این خوراکی ها، کبد شما را تصفیه می کنند
کد خبر: ۲۳۷۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 January 08    -    ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
کبد یا همان جگر یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های پالاینده بدن است که به طور مختصر فعالیت‌هایی مانند: پالایش خون، پروتئین سازی، سم زدایی، تنظیم قند، ذخیره سازی مواد حیاتی و سوخت و ساز بدن را بر عهده دارد. کبد این عضو حیاتی گاهی دچار بیماری‌های مختلف می‌شود؛ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبد این روزها کبد چرب است. بیماری که بدون علامت است و در بعضی افراد ممکن است احساس پری شکم و درد خفیف ناحیه راست شکم را ایجاد کند. شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوء تغذیه و بالا بودن چربی خون است و در کشورهای دیگر مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود.

برای درمان کبد چرب، در ابتدا لازم است تا مصرف خوراکی‌هایی مانند غذاهای چرب به ویژه فست فود، شیرینی‌جات و غذاهای آماده را محدود کنید. موادی که ذکر شده را به مدت طولانی از سبد غذایی حذف کنید. تخم مرغ، لبنیات از جمله شیر پرچرب،خامه ،کره، پنیر و ماست پرچرب، گوشت قرمز، سوسیس، کالباس، همبرگر، انواع سس مایونز، کچاپ را تا حدی که می‌توانید کنار بگذارید.
در مرحله بعد به خوراکی‌های پاک کننده کبد روی بیاورید؛ این قسم خوراکی‌ها عبارتند از:
مایعات : مایعات مانند آب، آب سبزیجات، آبمیوه های طبیعی. مصرف آب باید نیم ساعت قبل از غذا و یا دو ساعت بعد از غذا باشد تا هم به عمل گوارش کمک کرده و هم به عمل پالایش در کبد کمک کند.

سالاد و میوه : بدن انسان برای انجام عمل گوارش و دفع راحت نیازمند به فیبر فراوان است که این فیبر در میوه، سبزیجات و صیفی جات به مقدار فراوان یافت می شود. با مصرف مداوم و مرتب میوه، سالاد و سبزیجات انسان به بیماری های گوارشی مبتلا نخواهد شد، توصیه می کنیم حتی مقدار سالاد و میوه را نسبت به غذای مصرفی روزانه هم بیشتر کنید.

سیر: به دلیل داشتن ماده ای به نام آلیسین که یک ماده ضد میکروب قوی بوده و یک آنتی اکسیدان نیز است و در سم زدایی کبد نقش مهمی را ایفا می کند. مقدار 5 حبه سیر را خرد کرده و همراه 2 عدد لیموترش تازه آب گرفته به اضافه 2 قاشق مرباخوری عسل و مقداری آب شربت کرده ظهر و شب مبل نمایید. این نوشیدنی گوارا نه تنها برای پاکسازی کبد موثر است بلکه برای پیشگیری وحتی درمان ناراحتی های مفصلی مانند درد و بی قراری نیز موثر است.

روغن زیتون و روغن کنجد: از این دسته روغن ها استفاده کنید و همچنین کم و محدود کردن مصرف سرخ کردنی ها توصیه می شود. بسیاری از مواد غذایی مانند سبزیجات که نقش مهمی را در بدن دارند در اثر حرارت زیاد هنگام سرخ شدن خاصیت خود را از دست داده و گاهی با فریز شدن به مدت طولانی تبدیل به نوعی سم برای کبد می شوند پس توصیه می شود از سبزیجات تازه به همراه غذا و برای پختن آنها حتی المکان از نوع بخار پز شده استفاده نمایید.

زغال اخته ، شاه توت ، گریپ فروت ، پرتقال، سیب، گلابی، بکرایی، زالزالک، توت فرتگی، ازگیل، آلو‌: این میوه ها دارای آنتی اکسیدان طبیعی بوده و در فرآیند گوارش اثرات مطلوبی دارند و مانع از تاثیرات منفی رادیکال های آزاد در کبد هنگام فرآیند پالایش می شوند.
لیموترش تازه : مصرف لیموترش تازه به شکلی که در هر وعده غذایی یک عدد را روی غذا آب بگیرید و به همراه هر لیوان نوشیدنی یک عدد لیموترش را به صورت آب گرفته میل نمایید. این عمل باعث پاک شدن هر چه بهتر کبد می شود و در ضمن به دفع صفرا نیز کمک شایانی می کند.
سیب : دارای ماده ای به نام پنکنین است که هنگام گوارش در روده بزرگ با وصل شدن به فلزات سنگین باعث دفع آنها می شود.


ایمنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Turkey
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
0
7
ممنون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار