رابطه موسیقی با درد، ورزش، احساس و درس
کد خبر: ۲۲۵
تاریخ انتشار: 2015 April 29    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
تحقیقات بسیاری برای کشف فواید مختلف گوش دادن و نواختن موسیقی انجام گرفته است. مشاهده شواهد بسیاری که همه نشاندهندهٔ تاثیرات مثبت موسیقی بوده‌اند، از خاصیت تسکین بخش آن بر اوضاع روانی انسان‌ها گرفته تا تسریع رشد جنین در شکم مادر، باعث شده انسان‌ها پی به قدرت شگرف موسیقی ببرند.

فواید احساسی


یک آهنگ به جا و مناسب قادر است فرد را از درگیری‌های زندگی‌‌ رها کرده و حال و هوای خوبی به او بدهد. همهٔ ما گاهی از نظر عصبی به هم می‌ریزیم، و بیشتر مردم برای بیرون آمدن از این حالت به موسیقی پناه می‌برند. مهم‌ترین دلیل آن این است که موسیقی نسبت به سایر ابزار و وسایل، توانایی و قدرت بیشتری برای بیان احساسات ما دارد. به علاوه، ما در موقعیت‌های مختلف نوع متفاوتی از موسیقی را انتخاب می‌کنیم که با حال و هوای ما سازگار باشد.

برای افزایش رابطهٔ احساسات خود با موسیقی سعی کنید بین آهنگ‌های مختلف و روحیه‌های مختلف رابطه برقرار کنید. با اینکار، وقتی حال و هوای خاصی داشتید، دقیقاً می‌دانید که کدام آهنگ یا کدام نوار موسیقی با روحیهٔ شما سازگار است.

موسیقی و ورزش


تا به حال دقت کرده‌اید که چطور آهنگ‌های بخصوص کارایی شما را هنگام ورزش کردن در باشگاه بالا‌تر می‌برند؟ تحقیقات نشان داده است که آهنگ‌های پرجنب و جوش و مهیج، تنش و کشش عضلات را افزایش می‌دهند در حالیکه آهنگ‌های آرام و ملایم این تنش و فشار را کاهش می‌دهند.

محققین همچنین دریافته‌اند که موسیقی می‌تواند مهارت‌های حرکتی را تقویت کند. بنا بر تحقیقی که بر تعدادی دانش آموز دوران دبستان انجام گرفته است، گفته می‌شود که کودکانی که حین گوش دادن به موسیقی مهارت‌های حرکتی اولیه مثل پرتاب کردن، پریدن، و گرفتن را یاد می‌گیرند بسیار بهتر از آندسته کودکانی آموزش می‌گیرند که بدون گوش دادن به موسیقی این فعالیت‌ها را یاد می‌گیرند.

مُسَکِن درد

موسیقی توانایی تسکین درد را نیز دارد. طبق تحقیقات انجام شده موسیقی می‌تواند تا %۲۱ دردهای شدید و مزمن را کاهش دهد. این تحقیق بر روی ۶۰ بیمار که به دو گروه با موسیقی و بدون موسیقی اقسیم شده‌اند، انجام گرفته است.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داده است که افرادی که هر روز از هفته به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داده‌اند، نسبت به آن‌ها که به موسیقی گوش نداده‌اند، علائم بهبودی بخش روانی و جسمی بیشتری از خود نشان داده‌اند.

همانطور که قبلاً هم گفته شد، موسیقی قادر است حال و هوای شما را عوض کند و روحیهٔ شما را بهتر کند. به همین خاطر قادر است که زمان بهبودی بیماران را تسریع کند، همانطور که بیماران مثبت اندیش بسیار سریع‌تر از بیماران منفی گرا معالجه و درمان می‌شوند. البته موسیقی را نباید به عنوان اصلیترین وسیلهٔ درمانی برای درد در نظر گرفت، بلکه باید همراه با راه اصلی درمان به گوش بیمار برسد تا به بهبودی او کمک کرده و آن را تسریع بخشد.

بالا بردن نمره‌های دانش آموزان


طبق تحقیقات انجام شده موسیقی به هیچ عنوان باعث منحرف کردن حواس نمی‌شود. در واقع برای فکر کردن بسیار هم مفید است. محققان دریافته‌اند که گوش دادن به موسیقی ظرفیت یادگیری دانش آموزان را بالا می‌برد و باعث می‌شود نمره‌های بهتری بگیرند.

البته هنوز سبک و استیل مناسب برای چنین موقعیت‌هایی به درستی کشف نشده است، و کسی نمی‌داند که سبک‌های مختلف در این مسئله تاثیرگذار است یا خیر. تنها چیزی که می‌دانیم این است که گوش دادن و خلق موسیقی باعث تقویت یادگیری زبان، مهارت‌های ریاضی و مهارت‌های اجتماعی می‌شود.

رابطهٔ پیشرفته با مغز


برخی تحقیقات نشان داده است که افرادی که موسیقی می‌نوازند، رابطهٔ پیشرفته تری بین سمت راست و چپ مغزشان وجود دارد.
متخصیت ادعا می‌کنند که موسیقی برای انتقال سیگنال‌ها در سر انسان مثل ورزش عمل می‌کند. این سیگنال‌ها برای فعال سازی سایر وظایف مغز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در تحقیق انجام شده نشان داده شد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک، به ویژه به سوناتا پیانو موتزارت، باعث شده که افراد بتوانند تست IQ را با موفقیت بهتری انجام دهند.

حقیقت این است که موسیقی در بسیاری از جنبه‌های حیات انسان تاثیر مثبت دارد. دنیای موسیقی بی‌انتهاست و تاثیر آن بر انسان نیز به همین میزان چند برابر می‌شود. همین چندگانگی هارمونی، نظم و فرکانس است که انجام تحقیق در این زمینه را برای محققان مشکل کرده است.

قطعهٔ آخر!


چه واقعیت باشد چه تصور، قدرت بیکران موسیقی غیر قابل انکار است. از تقویت قدرت یادگیری گرفته تا برطرف کنندهٔ درد‌ها، به نظر می‌رسد که موسیقی تاثیری مثبت بر کلیهٔ جنبه‌های زندگی انسانی دارد که قادر به شنیدن هارمونی است.

منبع:وبلاگ نیلوفرانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار