ازدواج استیجاری پدیده جدید در ایران
کد خبر: ۲۱۸۷۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2015 December 21    -    ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۳
الگوهای ازدواج در جامعه ایرانی رو به تغییر است و ازجمله آن‌ها ازدواج در چارچوب استیجاری است که مردان متمول خانه مستقل در برخی مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند. ازجمله اگر نقطه تمرکز خود را در خانواده قرار دهیم، شاهد افزایش طلاق، همباشی یا ازدواج سفید، ازدواج مجرد و ازدواج‌های بازسازی‌شده هستیم.
ازدواج استیجاری پدیده جدید در ایران شیرین احمدنیا، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: ازدواج در چارچوب استیجاری از پدیده‌های جدید اجتماعی در کشور است که به‌تازگی در سایه مطالعات و پژوهش‌ها نمایان شده است.

الگوهای ازدواج در جامعه ایرانی رو به تغییر است و ازجمله آن‌ها ازدواج در چارچوب استیجاری است که مردان متمول خانه مستقل در برخی مناطق تهران برای همسر دوم خود اجاره می‌کنند. ازجمله اگر نقطه تمرکز خود را در خانواده قرار دهیم، شاهد افزایش طلاق، همباشی یا ازدواج سفید، ازدواج مجرد و ازدواج‌های بازسازی‌شده هستیم.

ازدواج مجدد رو به افزایش است و ۸۰ درصد از افرادی که طلاق گرفته‌اند ظرف مدت چند سال بعد با فرد دیگری ازدواج می‌کنند.

به‌ عنوان‌ مثال ما با پدیده‌های ازجمله زوجین بدون فرزند، مجرد ماندن، والده شدن دختران ۳۵ سال به بالای مجرد و ازدواج در چارچوب استیجاری مواجه ایم که پیش‌ازاین وجود نداشت.

وی با تأکید به اینکه تمامی این اتفاقات و پدیده موجب افزایش آمار زنان سرپرست خانوار از ۷.۸ درصد در سال ۱۳۳۵ به ۱۲.۱ درصد در سال ۱۳۹۰ شده است، ادامه داد: حتی دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار نیز تغییریافته و اگر زمانی به دلیل فوت همسر بود امروز طلاق ازجمله دلایل اصلی است.

افزایش درصد طلاق به ازدواج در کشور


مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران با استناد به پژوهش‌ها و اظهارات مدیران دستگاه‌های اجرایی متولی متذکر شد: بر اساس آمارها میانگین سن اولین ازدواج در شهر و روستا افزایش دارد.

وی با اشاره به وضعیت جامعه زنان در مقایسه سال‌های ۱۳۳۵ و ۱۳۹۰ افزود: میانگین سنی ازدواج در زنان شهری از ۱۸.۵ به ۲۳.۶، رنان روستایی از ۱۹.۳ به ۲۳ و کل زنان از ۱۹ به ۲۳.۴ افزایش‌یافته است.

میزان باروری کل از حدود شش سال در سال ۶۵ به حدود دو سال در سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد طلاق به ازدواج از ۸.۸۱ در سال ۷۰ به ۱۸.۱۱ در سال ۹۱ افزایش‌یافته است و در خود شهر تهران در سال ۹۱ به ۳۴.۹۶ درصد رسیده است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور تعداد مجردان در کشور را ۱۱ میلیون نفر عنوان کرد و متذکر شد: از این تعداد پنج میلیون و ۵۷۰ هزار نفر مردان و پنج میلیون و ۶۷۰ هزار نفر شامل زنان است.

به گفته احمدنیا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بالای سن متعارف که برای مردان ۲۰ الی ۳۴ سال و برای زنان ۱۵ الی ۲۹ سال است هرگز ازدواج‌نکرده‌اند.

ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر ۱۰ ازدواج دائم


وی با تأکید به اینکه در جامعه ایرانی عرصه‌های همسرگزینی تغییریافته و امروز به محل تحصیل، محل کار، خیابان و معابر و میادین، اینترنت و کافی شاپ کشیده شده است، تصریح کرد: شیوه‌های همسرگزینی نیز از درون‌همسری به برون‌همسری و انتخاب والدین و بزرگان قوم به انتخاب فردی تغییریافته است.

ما شاهد این هستیم که شرایط فرهنگی و مذهبی کشور موجب شده به دلایل مختلف وقتی امکان و تمایل ازدواج دائم برای فرد فراهم نیست به ازدواج موقت و شرعی روی می‌آورد و بر اساس آمارها از هر ۱۰ ازدواج دائم دو ازدواج موقت نیز در دفترخانه‌ها ثبت‌شده است.

در پرسشی که بر اساس یک تحقیق میدانی از دختران و پسران به عمل آمده شاهد این تغییرات هستیم.

به طوری که در مورد دختران معیارها از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به ثروت، خوش‌تیپ بودن و درآمد تغییریافته است.

به گفته احمدنیا در مورد پسران نیز معیارها باز از اخلاق، اصالت خانواده و ایمان به زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل تغییر پیداکرده است.

تغییر الگوهای ازدواج به دنبال خود افزایش رفتارهای پرخطر و افزایش ریسک بیماری‌های مراقبتی را به همراه داشته است.

فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۳۰
8
24
هر دم از اين باغ برى مىرسد تازه تر ازتازه اى مى رسد
سیاوش
|
United States
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
0
16
با سلام
دقت کرده اید وقتی دریا طوفانی میشود همه چی بهم میخورد و آلودگی و رنگ پریدگی کل دریا را فرا میگیرد ، ولی ذات دریا آنگونه است که در نهایت پلشتی ها را از خود دور ساخته و الودگی ها را ضمن نمایان کردن به کرانه میفرستد .
جوامع اگر میخواهند سالم بمانند باید اینگونه عمل کنند ولی متاسفانه مکانیزمی در ایران وجود دارد که صرفا" به دنبال حفظ ظاهر است و امکان پالایش مشکلات را نمیدهد و این نهایت بدبختی است چون این آلودگی ها و نقصان ها مانند سلول سرطانی گسترش یافته و تمامی محیط خود را الوده میکند امروز که به این موضوعات اشاره میکنیم و از امار های تکان دهنده بحث به میان میاوریم نتیجه همان تفکر و سیستم غلط حفظ ظاهر و عدم رسیدگی ریشه ای به عوامل این موضوع است .
سعيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
4
18
اينا رو خودمون مي دونيم، لطفا شما به ما بگين علتش چي بوده، كي باعثش شده و چيكار بايد بكنيم.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
بی دینی! اینکه بعد غیر انسانی بعضیا فعالتره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
0
24
اینها تماما معلول وضعیت اقتصادی و اختلاف شدید طبقاتی و فساد ناشی از ثروت بادآورده است پولی که به زحمت کشی بدست آید مفت خرج نمشود
hamid
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
0
4
اولا که اصالت تو این دوره به خیلی از نو کیسه ها میگن که بالا نشین یا لوکس سوار شدن.بعد این از صدا و سیما که برنامه نداره و مردم به ماهواره و خیلی وقتا ادای زندگی غربی رو می خوان در بیارن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
0
3
پول.به خصوص از نوع اختلاسیش و باد اوردش برای ادم بی ظرفیت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
0
0
پول خيلي خوبه. زندگي با پول مي چرخه. اما همسرت بايد معتقد باشه دوست داشته باشه. عاشقت باشه. بخاطر خودت باهات ازدواج كنه. اگر همچين شرايطي پيش نمياد اصلا ازدواج نكنيد. بعدشم انسان بديگران چيكار داره . خودمون سعي كنيم خوب و پاك و خدايي زندگي كنيم.يه گل ميان انبوهي از خارها زيباتر و بارزش تره.
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۷
0
0
خام ونپختگی جوانها وهمچنین عدم کنترل خودشان در دوران بلوغ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار