رخت‌شورخانه چیست و چه کاربردی دارد؟
کد خبر: ۲۲۵۲۶۳
تاریخ انتشار: 2021 October 14    -    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
به عبارت انگلیسی اتاق لباسشویی، لاندری روم می‌گویند. درون این اتاق، وسایلی همچون دستگاه ماشین لباسشویی، تجهیزات مربوط به شست و شو و خشک کردن لباس قرار گرفته که به خانه‌های لوکس اضافه شده است. از کار‌هایی که در لاندری روم انجام می شود، می‌توان به شستن، خشک کردن و اتوی لباس‌ها اشاره کرد.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟«تابناک با تو» - امروزه خانه‌های ایرانی به سبک خانه‌های غربی ساخته میشود. برای مدرن‌تر کردن و افزایش سطح رفاه، با گذر زمان به خانه‌ها گزینه‌های زیادی اضافه می‌شود که به یکی از این گزینه‌ها لاندری روم یا اتاق لباسشویی می‌گویند.

لاندری روم چیست؟

به عبارت انگلیسی اتاق لباسشویی (یا رختشوی خانه)، لاندری روم می‌گویند. درون این اتاق، وسایلی همچون دستگاه ماشین لباسشویی، تجهیزات مربوط به شست و شو و خشک کردن لباس قرار گرفته که به خانه‌های لوکس اضافه شده است. از کار‌هایی که در لاندری روم انجام میشود می‌توان به شستن، خشک کردن و اتوی لباس‌ها اشاره کرد. طراحی لاندری روم با اینکه یک فضای خدماتی است، ولی میتواند بسیار زیبا باشد.

دیوار‌های لاندری روم، معمولاً به منظور آویزان کردن لباس‌ها بعد از شستشو قفسه بندی می‌شوند. برای لاندری روم، اصولا یک اتاق جداگانه در نظر می‌گیرند. در گذشته هم، لاندری روم کاربرد داشته، ولی به شکل امروزی نبوده است. خانه‌های قدیمی دارای زیرزمین یا انباری بوده، به همین خاطر قسمتی از خانه را برای شستن و خشک کردن لباس اختصاص میدادند و ماشین لباسشویی را در آن قسمت قرار می‌دادند، ولی این اتاق‌ها از قابلیت دکوراسیون و طراحی مدرن امروزی برخوردار نبود. امروزه نیز این بخش در هتل‌های لوکس به حالت مدرن، طراحی شده است. درواقع لاندری روم در خانه‌های مدرن بعنوان یک بخش جدید محسوب میشود.

محل قرار گرفتن لاندری روم

در حال حاضر جایگاه ماشین‌های لباسشویی در آشپزخانه‌های منازل میباشد، به همین خاطر گاهی وقت‌ها به دلیل استفاده از آب، رطوبتی که ایجاد میشود به کابینت‌های آشپزخانه می‌رسد و موجب آسیب رساندن به آن‌ها میشود. از این رو برای اینکه چنین مشکلاتی بوجود نیاید، بهتر است برای شستن لباس‌ها و همچنین خشک کردن آن‌ها فضای جداگانه‌ای در نظر گرفته شود. بهترین کار برای چنین امری، استفاده از بخش‌هایی از فضای خانه است که کاربرد ندارد و از این مکان‌ها بعد از این که تغییرات کوچکی را اعمال کردید و یک طراحی و دکوراسیون مناسب را طبق سلیقه خود انجام دادید، بعنوان اتاق رخت شور خانه استفاده کنید. به عنوان نمونه لاندری روم را می‌توانید در بخش‌هایی از خانه مانند فضای زیر پله‌ها طراحی کنید و یا یکی از اتاق کوچک خانه بزرگتان را به لاندری روم اختصاص دهید. رختکن حمام برای دایر کردن لاندری روم، مکان مناسبی به شمار می‌رود. حتی با طراحی جذاب زیر زمین یک خانه می‌توان از آن برای شستن و جمع آوری لباس‌ها استفاده کرد.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

کار‌های مربوط به شستن، خشک کردن و اتوی لباس‌ها در لاندری روم انجام می‌شود

البته این نکته را در نظر بگیرید که اتاق نزدیک به اتاق خواب برای لاندری روم به عنوان بهترین محل محسوب میشود، بدین دلیل که اتاق خواب به محلی گفته میشود که در آن لباس‌های کثیف را جمع آوری می‌کنند و لباس‌های تمیز را قرار می‌دهند. البته مکان لاندری روم در بعضی از خانه‌ها، نزدیک به بالکن یا تراس میباشد که می‌توان لباس‌ها را در آن جا آویزان و خشک کرد. مساحت بعضی از آپارتمان‌ها کم است، به همین خاطر میتوان انباری را برای لاندری روم در نظر گرفت؛ بنابراین در خانه‌ی شما، انتخاب محل لاندری روم وابسته به عواملی میباشد که از آن‌ها می‌توان به سهولت دسترسی، اولویت‌ها و سلیقه اشاره کرد. اگر یکی از اولین اولویت‌های شما اینست که به لاندری روم، دسترسی سریع و آسان داشته باشید، باید در جایی که به راحتی قابل استفاده باشد آنرا قرار دهید. ولی درصورتی که خواهان آسایش و سروصدای کم‌تر هستید، باید اتاق لباسشویی را در جایی قرار دهید که دورتر از اتاق‌های خواب و مطالعه است.

لوازم مورد استفاده در لاندری روم

در یک اتاق لباسشویی، باید به غیر از ماشین لباسشویی، از یک ماشین خشک کن مجزا استفاده شود. در لاندری روم به لوازمی نیاز دارید که از آن‌ها می‌توان به اتو، میز اتو، بند رخت، جالباسی ها، مایعات و پودر‌های رخت شویی، قفسه‌هایی برای قرار دادن آن‌ها و لباس ها، سبد‌هایی برای تفکیک لباس‌ها از نظر رنگ یا جنس و لباس‌های کثیف یا اشاره کرد. عوامل مؤثر بر نوع تجهیزات از نظر کیفیت و کمیت باتوجه به هزینه‌ای که برای لاندری روم و خرید تجهیزات قابل سفارش آن اختصاص داده شده، تعیین میشود.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری روم با این که فضایی خدماتی به شمار می‌رود، اما می‌تواند به طرز زیبایی طراحی شود

استفاده از لاندری روم در خانه‌ها و هتل‌ها

لاندری روم در اماکنی همچون خانه‌ها و هتل‌ها و اماکن دیگر کاربرد دارد، تنها تفاوتشان در اینست که معمولاً یک اتاق بزرگ و وسیع را در هتل‌ها برای ماشین‌های لباسشویی و خشک کن‌های زیاد و سینک‌های مختلف بسیار بزرگ قرار می‌دهند و برای شستن لباس‌های پرسنل کاری و انواع روتختی‌ها و سایر لباس‌های دیگر استفاده می‌کنند، ولی لاندری رومی که در خانه‌های مسکونی قرار میگیرد به خاطر این که فضایش کوچک‌تر است تنها از یک ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده می‌شود که میتوان آن‌ها را با چارچوب بندی زیبایی به شکل مرتب به وجود آورد تا علاوه بر استفاده از فضای مورد استفاده، به دیزاین منزل و دکوراسیون داخلی منزل شکل زیبایی ببخشد. به این ترتیب در هر مکانی میتوان از لاندری روم بهره گرفت؛ استفاده از لاندری روم در هر جایی یعنی در داخل منازل مسکونی امروزی، خوابگاه‌ها و هتل‌ها و مکان‌های دیگر، در زیبا جلوه دادن محیط اطراف تأثیر به سزایی دارد.

ویژگی‌های لاندری روم مناسب

* ابعاد کافی

ابعاد لاندری روم را می‌توان باتوجه به فضای کافی برای ماشین‌های لباسشویی و خشک کن تعیین کرد، ولی اگر آن فضا بزرگ‌تر باشد می‌توان امکانات و تجهیزات بیشتری را در آن قرار داد؛ ولی اگر این فضا کوچک باشد، با استفاده از راهکار‌های پیشنهادی میتوانید برای لاندری روم، بهترین طراحی دکوراسیون را داشته باشید.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

لاندری روم هم در خانه‌ها و هم در هتل‌ها و مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌دهند

* مکان مناسب برای ماشین لباسشویی

اصلی‌ترین عنصر در لاندری روم، درنظر گرفتن محل نصب ماشین لباسشویی می‌باشد. به همین خاطر از اهمیت بشزایی برخوردار است؛ لذا یکی از اموری که قبل از طراحی لاندری روم باید مورد توجه قرار گیرد برنامه ریزی برای محل ماشین لباسشویی میباشد، یعنی نصب ماشین لباسشویی باید بگونه‌ای باشد که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال باید به اندازه کافی مقابل درب ماشین لباسشویی فضای خالی وجود داشته باشد. همچنین، باید آن را بگونه‌ای نصب کرد که دسترسی به پشت ماشین لباسشویی در صورت نیاز، به راحتی مهیا شود و نیازی به جابجایی‌های زیاد برای انجام تعمیرات احتمالی در اتاق نباشد.

* کاهش صدا

اگر سروصدای کم ماشین‌های لباسشویی و خشکشویی در فضای خانه برای شما مهم است، توصیه میشود که یک برای لاندری روم، درب عایق صدا بخرید. همچنین، عوامل دیگری که در به حداقل رساندن صدا بسیار مؤثر است مثل ریگلاژ کردن ماشین لباسشویی و خشکشویی و استفاده از صفحات ضد لرزش می‌باشد.

* کمد

در فضای لاندری روم، کمد‌هایی به منظور نظم بیشتر در فضا قرار داده میشود و وسایل زیادی را در خود جای می‌دهد، به همین خاطر موجب خلوت و مرتب شدن فضا میشود. همچنین می‌توانید از تجهیزاتی استفاده کنید که در کمد‌ها پنهان شود، به طور مثال میز‌های اتو تاشو و شوینده‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند و مانع بی‌نظمی لاندری روم میشود. مواردی که باعث زیباتر شدن لاندری روم میشود نظیر قرار دادن ماشین لباسشویی و ماشین خشک کن در فضاییست که با کمد‌ها احاطه شده باشد یا قرار گرفتن درون آن‌ها می‌باشد.

* کفپوش مناسب

استفاده از کفپوش باتوجه به ارتباط لاندری روم با آب و رطوبت، اهمیت به سزایی دارد. بهتر است کفپوش ضدآب و ضدرطوبت را بدون توجه به هزینه نصب کنید تا در آینده، مانع از هزینه‌های تعمیر خرابی‌های ایجادشده در اثر رطوبت شود. بطور کلی استفاده از کاشی یا سرامیک و کفپوش‌های پی وی سی برای کف لاندری روم بخاطر شستشوی راحت، بسیار مناسب است. همچنین باید یک راه آب در لاندری روم به منظور خارج کردن آب در صورت شست و شو و یا نشت آب وجود داشته باشد.

* دیوار پوش لاندری روم

با توجه به مرطوب بودن فضای لاندری روم بهتر است از دیوارپوش‌های ضد آب برای پوشش دیوار‌های آن استفاده کنید که از آن‌ها می‌توان به کاغذ دیواری پی وی سی، سرامیک، کاشی و سنگ اشاره کرد. البته بهتر است بدانید که در اطراف سینک لباسشویی که در لاندری روم قرار گرفته، اجرای این دیوار پوش‌ها کافیست و به روش‌های معمول میتوان بقیه دیوار‌ها را پوشش داد که این روش‌ها شامل رنگ آمیزی یا کاغذ دیواری ساده می‌باشد.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

توجه به محل نصب ماشین لباسشویی اصلی‌ترین عنصر در لاندری روم میباشد

* نورپردازی مناسب

لاندری روم به عنوان یک اتاق کار در نظر گرفته شده است، به همین منظور باید برای لاندری روم، نور کافی فراهم کنید تا شستشوی لباس در منزل، خسته کننده نباشد. قرار دادن پنجره در این فضا برای استفاده از نور طبیعی به عنوان بهترین گزینه برای تامین نورمحسوب میشود، ولی اگر از پنجره استفاده نمی‌کنید، چون فضای لاندری روم کوچک است، باید از لامپ‌هایی استفاده کنید که تا حد امکان کم مصرف باشد و حرارت کم تری تولید می‌کنند. از عواملی که به زیبایی و راحتی کار در چنین فضایی کمک می‌کند استفاده از نور‌هایی با منبع مخفی می‌باشد.

* رنگ مناسب

با توجه به این که می‌توانید رنگ لوازم، در و دیوار و کمد‌های لاندری روم را طبق سلیقه‌ی خود انتخاب کنید، ولی به خاطر کوچک بودن این اتاق ها، بهتر است که از رنگ‌های روشن در طراحی آن‌ها به منظور بزرگتر بنظر رسیدن فضا استفاده کنید. همچنین، رنگ‌های روشن باعث میشود که در لاندری روم، انعکاس روشنایی بیشتر شود.

* استفاده کافی از دیوار

از فضای خالی دیوار‌ها در لاندری روم غافل نشوید. درصورت کوچک بودن این اتاق، می‌توانید بر روی دیوارها، قفسه یا آویز نصب کنید و وسایل مختلف، حوله‌ها و دستمال ها، شوینده‌ها و حتی وسایل تزئینی را روی دیوار قرار دهید و به بهترین روش از فضا استفاده کنید. استفاده از قفسه‌ها علاوه بر زیبایی و نظم بخشیدن به محیط، بسیار کاربردی هستند. شما حتی میتوانید روی این قفسه‌ها از وسایل دکوری استفاده کنید. علاوه برآن با نصب انواع آویز‌های دیواری میتوانید بر روی آن‌ها حوله‌ها و لباس‌ها را به منظور فضای کمتری آویزان کنید. درصورت محکم بودن آویزتان میتوانید شوینده‌ها را در یک پلاستیک قرار دهید و آن را آویزان کنید. همچنین، برای قرار دادن وسایلی نظیر صابون‌ها یا حتی لوازم تزئینی می‌توانید بر روی این دیوار ها، شلف نصب کنید.

* سینک ظرفشویی

سینک‌های ظرفشویی را در بعضی از لاندری روم‌ها قرار می‌دهند، چون نمیتوان بعضی از پارچه‌های حساس را در ماشین لباسشویی شست؛ به همین منظور برای رفع این مشکل، باید این لباس‌ها را در سینک ظرفشویی با دست شست.

* وسایل تاشو برای لاندری روم در آپارتمان

مهمترین المان‌ها برای طراحی لاندری روم کوچک، وسایل تاشو می‌باشد. میز اتوی تاشو یکی از این وسایل میباشد که علاوه بر کاربرد موثرش، به صرفه جویی در فضا نیز کمک می‌کند. استفاده از سبد‌های تاشو در لاندری روم موجب اشغال کردن فضای کم تری می‌شود و این سبد‌ها برای شوینده‌ها و حوله‌ها کاربرد دارد.

* نظافت لاندری روم

با توجه به این که لباس‌های کثیف و چرک در لاندری روم جمع آوری می‌شود، بهتر است دقت بیشتری در پاکیزگی و نظافت آن داشته باشید. لاندری روم را بعد از هر شستشوی لباس، باید با مواد تمیز کننده بشویید و اگر کف اتاق خیس شد باید حتماً نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید. در این اتاق نباید لباس‌های کثیف را در طولانی مدت، نگهداری کنید و با برنامه ریزی، آن‌ها را در اسرع وقت بشویید تا مانع از انتشار آلودگی و ایجاد بوی نامطبوع در منزل شود. همچنین به منظور رفع بوی نامطبوع و زیباسازی فضا میتوانید از خوشبوکننده‌های فانتزی و تزیینی استفاده کنید.

لاندری روم چیست و چه کاربردی دارد؟

در برخی از لاندری روم‌ها سینک‌های ظرفشویی قرار داده می‌شود

* تهویه مناسب برای لاندری روم

با توجه به امکان مرطوب بودن لاندری روم که لباس‌های کثیف در آن جمع آوری میشود، لذا برای رشد باکتری‌ها محل مناسبی محسوب میشود و بوی نامطبوع بوجود می‌آید. همچنین، گاهی وقت‌ها بوی مواد شوینده مورد استفاده در شستشوی لباس، آزاردهنده است. در این اتاق با ایجاد تهویه مناسب میتوانید مانع از انتشار بوی نامطلوب در فضای خانه شوید.

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار