شایع ترین انحرافات جنسی و ریشه های آن
کد خبر: ۲۲۷۱۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2015 December 31    -    ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
مشخصه پارافیلی، تمایل شدید نسبت به رفتار یا سوژه ای خاص است تا حدی که فرد برای لذت جنسی به آن رفتار یا سوژه وابسته است. پارافیلی شامل رفتارهای جنسی می شود که اجتماع آنها را غیر معمول، ناهنجار یا زننده می داند.
روانشناسی انحرافات جنسی (پارافیلی ) انحراف جنسی یا پارافیلی وضعیت روانشناختی است که مشخصه آن جذب شدن جنسی به اشیاء یا افراد به صورت غیر طبیعی و ناهنجار است.

به گزارش «تابناک باتو» در پارافیلی، برانگیختگی و لذت جنسی بستگی به تخیل و وارد شدن در روابط جنسی دارد که غیر معمول و افراطی است. پارافیلی ممکن است پیرامون یک سوژه خاص (کودک، حیوان، لباس زیر) یا یک عمل خاص (نمایان کردن خود، تحمیل کردن درد) باشد. بیشتر موارد پارافیلی در مردان خیلی شیوع بیشتری دارند. محور پارافیلی معمولا بسیار اختصاصی و بدون تغییر است.

مشخصه پارافیلی، تمایل شدید نسبت به رفتار یا سوژه ای خاص است تا حدی که فرد برای لذت جنسی به آن رفتار یا سوژه وابسته است. پارافیلی شامل رفتارهای جنسی می شود که اجتماع آنها را غیر معمول، ناهنجار یا زننده می داند.

روانشناسی انحرافات جنسی (پارافیلی )
 
به ترتیب نزولی شایع ترین انحرافات جنسی عبارتند از؛


پدوفیلی (فعالیت جنسی با کودک معمولا 13 ساله یا کم سن تر)، اِکسهیبیشنیسم یا عورت نمایی (نمایان کردن اندام تناسلی به غریبه ها)، وُیریسم یا چشم چرانی (مشاهده فعالیت های خصوصی دیگران بدون اطلاع آنها) و فروتریسم یا مالش جنسی (لمس کردن یا مالیدن خود به فردی بدون رضایت او).

انحرافات جنسی کم شایع تر عبارتند از؛


فتیشیسم یا یادگار پرستی (استفاده از سوژه های بی جان)، مازوخیسم جنسی (اعمال رنج و تحقیر به خود)، سادیسم جنسی (اعمال رنج و تحقیر به دیگری) و فتیشیسم مبدل پوشانه (پوشیدن لباس جنس مخالف).

برخی از این رفتارها غیر قانونی بوده و فرد مبتلا ممکن است تحت پیگرد قانونی و مجازات قرار بگیرد. همچنین دسته ای از پارافیلی به نام پارافیلی طبقه بندی نشده (Paraphilia Not Otherwise Specified) وجود دارد که در هیچ یک از گروه های نامبرده قرار نمی گیرد؛ مانند افرادی که درگیر فعالیت جنسی با افراد مرده، ادرار، مدفوع، تنقیه و تماس های تلفنی موهن می شوند.

روانشناسی انحرافات جنسی (پارافیلی )

علائم پارافیلی یا انحراف جنسی


هرچند بسیاری از موارد پارافیلی به نظر افراطی یا عجیب و غریب می رسند، اگر شدت این رفتارها را کاهش دهید و به رفتارهای کم شدت تبدیل کنید، درک آن آسانتر می شود. برای مثال تماس تلفنی موهن و مبتذل در صورتی انحراف جنسی محسوب می شود که تنها راه برانگیختگی یا لذت جنسی برای فرد باشد. اغلب رفتارهای دیگر نامبرده نیز همینطور است؛ به این صورت که در حد کم آن طبیعی و قابل درک است اما در پارافیلی فرد برای لذت جنسی به این رفتار یا عمل خاص وابستگی روانشناختی دارد.

عوامل ایجاد پارافیلی

هنوز دقیقا مشخص نیست چرا برخی دچار پارافیلی می شوند.

-    روانکاوان معتقدند فردی که پارافیلی دارد، رفتاری را تکرار می کند که به عادت جنسی که در کودکی او را برانگیخته می کرده، بازمی گردد.

-    رفتارگرایان بیان می کنند که پارافیلی در فرایند شرطی سازی شکل می گیرد. سوژه های غیر جنسی در صورتی که به طور مکرر با فعالیت جنسی خوشایند همراه شوند، به برانگیزاننده جنسی تبدیل می شوند. و به ویژه فعالیت جنسی خاصی (مانند نمایان کردن اندام تناسلی، اجابت مزاج، فعالیت جنسی با حیوانات) که لذت جنسی شدیدی ایجاد می کند، می تواند باعث شود فرد این رفتار را ترجیح دهد. در برخی موارد به نظر می رسد عوامل زمینه سازی مانند اشکال در برقراری رابطه با افراد دیگر در این امر نقش دارند.

-    مدل های یادگیری رفتاری پیشنهاد می کنند کودکی که قربانی یا شاهد رفتارهای جنسی نامناسب بوده است، یاد میگیرد آن را تقلید کرده و بعدا این رفتار را در خود تقویت می کند.

-    مدل های جبرانی پیشنهاد می کنند این افراد از ارتباط های جنسی طبیعی در اجتماع محروم بوده اند و بنابراین به دنبال لذت بردن از گزینه های دیگری رفته اند که از نظر اجتماعی قابل قبول نیست.

-    مدل های فیزیولوژی بر ارتباط بین هورمون ها، رفتار و دستگاه عصبی مرکزی با توجه ویژه به نقش پرخاشگری و هورمون های جنسی مردانه تمرکز دارند.

درمان ها و داروها


رویکردهای درمانی شامل روانکاوی، هیپنوتیزم و تکنیک های رفتار درمانی است. به تازگی گروهی از داروها به نام آنتی آندروژن مورد استفاده قرار می گیرند که به میزان چشمگیری هورمون تستوسترون را موقتا کاهش میدهند و همراه با انواع دیگر درمان به فرد کمک میکنند. این داروها در مردان میل جنسی را کاهش می دهند و دفعات تخیل ذهنی تصاویر برانگیزاننده جنسی را کم می کنند. این امر باعث می شود فرد بتواند بدون این که حواسش به واسطه فشار درونی پارافیلی پرت شود، بر مشاوره و درمان تمرکز کند. شواهد روزافزون نشان می دهند که ترکیب دارو درمانی با درمان رفتاری شناختی می تواند مفید و مؤثر باشد.

منبع: psychologytoday
زینب رهامی



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
8
29
شایعترین در ایران خودارضایی است. این آمار برای کشورهای غربی است که ترجمه شده است؟
پاسخ ها
سجاد
| |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
انحراف جنسی اشاره به ارضا شدن از طریق ناهنجار داره!
که یک بیماری روانیه . . .
یعنی در صورت وجود شرایط لازم برای ارضا شدن بصورت هنجار، بازهم شخص به شیوه ناهنجار گرایش داره.
مثلاً سادیسم جنسی!
ناشناس
| |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
محض اطلاع خودارضایی اصلا ناهنجاری جنسی نیست و امری کاملا طبیعی است.
ناشناس
| |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
به ناشناس 12:30 توصیه می کنم خود ارضایی یک بیمای جنسی است که کاملا اثبات شده
مهدی
| |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
حداقل ضرر خود ارضایی اعتیاد به آن است. اعتیادی که می تواند سال های سال و حتی بعد از ازدواج نیز همچنان فرد را درگیر کند (متاسفانه شواهد و افراد زیادی برای اثبات وجود دارد) .
دوست عزیز ضررهای خود ارضایی ثابت شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
26
4
الان این به چه درد میخورد؟
چندش
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
0
21
متاسفانه میزان آموزش مسائل جنسی در ایران صفر است. و عواقبش هم بر همگان آشکار.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
دوست عزیز با احترام کتاب های فارسی و بومی زیادی نوشته شده .
سی دی های آموزشی خوبی تولید شده هم به صورت سخنرانی و هم نرم افزار.
در بازار هم فراوان است. بنده خودم استفاده کردم و در زندگی زناشویی موفق بودم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
1
0
بهتر بود می گفتید برید یک کتاب بخونید. بدترین مدل اطلاع رسانی بود. ممنون که اطلاع رسانی کردید بازم جای شکرش باقیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
4
7
خود ارضائی بسیار غیر طبیعی و زیان بار است.
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
0
4
چرا بحث رو منحرف میکنید؟ حتما باید مطالبی که شما دوست دارید یا فکر میکنید درسته، تو این مطلب باشه؟!
بهرحال همه این انحرافات جنسی تو همه جوامع وجود داره و بهتره حداقل کسی که خودش دچار یه نوع انحراف جنسیه، اینو متوجه بشه و دنبال درمانش بره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
1
0
پدوفیلی همه جا هست اما در ایران چندان زندان میشه و فراموش بدبخت بجه ای که دچار بحران میشه دو نفرشان را آتش بزنید عبرت شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار