داروهایی که چاق می کنند
کد خبر: ۲۱۴۷۷
تاریخ انتشار: 2015 December 17    -    ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
احمد اسماعیل‌زاده استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص تغذیه در خصوص داروهای چاق کننده گفت: داروهایی که به علت بیماری‌های مختلف روی وزن اثر می‌گذارند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: داروهای کورتونی و داروهای اعصاب.

داروهای کورتونی همگی دارای این خصلت هستند که باعث چاقی در افراد شوند. داروهای کورتونی مانند بتامتازون، هیدرو کورتیزون و گلوبتازول و ... از این دسته از داروها هستند که به علت تجمع و حبس مایعات و جذب بیش از حد آب باعث چاقی می‌شوند و تعادل هورمونی بدن را برهم می‌زنند که این نیز باعث افزایش اشتها در افراد می‌شود و افراد به پرخوری روی می‌آورند و باعث چاقی می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: داروهای اعصاب در طولانی مدت باعث چاقی می‌شوند، این داروها به علت افزایش اشتها و کم تحرکی افرادی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند، باعث چاقی می‌شوند، از جمله این داروها می‌توان به دپاکین و سرترالین اشاره کرد.

اسماعیل‌زاده در ادامه افزود: داروهای ضد آلرژی، ضد تشنج و میگرن و داروهای هورمونی هم می‌توانند در چاقی افراد دخیل باشند.

وی در پایان گفت: برای کنترل چاقی ناشی از این داروها باید نکاتی را رعایت کرد: اولین نکته این است که حتما این داروها را با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنیم. دومین نکته این است که در مورد دارویی که پزشک تجویز می‌کند، سوال کنیم و در آخر در هنگام مصرف این دسته از داروها مراقب رژیم غذایی خود باشیم و اگر می‌شود تحت نظر یک متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار