پلی که مرمتش 20 سال طول کشید!
کد خبر: ۲۱۴۷۴
تاریخ انتشار: 2015 December 17    -    ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز گفت: پل صفوی کرج نیاز به مرمت ندارد.

مهناز طاهری ، اظهارکرد: پل تاریخی صفوی که در برخی متون به پل دختر مشهور است، در ورودی شهرکرج و بر روی رودخانه کرج ساخته شده است.

وی افزود: این پل دارای دو دهانه بوده و مصالح عمده به کار رفته در آن آجر ختایی و نوعی ملات ساروج است.

این مسئول گفت: دردوره قاجار در بین دو دهانه این پل نیز حجره‌ای در دو طبقه به عنوان تفرجگاه و چایخانه تعبیه شده است.

طاهری توضیح داد: اسناد تاریخی و سفرنامه ها نشان می‌دهد که این پل در دوره‌های مختلف تاریخی وجود داشته، اما در دوره صفویه به دلیل توسعه ارتباطات به شکل فعلی درآمده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز ادامه داد:این پل در سال 1379 درفهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

این مسئول در خصوص انجام عملیات مرمت برروی این اثر تاریخی توضیح داد: مرمت پل صفوی کرج از سال 1370 آغاز و اواسط سال 1390 به پایان رسید.

وی یادآورشد: طی این 20 سال این پل در 15 فاز به طور کامل مرمت شد و درحال حاضر نیاز به مرمت مجدد ندارد.

طاهری اضافه کرد: تقویت پی و پایه‌های درون این پل، بازسازی و تقویت موج شکن‌های آن، مرمت کامل بدنه و طاق‌ها و سبک سازی بام پل بخشی از اقدامات مرمتی انجام شده برروی این پل هستند.

این مسئول از بازسازی و احداث پلکان‌های دسترسی به معبر پل، مرمت کامل جان پناه‌های کناری معبراین پل ودوخت و دوز فنی ترک‌های آن به عنوان بخش دیگری از اقدامات مرمتی انجام شده برروی این پل در طول 20 سال گذشته نام برد.

وی توضیح داد: با توجه به ایستایی مناسب ابن پل و مرمن آن به لحاظ کارشناسی، این بنا هیچ نیازی به مرمت ندارد و دروضعیت مناسبی قرار دارد‌.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی البرز در پایان گفت: ‌برنامه‌ریزی‌هایی برای بهسازی حریم این پل صورت گرفته، ولی تا زمانی که وضعیت مالکیت خارج از حریم میراثی این پل مشخص نشود، نمی‌توان بودجه‌ای برای این کار اختصاص داد.

ایسنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار