آگهی با شماره ۹۹۰ برای کلاهبرداری است؟
کد خبر: ۲۳۵۸۳۶
تاریخ انتشار: 2022 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تماس با شماره‌ تلفن‌های هوشمند که با پیش شماره ۹۹۰ یا ۹۰۹ شروع می‌شوند، هزینه‌های زیادی را برای فرد تماس گیرنده به دنبال دارند به همین خاطر به روشی برای کلاهبرداری تبدیل شده‌اند.

 آگهی‌هایی در سایت‌های خرید و فروش آنلاین وجود دارند که راه ارتباطی با فروشنده آن‌ها از طریق شماره تلفن‌های هوشمند با پیش شماره ۹۹۰ یا ۹۰۹ است. این روشی برای کلاهبرداری افراد سودجو است. چرا که تماس با آن‌ها منجر به هزینه‌های گزاف خواهد شد.

به نظر می‌رسد که افرادی از طریق ثبت آگهی‌ در سایت‌های خرید و فروش آنلاین، می‌توانند کاربران را فریب دهند تا با این شماره‌ تلفن‌های هوشمند تماس بگیرند. از این طریق می‌توانند به راحتی کسب درآمد کنند.

ماجرای شماره تلفن‌های هوشمند چیست؟

از ۱۵ سال پیش بود که خدمات جدیدی به نام خدمات هوشمند تلفن ثابت در کشور راه‌اندازی شد. سامانه قصه‌گوی تلفنی، رایانه کمک و… مثال‌هایی از تلفن‌های هوشمند هستند.

اما به علت سواستفاده برخی از اراد و شرکت‌ها، بعد از مدت کوتاهی با اعتراضات مردم همراه شد. چرا که تماس با این شماره‌ها تعرفه‌های بسیار بالایی علاوه بر هزینه عادی تماس، برای فرد تماس گیرنده به دنبال داشت.براساس گزارش‌ها، هر دقیقه تماس با این پیش شماره حداقل هزینه‌ای ١٠٠ برابر تعرفه مکالمه عادی دارد. اکثریت مشترکانی که از این سرویس استفاده می‌کنند، از این موضوع بی‌اطلاع هستند.

خط‌های ۹۹۰ اجاره به راحتی می‌شوند

افراد برای اجاره یک خط ۹۹۰ قراردادی با شرکت مخابرات منعقد کنند، برای امضای قرارداد نیز نیاز به داشتن یک معرفی نامه و مبلغی پول برای واگذاری خط است.

پس از اینکه فردی این خط را اجاره می‌کند، هزینه هر تماس روی قبض تلفن ثابت مشترک لحاظ می‌شود و درآمد حاصل شده بین مخابرات و مستاجر خط تقسیم می‌شود.

نحوه تقسیم درآمد حاصل از تماس با خطوط هوشمند نیز به مفاد قرارداد تنظیم شده بین مخابرات و اجاره‌ کننده خط ۹۹۰ بستگی دارد. اما معمولا ٨٠‌ درصد درآمد به جیب مستاجر می‌رود و مخابرات نیز سهم ٢٠‌درصدی دارد.

به دلیل اینکه در کشور قوانین و دستورالعمل خاصی در این رابطه وجود ندارد، کلاهبرداری از طریق اجاره این شماره‌ها، از عدم آگاهی مردم استفاده می‌کنند و درآمد زیادی کسب می‌کنند.

تماس با شماره‌ تلفن‌های هوشمند در دیگر کشورهای دنیا، در ابتدای تماس و قبل از این که هزینه‌ای برای فرد تماس گیرنده محاسبه شود، به او اطلاع داده می‌شود.

تجارت‌نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار