راز خوشمزه شدن اکبر جوجه اصل مازندرانی
کد خبر: ۲۲۵۰۵۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2021 October 11    -    ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
طرز تهیه اکبر جوجه در خانه
اکبر جوجه مرغ طعمدار شده با آبلیمو است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود. در این مطلب شما را با طرز تهیه اکبر جوجه آشنا خواهیم کرد.

املت لذیذ با ژامبون و پنیر چدار«تابناک با تو» - اکبر جوجه یکی از کباب‌های خوشمزه ایرانی است که از نام ابداع‌کننده این غذای لذیذ علی‌اکبر کلبادی‌نژاد گرفته شده است. اکبر جوجه برای اولین بار در سال ۱۳۲۳ در گلوگاه مازندران، که برادران کلبادی‌نژاد آن را افتتاح کرده‌اند، شروع به کار کرد. امروزه اکبر جوجه یکی از غذا‌های معروف استان مازندران بدل شده است که به واسطه طعم بی‌نظیرش در سراسر کشور نیز پخته می‌شود. اکبر جوجه در واقع مرغ طعمدار شده با آبلیمو است که در روغن سرخ می‌شود و به همراه رب انار و پلو زعفرانی سرو می‌شود. در ادامه شما را با طرز تهیه اکبر جوجه آشنا خواهیم کرد.

راز خوشمزه شدن اکبر جوجه اصل مازندرانی

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه

مرغ: ۱ عدد کوچک
رب انار: نصف پیمانه
لیمو ترش تازه: ۳ عدد
سیر: ۲ حبه
پیاز: ۱ عدد
هویج: ۱ عدد
گردو: ۴ عدد
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۱ پیمانه
زعفران آب‌کرده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه اکبر جوجه

در دستور طبخ اصلی اکبر جوجه از مرغ استفاده نمی‌کنند، بلکه از جوجه‌های کمتر از یک کیلویی استفاده می‌شود؛ بنابراین بهتر است یک جوجه را با وزن حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم را تهیه کنید. در صورتی که دسترسی به تهیه جوجه نداشتید، از یک مرغ کوچک استفاده کنید.

► مرحله اول

مرغ یا جوجه تهیه شده را تمیز کنید، دقت داشته باشید که بال‌ها را کاملا تمیز کنید. داخل شکم مرغ را کاملا خالی کنید و مرغ را خوب با آب بشویید. سپس آن را با یک چاقوی تیز از وسط دو نصف کنید.

► مرحله دوم

در مرحله بعد یک کاسه مناسب تهیه کنید و مرغ نصف شده را در آن قرار دهید و لیمو‌های ترش را از وسط قاچ کنید و آبشان را در کاسه روی مرغ‌ها بریزید (اگر لیمو ترش تازه نبود می‌توانید از آب لیمو استفاده کنید). سپس روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و خوب مرغ‌ها را هم بزنید تا به مواد آغشته شوند. سپس فلفل دلمه‌ای را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و آن را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به کاسه اضافه کنید و بار دیگر خوب مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس برای اینکه مرغ کاملا طعم‌دار شود، یک سلفون بر روی کاسه بکشید و بگذارید به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال بماند.

► مرحله سوم

در مرحله بعد هویج‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش دهید.

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و به داخل آن چند پیمانه آب بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد. سپس به قابلمه آب زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

► مرحله چهارم

در گام بعدی پیاز را پوست بگیرید و بشویید و با چاقو آن را به چهار قسمت قاچ کنید و به همراه هویج‌های حلقه‌ای شده به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

► مرحله پنجم؛ آماده کردن سس جوجه

تا وقتی که آب به جوش می‌آید، نوبت آماده کردن سس جوجه است. برای این کار گردو‌ها را بشکنید و به صورت ریز خرد یا رنده کنید. سپس سیر‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را نیز رنده کنید. سپس سیر رنده شده را به همراه گردو‌های خرد شده را به یک کاسه اضافه کنید و در ادامه به آن رب انار و ۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا با یکدیگر کاملا یکدست شوند.

برای اینکه سس اکبر جوجه خوشمزه‌تر و مقداری رقیق‌تر شود به آن دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده اضافه کنید و خوب آن را با مواد قاطی کنید. با توجه به ذائقه شما می‌توانید کمی گلپر نیز برای خوش‌طعم‌تر شدن سس به کاسه اضافه کنید.

نوع رب اناری که در سس استفاده می‌کنید به سلیقه شما بستگی دارد. اما توصیه می‌شود که از رب انار ملس استفاده کنید. زیرا هم طعم شیرین و ترش را همزمان با هم دارد و هم مورد پسند طیف بیشتری است.

► مرحله ششم

حالا قابلمه در حال جوش را چک کنید و ببینید که آیا آب جوش آمده است یا خیر، اگر در حال جوشیدن بود، ۲ قاشق غذاخوری زعفران آب‌کرده را به قابلمه اضافه کنید و آن را با قاشق هم بزنید. سپس مرغ‌ها را از یخچال خارج و به قابلمه اضافه کنید. با توجه به اینکه مرغ‌ها از یخچال خارج شده‌اند و سرد هستند، باعث کاهش دمای آب می‌شود. دوباره مدتی صبر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب، به مرغ‌ها ۱۰ دقیقه زمان دهید تا در آب کمی پخته شوند. سپس آن‌ها را با یک چنگال از قابلمه خارج کنید و بر روی یک صافی بگذارید تا آب آن خارج شود.

► مرحله آخر

در مرحله بعد یک قابلمه را انتخاب کنید و درون آن روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت کم قرار دهید و بگذارید تا داغ شود. مقدار روغن در قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که مرغ‌ها در آن شناور شوند. بعد از داغ شدن روغن مرغ‌ها را به داخل قابلمه قرار دهید تا سرخ شود. دقت کنید که مرغ را با حرارت کم سرخ کنید تا کاملا مغز پخت و برشته شود. دقت کنید که بر روی سطح روغن کف ایجاد می‌شود که آن را با قاشق جدا کنید و دور بریزید.

میزان سرخ شدن مرغ به شما بستگی دارد، اگر طلایی باشد کافی است، ولی اگر دوست دارید که مرغ شما بیشتر سرخ شود آن را از روغن خارج کنید بر روی صافی بگذارید تا روغن از آن خارج شود. سپس آن را به مدت ۵ دقیقه در فر قرار دهید تا کاملا سرخ شود.

بعد از آماده شدن اکبر جوجه، آن را در یک سینی بگذارید و سس رب انار را که آماده کرده‌اید روی آن بریزید و در کنار پلو زعفرانی سرو کنید.

نکاتی برای بهتر شدن طعم و مزه اکبر جوجه

در دستور پخت اصلی اکبر جوجه از پیاز و زعفران استفاده نمی‌شود. اما استفاده از پیاز و زعفران باعث می‌شود غذای شما عطر و طعم بی‌نظیری بگیرد.
در کنار اکبر جوجه از نوشیدنی دوغ استفاده کنید.
در آخر کار کمی کره را آب کنید و روی جوجه بریزید تا هم چرب‌تر شود و هم طعم بی‌نظیری به غذای شما بدهد.

اکالا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
1
12
ان شاء الله همه بتونند بخورند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
1
12
یبار تو جاده چلوس تو یه رستوران برای اولین بار اکبرجوجه خوردم بی اندازه خوشمزه بود جوجه درحالیکه برشته نشده بود ولی نرم ولذیذ بود با طعمی متفاوت / ایناییکه سرخ میکنند و یا خیلی برشته هستند طعم اصیل اکبرجوجه را ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
7
خوشا انان که میتونن برن شمال من که از اول زندگیم پام از شهرمون به بیرون نرسیده نت نبود از همه چیز بیخبر بودم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
دنیا گشتن به از دنیا خوردن هست,وقتی بریم سفر تازه میفهمی تا الان زندگی نمیرد,البته کم توقع باشین بیشتر بهتون خوش میگذره,برای کسانی میگم که درآمد کمی دارن,
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار