اتهام سرقت ترانه و پاسخ رضا صادقی
کد خبر: ۲۱۰۵۹
تاریخ انتشار: 2015 December 13    -    ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
انتشار بیانه‌ای منسوب به «اردلان سرفراز» ترانه‌سرای پیشکسوت باعث شد تا رضا صادقی روز جمعه 24 آذر 1394 توضیحاتی را در این خصوص در تلگرام برای هواداران‌اش ارائه دهد.

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ این روزها در حال تکمیل و انتشار آلبومی اینترنتی با عنوان «شب بارانی» است. این آلبوم دارای 6 الی 7 قطعه با فضایی عاشقانه بوده و قرار است علاوه بر فروش در سایت «بلک‌شاپ»، به صورت رایگان از تمام سایت‌های معتبر موسیقی قابل دانلود باشد که عواید فروش اینترنتی آن صرف امور کودکان کار می‌شود. قطعه «شب بارانی» که نام آلبوم هم از این قطعه گرفته شده، ملودی و ترانه‌ای از «بابک بابایی» دارد و «فرشید ادهمی» وظیفه‌ی تنظیم آن را بر عهده داشته است.

این خواننده با انتشار متنی در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از زمان انتشار آلبوم اینترنتی «شب بارانی» خبر داد: «شب یلدا... وعده من با احساس شما... این آلبوم پیش‌درآمدِ یک آلبوم قدرتمنده که به‌صورت سی‌دی تقدیم میشه... با حضور آدم‌هایی اهل فن و موسیقی و عشق... اسم آلبوم رو به‌زودی اعلام می‌کنم... این آلبوم اینترنتی نیاز به حمایت شما جانانم داره برای کمک به نیاز آدم‌هایی که سوز سرما رو دوست ندارن... شک ندارم به حمایت‌تون و یلدای امسال مال ماست.... تا یلدا.»

از سوی دیگر و در حالی که این خواننده در تدارک آماده‌سازی آلبوم «شب بارانی» برای انتشار در شب یلدا است، هر روز از طریق کانال شخصی‌اش در تلگرام با هواداران‌اش صحبت می‌کند و طی چند روز گذشته قطعاتی قدیمی و خاطره‌انگیز را که با گیتار در خلوت خود نواخته، به اشتراک گذاشته است.

در این بین، یکی از این قطعاتی که از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و به هیچ عنوان ورژن اصلی، استودیویی و تنظیم‌شده نیست و صرفاً نجوایی از قسمتی از اثر اصلی با کیفیتی کم است، توسط برخی از سایت‌های دانلود موسیقی منتشر شد. این موضوع سبب شد که عده‌ای تصور کنند، «رضا صادقی» قطعه «سوغاتی» با ترانه‌ای از «اردلان سرفراز» را بازخوانی کرده است. در صورتی‌که خواندن قطعات خاطره‌انگیز (نه بازخوانی و یا تنظیم مجدد و کیفیت مناسب) اتفاق تازه‌ای نیست و بارها توسط افراد مختلف در جمع‌های خصوصی و... صورت گرفته و در سایت «آپارات» بالغ بر 70 نفر دیگر نیز قطعه «سوغاتی» را خوانده و ویدیوی اجرای ساده خود را به اشتراک گذاشته‌اند.

با این حال، انتشار بیانه‌ای منسوب به «اردلان سرفراز» ترانه‌سرای پیشکسوت این قطعه باعث شد تا رضا صادقی روز جمعه 24 آذر 1394 توضیحاتی را در این خصوص در تلگرام برای هواداران‌اش ارائه دهد که به شرح ذیل است: «امروز صبح که از خواب بیدار شدم، با پیام یکی از دوستانم مواجه و متوجه شدم استادی که منت بزرگی سر من دارند، حرف‌هایی را به من نسبت داده‌اند. بعضی از قطعات، خاطره‌ساز هستند و آدم با آنها بزرگ می‌شود، زندگی می‌کند و من هم قطعاً از این قضیه مستثنی نیستم. من هم با آهنگ‌هایی زندگی کرده، بزرگ و عاشق شده‌ام و گریه کرده‌ام. شنیدم که استاد «سرفراز» من را سارق دانسته‌اند که درباره این حرف‌شان توضیحی دارم. اگر من کار «سوغاتی» را به طور حرفه‌ای خوانده بودم، حرف ایشان کاملاً درست بود. حتی این اتفاق برای من هم افتاده و می‌دانم که چه‌قدر ناراحت‌کننده است. اما حس می‌کنم که به استاد سرفراز عزیز اطلاع‌رسانی غلط شده است.»

صادقی ادامه داده است: «متأسفانه بعضی از سایت‌ها خواندن آهنگ «سوغاتی» من را که به صورت زمزمه‌وار در تلگرام فرستاده شده، به عنوان کار جدید من معرفی کرده‌اند. بهتر است بگویم که شب‌ها کار من گرفتن ساز به دستم و خواندن آهنگ‌های خاطره‌ساز قدیمی است که با رکوردر ضبط می‌کنم و برای مخاطبانم می‌فرستم. برای من فقط در این جریان، مدل صحبت جناب «اردلان سرفراز» خیلی عجیب بود. اما ایشان استاد عزیزی هستند و من جلوی ایشان سرم پایین است. البته که این مدل حرف زدن یک استاد بزرگ در موردم برای من یک افتخار محسوب می‌شود، اما باید بگویم این کار من فقط خواندن یک بخش از قطعه بود و نه کل ترانه. ای کاش بزرگان ما کمی بزرگانانه‌تر [بزرگوارانه‌تر] به این ماجرا نگاه کنند. اما باز هم اگر این موضوع خاطر ایشان را رنجانده، از ایشان عذر می‌خواهم. بماند که در شأن چنین بزرگانی نیست که این‌طور صحبت کنند. این بزرگان نباید از بزرگی کم بشوند، چون آن وقت کسانی مثل من که نوپای جهان موسیقی هستیم، شکسته می‌شویم. دوستان عزیزم! باز هم از این زمزمه‌ها تقدیم‌تان می‌کنم و باز هم می‌گویم که این کار را هر کسی می تواند انجام بدهد و لازم نیست که حتمأ موزیسین و یا خواننده باشد. با آرزوی سلامتی برای همه شما، حتی برای بزرگ‌مردی چون اردلان سرفراز.»

گفتنی است که «رضا صادقی» روز جمعه بیست‌وهفتم آذرماه طی دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه می‌رود. کنسرتی که تمدید نخواهد شد و در ادامه نیز به زودی جزئیات تور کنسرت‌های او در آمریکا اعلام خواهد شد.

موسیقی ما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار