شکار یک آفتاب‌پرست فضایی توسط «هابل»
کد خبر: ۲۳۵۸۶۲
تاریخ انتشار: 2022 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
تلسکوپ فضایی هابل تصویر باشکوهی از یک ناحیه پر ستاره ثبت کرده است.
تلسکوپ فضایی هابل تصویر باشکوهی از یک ناحیه پر ستاره ثبت کرده است.
 
این تصویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا یکی از سه بخش مجموعه ابری آفتاب پرست (Chamaeleon Cloud Complex) را که شامل یک ناحیه ستاره‌زا به پهنای ۶۵ سال نوری است، به تصویر می‌کشد. بخش قابل مشاهده در این تصویر ترکیبی هابل (Chamaeleon Cloud I) یا(Cha I) نام دارد و ابرهای تاریک و غبارآلودی را که در آن ستارگان در حال شکل گیری هستند، سحابی‌های انعکاسی خیره کننده‌ای که از نور ستاره‌های جوان آبی درخشان می‌درخشند و نقاط درخشانی که با نام اجرام "هربیگ-هارو" (Herbig-Haro) شناخته می‌شوند را نشان می‌دهد.
 
شکار یک آفتاب‌پرست فضایی توسط «هابل»
 
اجرام هربیگ-هارو، توده‌ها و کمان‌های درخشانی از گاز بین ستاره‌ای هستند که توسط جت‌هایی که در فرآیند شکل‌گیری از پیش‌ستاره نوزاد خارج می‌شوند، فشرده شده و انرژی می‌گیرند. ابر سفید -نارنجی در پایین تصویر میزبان یکی از این پیش ستاره‌ها در مرکز خود است. جت‌های درخشان سفید حاوی گاز داغ آن در جریان‌های باریکی از قطب‌های پیش ستاره به بیرون رانده می‌شوند و جرم هربیگ-هارو HH 909A را ایجاد می‌کنند.
 
پیش‌ستاره‌ها (Protostars) اجسامی با وزن زیاد در سحابی‌ها هستند که به تعادل هیدرواستاتیکی نرسیده‌اند و به تدریج با طی کردن مسیر هایاشی منقبض و کم‌نور شده و تشکیل یک ستاره را می‌دهند.
 
هابل Cha I را به عنوان بخشی از جستجویش برای کاوش کوتوله‌های قهوه‌ای بسیار کم نور و کم جرم بررسی کرد. این ستارگان در اندازه‌ای بین یک سیاره بزرگ و یک ستاره کوچک (۱۰ تا ۹۰ برابر جرم مشتری) قرار دارند و جرم کافی برای مشتعل شدن و حفظ همجوشی هسته‌ای را در هسته خود ندارند. هابل در کاوش خود موفق به شناسایی 6 کوتوله قهوه‌ای کم جرم شد که این امر به اخترشناسان کمک می‌کند تا این اجرام را بهتر درک کنند.
 
این تصویر ترکیبی ۳۱۵ میلیون پیکسلی حاصل جمع آوری ۲۳ مورد از مشاهدات انجام شده توسط دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل است."هابل" پروژه‌ مشترک ناسا و آژانس‌ فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیش از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیش از ۱۸ هزار مقاله علمی براساس داده‌های آن منتشر شده است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می‌زند و در فاصله‌ ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. "هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ‌ها به شمار می‌آید.
 
۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری موسوم به "جیمز وب" را که اغلب به عنوان جانشین "هابل" از آن یاد می‌شود، پرتاب کرد. "وب" اغلب به عنوان جانشین یا جایگزین "هابل" توصیف می‌شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال‌ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی‌توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چرا که "هابل" همچنان در حال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالا تا دهه ۲۰۳۰ نیز بتواند از آن استفاده کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار