دود سیگار باعث نازایی می شود
کد خبر: ۲۲۷۸۶
تاریخ انتشار: 2015 December 29    -    ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۵
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد که سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار بودن باعث نازایی و یائسگی زودهنگام در زنان می شود.

نتایج تحقیقات تازه ای که در مرکز سرطان شناسی روزول پارک، در ایالت نیویورک آمریکا، انجام شده نشان می دهد که در مقایسه با زنانی که هرگز سیگار نکشیده اند، زنان سیگاری یا آنها که در معرض دود سیگار بوده اند، مشکلات بیشتری برای باردار شدن دارند و بیشتر در معرض یائسگی قبل از 50 سالگی قرار داند.
دکتر اندرو هیلند، محقق ارشد این تحقیق، می گوید که تحقیقات سابق رابطه بین سیگار کشیدن و مشکلات باروری را در زنان مشخص کرده بود، اما تحقیقی در خصوص در معرض دود دست دوم سیگار و مشکل نازایی و همچنین یائسگی زودهنگام انجام نشده بود.
به عقیده او، داده های کافی علمی در این باره وجود نداشت به ویژه در مورد زنانی که خودشان سیگار نمی کشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند.
این تحقیق بر روی 90 هزار زن آمریکایی بین 50 تا 80 سال انجام شده است که 15درصد این زنان (وقتی جوان بودند و قصد بارداری داشتند) با مشکل مواجه شده بودند. 45 درصد این زنان هم زودتر از سن 50 سالگی یائسه شده بودند.
نتایجی که از مقایسه دو گروه زنان سیگاری و غیرسیگاری به دست آمد نشان می داد که زنانی که حداقل در یک دوره زمانی در زندگی شان سیگاری بودند، 15 درصد بیشتر دچار مشکلات باروری بودند. آنها 26 درصد بیشتر از زنانی که هرگز سیگار نکشیده اند، در معرض یائسگی زودهنگام قرار دارند. زنانی که در دوره طولانی تری سیگاری بودند، به طور متوسط دو سال زودتر یائسه می شوند.
اما نکته جالب این تحقیق این است که زنانی که خودشان سیگار نمی کشند، اما در معرض دود سیگار قرار دارند نیز 18 درصد بیشتر از زنان غیرسیگاری که در معرض دود سیگار هم نیستند، ممکن است با مشکلات باروری مواجه شوند. با آنکه 18 درصد ممکن است زیاد به نظر نرسد، دکتر هیلند عقیده دارد از آنجا که نازایی و یائسگی زودرس مشکلات شایعی نیستند، این رقم بسیار قابل توجه است.
با آنکه این تحقیق به طور قطع دلیل رابطه بین دود سیگار و نازایی و یائسگی زودهنگام را توضیح نمی دهد، اما محققان می گویند که دود سیگار کارکرد هورمون های بدن زنان را مختل می کند. توصیه این محققان به زنانی که در سن باروری قرار دارند این است که تا حد ممکن کمتر خودشان را در معرض دود سیگار قرار دهند.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار