آیا می‌دانید زمستان فصل عاشقی است؟
کد خبر: ۲۳۲
تاریخ انتشار: 2015 April 30    -    ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
زمستان فصل عاشقی یا فصل غم و غصه!

● زمستان خوب یا بد!


تغییر فصل عده‌ای را عاشق می‌کند عده‌ای را شاعر و عده‌ای را هم افسرده! لطفا تعجب نکنید که اتفاقا دانشمندان و روان‌شناسان محترم در این مورد به تفاهم رسیده‌اند که آمدن زمستان باعث ایجاد اختلال خلقی در آدم‌ها می‌شود که به آن می‌گویند افسردگی زمستانی! تحقیقات نشان داده که تشریف فرما شدن زمستان و کم شدن نور خورشید و طولانی شدن شب عده‌ای از ما آدم‌ها را که اتفاقا حساس می‌باشیم دچار نوعی اختلال می‌کند که در درجه کمش‌‌ همان دل گرفتگی است و در درجه‌های بالا‌تر تبدیل می‌شود به افسردگی. این نوع افسردگی که معمولا در زمستان اتفاق می‌افتد بیشتر از همه در جوانان عزیزی مثل من و شما و البته در خانم‌ها دیده شده است.

تحقیقات نشان داده که این ناهنجاری فصلی در زنان ۴برابر مردان است. دلیل علمی این ناهنجاری هم به خاطر ترشح هورمونی به نام ملاتونین است که کارش تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن است یعنی فعالیت‌هایی مثل تولید پروتئین، رشد مو، میزان اشت‌ها و درجه حرارت بدن و خواب ما را تنظیم می‌کند و در زمستان به خاطر تاریکی زیاد بیشتر از هر فصل دیگری ترشح می‌شود و حال و احوال ما را به هم می‌ریزد. ترشح ملاتونین روی خلق و خوی ما تاثیر زیادی دارد برای همین خیلی از ما آدم‌ها در سیاهی زمستان افسردگی می‌گیریم و ملتی فکر می‌کنند که عاشق شده‌ایم!

آیا می‌دانید زمستان فصل عاشقی است؟

● وقتی فصل ما را می‌گیرد!


فصل زمستان که می‌آید ما هم تغییراتی می‌کنیم اما این تغییرات همیشه دلیل بیماری نیست! اینکه ما افسردگی زمستانی گرفته‌ایم یا فقط دلمان کمی گرفته را فقط می‌توانیم از نشانه‌های افسردگی زمستانی بفهمیم اگر شما حال و احوالتان این جوری شده است یعنی شما هم به جمع افسرده‌های زمستانی پیوسته‌اید:

دوری از آدم ها/ حوصله هیچ بنی بشری را ندارید یعنی دوست ندارید با کسی حرف بزنید یا با دوستان بیرون بروید دلتان نمی‌خواهد بروید مهمانی خلاصه در این موارد حسش نیست با کسی باشید و خوش بگذرانید چه خانواده چه دوستان.

پرخوابی و کاهش انرژی/ اگر تا دیروز تا لنگ ظهر می‌خوابیدید از وقتی زمستان شده تا لنگ بعد از ظهر می‌خوابید و اصلا به جای انجام هر کاری دوست دارید فقط بخوابید چون انرژی‌اش را ندارید و احساس ناتوانی می‌کنید.

مشکلات فیزیکی/ معده‌تان قاطی می‌کند مفصل‌های دست و پایتان درد می‌گیرد و مقاومت بدنتان در برابر بیماری‌ها و هر چی میکروب و مرض است کم می‌شود، برای همین فرت فرت بیمار می‌شوید. افزایش وزن هم پیدا می‌کنید چون در این مواقع اشت‌هایتان به خوردن شیرینی و مواد نشاسته‌ای زیاد می‌شود.

تغییرات رفتاری/ رفتارتان که دیگر گند می‌شود یک جا می‌نشینید و به پنجره خیره می‌شوید. احساس ناامیدی، پوچی و ضعف می‌کنید انگار همه غم‌های عالم ریخته در دلتان و ناراحت و عصبی هستید. نمی‌توانید خوب تمرکز کنید و دائم مضطرب و نگران‌اید و البته برای بعضی‌ها ممکن است بر عکس بشود یعنی فعالیت‌‌هایشان بیشتر شود و...

آیا می‌دانید زمستان فصل عاشقی است؟

● پیشنهادی برای فصل خوب، حال خوب


افسردگی زمستانی اگر در حد مقداری دل گرفتگی و ناراحتی ساده و معمولی باشد زیاد جای نگرانی ندارد و می‌توانید با بعضی تغییرات در زندگیتان آن را درمان کنید اما اگر خیلی حاد باشد یعنی همه زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، آن قدر که از زندگی کردن ناامید شده و همه کار‌هایتان را تعطیل کرده باشید و نشسته باشید در خانه، باید بگوییم رسما دچار یک اختلال روانی به نام اختلال خلقی فصلی شده‌اید که حتما باید به یک روان‌شناس مراجعه کنید اما به صورت‌‌ همان افسردگی ساده شما می‌توانید با همین پیشنهادهای ما به خودتان کمک و حال و هوایتان را عوض کنید.

۱) خیلی از روان‌شناسان دلیل اصلی این ناهنجاری را کمبود نور خورشید و تاریکی فصل زمستان می‌دانند برای همین سعی کنید بیشتر از خانه بیرون بروید و زیر نور خورشید قرار بگیرید یا اگر در محل کار یا خانه‌اید کنار پنجره بنشینید و پرده‌ها را کنار بکشید تا کمی نور به آن سرتان بخورد.

۲) چون نوردرمانی یکی از مهم‌ترین وسیله‌های درمان این افسردگی است تا جایی که می‌توانید خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید یا سعی کنید نور اتاقتان را مناسب کنید، آن قدر که اتاق گرفته نباشد و روشن شود.

۳) بعضی‌ها در این مواقع سعی می‌کنند زیادی کار کنند، برای همین هی از خودشان کار می‌کشند. به جای این کار می‌توانید کمی به نیازهای بدنی و مغزیتان توجه کنید یعنی وقتی خوابتان می‌آید واقعا بخوابید، اگر خسته‌اید استراحت کنید و خلاصه خودتان را مجبور به انجام کاری نکنید.

۴) درست است که الان همه در جو ورزش در سالن‌های ورزشی‌اند که اتفاقا بهتر است از ورزش نکردن اما شما لطفا سعی کنید در محیط باز مثل پارک یا حتی حیاط خانه‌تان ورزش کنید، چون آب و هوای آزاد به همراه نور خورشید کمک زیادی می‌کند که حالتان خوب شود.

۵) زمان خواب و بیداری خودتان را منظم کنید به اطرافیانتان بسپارید که شما را بیدار کنند و نگذارند زیاد بخوابید چون خواب زیاد افسردگیتان را بیشتر می‌کند و احساس خستگی و ناراحتی را در بدنتان نگه می‌دارد. برای این کار قرارهای مهم بگذارید مثلا قرار‌های دوستانه‌تان را زمان‌هایی بگذارید که می‌خوابید و بعد خودتان را هم از بیکاری در بیاورید.

۶) خیلی خودتان را درگیر مسائل کاری و بیرونی که فشارهای روانی به شما وارد می‌کند نکنید این فشارهای روانی شما را بیشتر دچار ناراحتی و فرو رفتن در افسردگی می‌کند. خودتان را از تنهایی در بیاورید با دوستانتان بیرون بروید و از خیر مهمانی رفتن نگذرید، سطح روابط اجتماعیتان را در زمستان بالا ببرید و بیشتر از هر زمانی در جمع‌های دوستانه حضور داشته باشید.

۷) درمورد خوراکی‌‌هایتان هم دقت کنید، مثلا از سبزی و میوه بیشتر استفاده و میزان ویتامین B بدنتان را با خوردن گوشت قرمز تخم مرغ جگر و غلات زیاد کنید و تا جایی که می‌توانید شکر و قهوه کمتر مصرف کنید.

منبع: وبلاک منصور داودی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار