ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟
کد خبر: ۲۲۵۵۳۷
تاریخ انتشار: 2021 October 16    -    ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
از زمان شروع همه‌گیری کرونا درباره اهمیت مصرف کافی ویتامین «دی» از منابع علمی مطالب زیادی نوشته‌ایم، اما این بار اعلام نتایج بالینی تاثیر مصرف کافی این ویتامین و مهار بیماری کرونا، تاکید بیشتری بر ضرورت مصرف کافی ویتامین «دی» دارد و البته باید مراقب مصرف بی‌رویه آن هم باشیم.

ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟

ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟«تابناک با تو» - اعلام نتایج بالینی تاثیر مصرف کافی ویتامین دی و مهار بیماری کرونا، تاکید بیشتری بر ضرورت مصرف کافی ویتامین «دی» دارد.

از زمان شروع همه‌گیری کرونا درباره اهمیت مصرف کافی ویتامین «دی» از منابع علمی مطالب زیادی نوشته‌ایم، اما این بار اعلام نتایج بالینی تاثیر مصرف کافی این ویتامین و مهار بیماری کرونا، تاکید بیشتری بر ضرورت مصرف کافی ویتامین «دی» دارد و البته باید مراقب مصرف بی‌رویه آن هم باشیم.

یک محقق برجسته ایرانی و عضو فرهنگستان علوم‌پزشکی می‌گوید: «تمام کسانی که در «آی سی یو» بستری بوده و ویتامین «دی» زیر ۲۰ داشته‌اند، فوت کرده‌اند. در حالی که این میزان اگر بین ۲۵ تا ۴۰ باشد شدت بیماری کمتر و هرچه به سمت ۴۰ نزدیک‌تر می‌شویم وضعیت بیمار بهتر است».

کارایی واکسن همراه با ویتامین D

وی می‌افزاید: «در واقع باید گفت کار واکسن را ویتامین دی انجام می‌دهد. ویتامین دی یک هورمون است و گلبول‌های سفید برای این‌که سیتوکین ترشح کنند باید ویتامین دی به میزان لازم در بدن باشد، اهمیت این ویتامین برای بیماری‌های عفونی و انعقاد خون وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم ویتامین «دی» تا به اندازه کافی به گلبول‌های سفید نچسبد، گلبول نمی‌داند تا چه اندازه سیتوکین ترشح کند.»

توفان سیتوکین در نبود ویتامین D کافی

ایشان افزود: «در بیماری‌های تنفسی، سیتوکین شروع به ترشح می‌کند و وقتی ویتامین دی پایین باشد گلبول سفید نمی‌داند کجا باید از ترشح سیتوکین دست بردارد و آن‌قدر سیتوکین ترشح می‌کند که توفان سیتوکین راه می‌اندازد و ریه درگیر می‌شود و بیمار فوت می‌کند.»

ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟

گلبول سفید علت اصلی مرگ است، نه ویروس

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ادامه می‌دهد: «بنابراین می‌توان گفت کسی از ویروس کووید ۱۹ نمی‌میرد، بلکه گلبول‌های سفید بدن خود ماست که ما را می‌کشد. دو علت مرگ در کرونا، توفان سیتوکین‌ها و انعقاد خون است. لخته خونی که در مغز و قلب پیش می‌آید یا توفان سیتوکین‌ها در ریه به علت کمبود ویتامین دی است.»

چرا وقتی واکسن زده‌ای، باز کرونا می‌گیری؟

این پزشک در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اگر ویتامین دی زیر۲۰ باشد، واکسن هم بزنید، میزان IGG خون‌تان بالا نمی‌رود و برای همین کسانی که دو نوبت واکسن هم می‌زنند باز ممکن است به کرونا مبتلا شوند.»

نظرات متفاوت درباره مصرف ویتامین D

وی در حالی این موضوع را مطرح می‌کند که سازمان جهانی بهداشت تا به حال چیزی به صراحت ومشابه آن نگفته و محققان اروپایی، کانادایی و ژاپنی پرونده ۴۰۰ هزار بیمار را بررسی کرده‌اند و به نقل از ایندیپندنت معتقدند که مدرک قابل تاملی در تایید این فرضیه که میزان بالاتر ویتامین دی، باعث مبتلا نشدن به کرونا می‌شود، ندارند. اما مقاله‌ای در مجله پزشکی لنست هم حاکی از آن است که مکمل‌های ویتامین دی می‌تواند احتمال ایجاد عفونت‌های تنفسی، به ویژه در گروه‌های دچار کمبود ویتامین دی را کاهش دهد، اما آزمایش‌های تصادفی، نتایجی قطعی در اثبات این فرضیه، به دست نداده است. علاوه بر آن، این ویتامین محلول در چربی و جزو ویتامین‌هایی است که دریافت بیش از حد آن (سطح بالای ۱۵۰ نانوگرم بر میلی لیتر)، منجر به مسمومیت و عوارض خطرناک برای فرد می‌شود.

ویتامین «دی»، مکمل واکسن کرونا؟

در دسترس‌ترین منابع گیاهی و حیوانی ویتامین دی

از منابع حیوانی این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- زرده تخم مرغ| زرده یک تخم مرغ معمولی حاوی ۳۷ واحد ویتامین D یا ۵ درصد میزان توصیه شده روزانه است.

۲- شیر گاو| عموما در یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) حاوی ۱۱۵تا۱۳۰ واحد ویتامین D یا به عبارتی ۱۵ تا ۲۲ درصد میزان توصیه شده روزانه است

۳- ماهی تن| یک قوطی کنسرو ماهی‌تن سبک در هر ۱۰۰ گرم ۲۶۸ واحد ویتامین D دارد که ۳۴ درصد میزان توصیه شده روزانه است؛ و از منابع گیاهی می‌توان به ۲ مورد اشاره کرد:

۱- قارچ| (در هر ۱۰۰ گرم قارچ حدود ۲۳۰۰ واحد ویتامین دی)

۲- غلات و جودوسر| نصف فنجان (۷۸ گرم) از این غذا‌ها می‌تواند ۵۴ تا ۱۳۶ واحد ویتامین D تا ۱۷درصد میزان توصیه شده روزانه را تامین کند.

منبع: خبربان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار