پنت هاوس چیست؟
کد خبر: ۲۳۵۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 February 02    -    ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
پنت هاوس (Penthouse) به آپارتمان یا واحدی گفته می‌شود که معمولا در بالاترین طبقه یک ساختمان، برج یا هتل قرار گرفته و به دلیل ویژگی‌ها و امکانات لوکس آن از سایر آپارتمان‌ها متمایز شده است. اگرچه امروزه به برخی آپارتمان‌هایی که در بالاترین طبقه یک ساختمان واقع نشده اند، اما از نظر امکانات رفاهی و طراحی مدرن و مجلل هستند نیز عنوان پنت هاوس داده می‌شود.

پنت هاوس چیست؟

پنت هاوس چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - پنت هاوس (Penthouse) به آپارتمان یا واحدی گفته می‌شود که معمولا در بالاترین طبقه یک ساختمان، برج یا هتل قرار گرفته و به دلیل ویژگی‌ها و امکانات لوکس آن از سایر آپارتمان‌ها متمایز شده است.

اگرچه امروزه به برخی آپارتمان‌هایی که در بالاترین طبقه یک ساختمان واقع نشده اند، اما از نظر امکانات رفاهی و طراحی مدرن و مجلل هستند نیز عنوان پنت هاوس داده می‌شود.

همچنین با این که معمولا پنت هاوس آپارتمانی یک طبقه در بلندترین بخش ساختمان یا برج است، اما گاهی آن را به صورت آپارتمان دوبلکس نیز طراحی می‌کنند.

از نظر معماری پنت هاوس به سازه‌ای در پشت بام یک ساختمان گفته می‌شود که با مقداری فاصله از دیوار‌های بیرونی ساخته شده، کل عرصه پشت بام را اشغال نمی‌کند و اغلب در ساختمان‌های بلند دیده می‌شود. از آن جا که فاصله بین لبه پشت بام و سازه نسبت به تراس‌های معمولی بیشتر است پنت هاوس برای افراد آپارتمان نشین که عاشق فضای بیرونی خصوصی هستند ایده آل می‌باشد.

با این وجود در برخی موارد فاصله ذکر شده معنایی ندارد و پنت هاوس کل فضای بام ساختمانی بلند را به خود اختصاص می‌دهد.

پنت هاوس چیست؟

تاریخچه پنت هاوس

در قرون وسطی از بالاترین قسمت ساختمان‌ها به عنوان مکانی عالی برای حفاظت از نیرو‌های تحت محاصره در زمانی که برای حمله به دشمن آماده می‌شدند استفاده می‌شده است.

پس از آن و تا قبل از دهه ۱۹۲۰ میلادی آخرین طبقه غیر قابل سکونت ساختمان‌ها که امروزه به آن پنت هاوس می‌گویند اغلب کثیف و شلوغ بود و با مصالح ساختمانی، زباله یا لوازم خانگی اضافی انباشته شده و تنها کارگران و افراد فقیر جامعه حاضر می‌شدند در چنین مکانی زندگی کنند.

اما در دهه ۱۹۲۰ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به دنبال رشد اقتصادی و تحول عظیم در صنعت ساخت و ساز در نیویورک به عنوان قلب اقتصاد آمریکا، میزان تقاضا برای زندگی در مناطق شهری و ثروتمند آمریکا افزایش یافت و همین مسئله در کنار بهبود سیستم‌های آسانسور و بالابر‌ها باعث خلق ایده پنت هاوس شد.

معماران از بالاترین نقطه ساختمان‌ها و برج‌ها برای طراحی و ساخت آپارتمانی لوکس و زیبا، گران قیمت و دارای امکانات رفاهی کامل استفاده کردند، مکانی دنج و در عین حال دلباز که خیلی زود نظر افراد ثروتمند را که تا قبل از آن طبقات اول ساختمان را ترجیح می‌دادند به خود جلب کرد.

اولین پنت هاوس جهان

تولد ایده ساخت پنت هاوس‌ها اولین بار به دهه ۱۹۲۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که بازار املاک نیویورک قلب اقتصاد آمریکا (به سبب رشد شدید اقتصادی در این کشور) با رونق بی سابقه همراه شد. ثروت فراوان آمریکایی‌ها در آن دوره و تقاضا برای زندگی در نواحی شهری لوکس باعث به ساخته شدن برج‌ها و آسمان‌خراش‌های لوکس در این شهر و بالطبع به وجود آمدن واحد‌های مسکونی مجلل و مدرن در این ساختمان‌های بلند شد.
یکی از اولین پنت هاوس‌های تاریخ، محل سکونت ناشر معروف آمریکایی “کوندی ناست” (Condé Montrose Nast) بود. این پنت هاوس دوبلکس که در ساختمان شماره ۱۰۴۰ خیابان park avenue قرار دارد. این ساختمان طبق نقشه اولیه در سال ۱۹۲۳ دارای سه واحد در هر طبقه و اتاق اضافی مخصوص خدمتکاران بر روی بام بود، اما در سال ۱۹۲۴طبقه اخر این ساختمان طی یک عملیات عمرانی و با سرمایه آقای “ناست” تبدیل به یک خانه مجلل دوبلکس شد. این پنت هاوس لوکس دارای سالن بازی و پلکان مجزا بود، همچنین یک اتاق مخصوص جلسات خصوصی خانوادگی در آن تعبیه شده بود وطراحی دکوراسیون داخلی آن را طراح مشهور فرانسوی السی دی وولف (Elsie de Wolfe) به عهده گرفت.

پنت هاوس چیست؟

برخی مزایای زندگی در پنت هاوس مجلل عبارت است از:

* افراد ساکن پنت هاوس می‌توانند از سبک زندگی مدرن و امکانات رفاهی و لوکس بهره‌مند شوند
* با این که مساحت بزرگ و فضای بیرونی دلباز دارد، اما به خوبی حریم خصوصی افراد را نیز حفظ می‌کند
* چشم انداز فوق العاده‌ای از مناظر شهر و اطراف آن به افراد می‌دهد
* معمولا در دل شهر‌های شلوغ واقع شده، اما به طرز شگفت انگیزی از شلوغی و ازدحام شهر فاصله دارد و باعث ایجاد آرامش می‌شود، به همین دلیل برای کسانی که نیاز به آرامش روحی دارند انتخاب عالی است
* افراد ساکن پنت هاوس معمولا دسترسی آسان به هتل، رستوران ها، مراکز خرید، مدارس و ... خواهند داشت

برخی معایب زندگی در پنت هاوس عبارتند از:

* ساکنان پنت هاوس معمولا زندگی کاملا جدا از سایر اهالی ساختمان دارند که اگرچه حس دنج بودن آن آرامش بخش است، اما در طولانی مدت ممکن است کسل کننده شود
* در صورتی که پنت هاوس به آسانسور شخصی مجهز نباشد افراد به خصوص در ساعات اوج رفت و آمد زمان زیادی برای استفاده از آسانسور معطل می‌شوند
* رفتن به بالاترین طبقه یک برج گاهی برای مهمانان و کسانی که به پنت هاوس رفت و آمد می‌کنند سخت و خسته کننده خواهد بود
* از آن جا که در آخرین طبقه قرار گرفته مشکلات مخصوص طبقات بالا از جمله خراب شدن ایزوگام و … باعث آزار ساکنان پنت هاوس خواهد شد.

پنت هاوس چیست؟

مشکلاتی که ممکن است به هنگام اجاره یا خرید پنت‌هاوس با آن‌ها مواجه شوید

در قسمت بالا با مفهوم پنت هاوس چیست و تاریخچه آن آشنا شدید، در ادامه مشکلات اینگونه خانه‌ها را بررسی می‌کنیم. این مشکلات عبارتند از:

* خطر طبیعت
* زمانی‌که در پنت‌هاوس زندگی می‌کنید، طبیعت بیش از هر زمان دیگری بر شما حکمرانی می‌کند. یک باد کوچک همانند طوفانی بزرگ احساس خواهید کرد. این موضوعی است که بسیاری از افراد به شما نمی‌گویند، در پنت‌هاوس طبیعت را در بهترین و بدترین حالت خود مشاهده خواهید کرد.
* تراس مشترک
* اگر پنت‌هاوس را اجاره می‌کنید، حتما از موجر در مورد اشتراک‌گذاری تراس سوال کنید، به این معنی که تمام مستاجران می‌توانند به آن دسترسی پیدا کرده و از آن برای خشک کردن لباس خود یا جمع شدن جمعیت زیادی برای مهمانی استفاده کنند. اگر دسترسی به پشت بام ساختمان تنه با شما به اشتراک گذاشته نشود، ممکن است وقتی دیگران از آن استفاده می‌کنند، برای شما کمی مشکل ساز باشد!
* مسیر طولانی تا بیرون
* آسانسور برای ساکنین پنت‌هاوس صرفا یک آپشن لوکس نیست، بلکه پیش‌نیاز زندگی راحت است. اگر در پنت‌هاوس زندگی کنید، حتما باید نحوه دسترسی شما به آسانسور آسان باشد؛ به ویژه اگر سالمند، کودک و یا حیوان خانگی داشته باشید.
* هم‌چنین در مواقع اضطراری منتظر آسانسور بودن کمی آزار دهنده است.
* شرایط دشوار برای کودکان
* زندگی در پنت‌هاوس برای افرادی که دارای فرزند هستند، بسیار سخت است. اگر فرزند شما برای بازی با دوستان‌شان به پایین بیایند، لازم است شما همراه او باشید و همین طور اگر او بخواهد در فضای باز پنت‌هاوس بازی کند، نباید چشم از او بردارید.

قیمت پنت هاوس چقدر است؟

معمولاً قیمت این ساختمان‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان به منطقه‌ای که در آن واقع‌شده، تعداد طبقات، وسعت ساختمان، امکانات ساختمان و ... اشاره کرد.

گران‌ترین پنت هاوس در ایالت متحده آمریکا، هتل فورسیزن شیکاگو، در برجی در طبقه ششم است که از تراس آن صد و هشتاد درجه وسعت دید به مناطق اطراف در نظر گرفته‌شده است.
یکی دیگر از پنت هاوس‌های مجلل متعلق به مدیر اجرایی مایکروسافت است. البته ایشان مدیر اجرایی سابق مایکروسافت بودند که پنت هاوس فوق مدرن و بسیار پیشرفته‌ای دارند.
این آپارتمان دوبلکس است و سیم‌کشی آن طوری انجام شده که سیستم امنیتی، صدا و نور آن با کامپیوتر کنترل می‌شود.
هزار و پانصد متر فضای خارجی همراه با چشم‌انداز کوه‌های کاسکید و لیک یونیون هم چاشنی این آپارتمان است. مساحت چهارصد و بیست‌وسه مترمربع و مبلغ آن پنج میلیون دلار است.

پنت هاوس چیست؟

پنت‌هاوس‌ها در ایران

با روی آوردن معماری کشور ما به سمت معماری مدرن، در جا‌های مختلف شهر‌های بزرگ خصوصا می‌توانید شاهد پنت‌هاوس‌ها باشید. بسیاری از سازندگان پنت‌هاوس‌ها، آن را برای خودشان می‌خواهند، اما احتمالا بتوانید پنت‌هاوسی را برای اجاره پیدا کنید.

 به هیچ‌وجه توصیه برای زندگی در پنت‌هاوس یا تمجید زندگی‌های لوکس نبوده است. چرا که زیبایی و لوکس بودن اولویت همه نیست. افراد بسیاری هستند که با درآمد‌های بالا، تمایلی به زندگی در چنین خانه‌هایی را ندارند. ما در این مقاله فقط سعی در توضیح و پاسخ به سوال پنت هاوس چیست و تاریخچه و مزایا و معایب آن داشته ایم. توصیه ما اینست که شرایط زندگی خود را بررسی کنید، اولویت‌ها و محدودیت‌های خود را مدنظر بگیرید و سپس تصمیم بگیرید.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
3
الان یک اتاق معمولی خداد تومن باید اجاره بدی حالا شما از خرید و اجاره پنت هاوس صحبت میکنی؟؟!! کجای کاری تابناک جان!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار