‌های این پوشش را بالا زد که هنگام دویدن و انجام کارهای روزمره مزاحمت ایجاد ننماید. جلوی آرخالق تا پایین باز بوده و دکمه نیز ندارد.

آرخالقی که برای پسربچه‌ها و نوجوانان دوخته می‌شود، از پارچه‌های گلدار با رنگ‌هایی شاد است اما آرخالق پیرمردان بیشتر رنگ‌های تیره است.

شال کمر:
به طور کلی همیشه همراه با آرخالق، از شال کمر استفاده می‌کنند. شال مردانه 5 یا 6 متر پارچه قهوه‌ای یا سفید ضخیم است که از روی آرخالق بر روی کمر می‌پیچند که علاوه بر زیبایی، باعث سالم ماندن مهره‌های کمر در حرکات سریع و برداشتن بارهای سنگین هنگام کوچ و استفاده از آن به عنوان جیب برای نگهداری پول، سیگار، چپق، شانه یا دیگر لوازم است.

 چقه: چقه یک نوع بافته مخصوص از جنس پشم و به رنگ کرم است که روی آرخالق و برای زیبایی و جلوه لباس پوشیده می‌شود و بر آن زنهاره می‌بندند.

زنهاره: زنهاره از نخ‌های پشمی ظریف و رنگارنگ و به طرز جالبی بافته می‌شود. زنهاره از پشت شانه و زیر بغل عبور کرده و آویز آن در قسمت پشت و بر بالای کمر قرار می‌گیرد.

چقه و زنهاره را اغلب در مراسم عروسی و به هنگام چوب‌بازی می‌پوشند زیرا دامن‌های چقه بلند است و تا روی پا ادامه دارد و به عنوان ضربه‌گیر، پا را از ضربات چوب مصون می‌دارد.

از دیگر لباس‌های محلی استان فارس، پوششی زنانه به نام «رخت گشاد» است که لباس محلی منطقه اوز و جنوب استان فارس از حوالی فیروزآباد تا مناطقی نزدیک به بستک می‌باشد. این پوشش شامل دامنی بلند و گشاد و پیراهنی بلند است که تا روی باسن را می‌پوشاند. این لباس محلی توسط تعداد اندکی از زنان هنرمند شهر اوز دوخته و توسط هنری به نام «خوس بافی» تزئین می‌شود. خوس از الیاف نقره‌ای تشکیل شده که بافته می‌شود و از آن برای تزئین شلوار، روسری، کلاه، پیراهن، جلیقه زنان و لباس کودکان استفاده می‌شود.
 
پوشاک محلی و سنتی مردان و زنان استان فارس
 
پوشاک سنتی منطقه اوز در استان فارس

برخی معتقدند دقیقاً مشخص نیست منشأ این لباس از کجاست اما گفته می‌شود صنعت خوس بافی از کشور هندوستان به اوز آورده شده است.

آنچه که به رخت گشاد تمایز می‌بخشد، فراوانی زینت‌آلات و طلاهایی است که با آن آمیخته شده است و این زینت‌ها بیشتر با آرایش رقصندگان معابد هندی شباهت دارد.

برخی از قسمت‌های رخت گشاد یا لباس محلی اوز عبارتند از:

کره باغی: کلاه خوس‌دوزی شده

دسمال کچه: دستمال حریر سه گوش که زیر گلو بسته می‌شود

بَلَ:
روسری بزرگ خوس‌دوزی شیفون

جُمَ: پیراهن با یقه و سردست زری‌دوزی اطلسی

نِنتای گشاد:
دامن بلند اطلسی با حاشیه‌دوزی نقره و زری

جُلُوی: تسمه پهن از طلا که زیر گلو و دور سر بسته می‌شود

شیخپ:
گلوبند بزرگ از طلا و دانه‌های درشت سنگ‌های قیمتی

چنار: یکی از دایره‌های بزرگ طلایی از گلوبند

برگک: آویزهای طلایی کوچکی که به چنار متصل است

اَشرَفی: سکه‌های طلا که در گلوبند است

گُز:
میله‌های طلایی که در گلوبند است

ماهک: آویز از طلا که پیشانی را می‌پوشاند

هَلّ:
آویز از مروارید که پیشانی را می‌پوشاند

چُمبُر: دستبند بزرگ طلایی با برجستگی خار مانند

پتری:
حلقه طلایی که به پره بینی بسته می‌شود

کُوش سغری: کفش چرمی با نوک باریک و با زنگوله (کفش ساغری)

میلی:
حلقه نقره‌ای برای زینت مچ پا با دانه‌های درشت از سنگ‌های قیمتی

این لباس زیبا حالا به نماد اوز و لارستان بدل شده است.

اسکی پست

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
4
15
به به
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۳۱
6
19
پوشاک سنتی استان فارس هستش و قبل از ورود قشقاییها به استان فارس این پوشش وجود داشته
دفتر خدمات نقشه برداری یو تی ام اوز
|
United States of America
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
8
8
واقعا "رخت گشاد" لباسی بسیار زیبا و منحصر بفرد است و ریشه در پوشش یک نوع لباس هندی دارد و م=نشان از ارتباط با مردم شبه قاره دارد
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
4
15
لباسهای مردان و زنان قشقایی بسیار جالب و دارای اصالت ایرانی می باشند
پاسخ ها
مینا
| |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
اره خیلی جالب هس
رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۳
9
8
لباس با اصالت سرزمین کوروش
آیدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
2
7
واووووو عالیه❤❤❤
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
3
5
خیلی متن خوبی بود.
سلامتی همه شیرازیا(مثه خودم) صلوات!!!!!!!!
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
7
2
بدک نبود
خجسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
10
12
سلام. این لباس لباس سنتی مردم فارس و فارس زبان می باشد هم لباس مردان هم لباس زنان نه لباس عشایر قشقایی. شما اگر توجه داشته باشید اگر این لباس قشقایی هاست از آنجا که قشقایی ها از قفقاز آمده اند در دوره سلجوقیان پس باید این لباس هنوز اثری از آن در قفقاز باشد.دوم اینکه مادربزرگها و پدربزرگهای من که فارس نژاد بوده اند همین لباس که امروز قشقایی ها می پوشند می پوشیدند ما از هفت جد قبل تر فارس هستیم. ترکه بازی را در تخت جمشید ببینید این بازی که نوعی رزم است و قدمت به اندازه تخت جمشید دارد و ما از قدیم در تمام رستاهای فارس نژاد وجود داشته امروز می گویند بازی محلی قشقایی ها و خیلی خیلی باعث تعجب است.
حلنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
3
2
با سلام خدمت همه ی شما هم وطنی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
5
4
متاسفانه همه چیز غاطی شده الان ما بختیاری ها که فارس اصیل هستیم هم لباس مان ابدا آورده نمیشود بعنوان لباس فارس ها هر چند لباس ما هم تغییر کرده واین لباس فعلی بیشتر از صد سال نیست معمول شده لباس بختیاری همان شلوار گشاد با قبا و شال و کلاه است که جای قبل الان چوغا که یک پوشش چوپانی است شده وکلاه هم فقط رعیت ها سیاه بود که الان همه سیاه شده..
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
3
3
7 قشنگه
مرتضی قشقایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
4
3
سلام حسادت نکنید.سوادکه دارید برید یکسر توگوگل لباس محلی قفقاز رو ببینید،میبینیدکه هم چوخا ازگرجستان وقفقازاومده وهم لباس خانمهای قفقاز شبیه همین لباس فعلی باکمی تغییره.فقط شهامت داشته باشید بریدتعریف کنیدهرچیخوندید.چوخا که فارسهامیگن چوغا کلمه ترکی است.همچنین کینگ وآرخالوق.وقایماق که پیشونی بندبانوان قشقایی است.خوب شدقشقایی اومد جنوب ایران رو صاحب آداب و رسوم کرد.تازمانیکه مدارک وعکس وفیلم است ادعاهای پوچ ارزش نداره.برید یه جا دیگه دنبال اصالت بگردید.
ویراف مقدس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
4
7
این پوشش ارتباطی به عشایر قشقایی نداره و پوشش سنتی عشایر استان فارس از زمان هخامنشیان بوده ایل قشقایی و بقیه ایلات که در زمان سلغریان به فارس آمدند پوششان مانند ترکمنها بود به مرور زمان و پیوستن بعضی عشایر فارس به اتحادیه قشقایی لباس این ایل تغییر کرده و مانند بقیه استان گردید.
آیلین کشکولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
3
2
سلام
شمایی که میگی شباهت نداره!!
برو اینترنت سرچ کن لباس محلی آذربایجان شرقی روی تمبر
بعدشم به دلیل زیباییه که همه میپوشن
این لباس هر جا قشقایی بوده هست
ترکه بازی بختیاریه عزیز ولی ما قشقاییا یه جور دیگه بازی می کنیم
آیلین کشکولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
4
3
جالبه!!
میخواید بگید بِرک هم شیرازیه؟!
شما هایی که میگید ما از فارسا تقلید کردیم؟!
این لباس بسیار شبیه به لباس محلی اردبیله و لباسی که رو تمبر به عنوان لباس محلی آذربایجان شرقیه
راستی
رو تمبر به نام قشقایی فقط و فقط ثبت شده نه شیرازی یا لری........
ناشناس
|
Italy
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
2
3
به مردم وطنم وپر ذوق فارس افتخاری را کنم...از پوشش شادشان لذت می برم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار