پیامدهای تاخیر ازدواج
کد خبر: ۲۰۹۱۰
تاریخ انتشار: 2015 December 12    -    ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰

تاخیر در ازدواج همچون تعجیل آن، پیامدهایی خطرناکی برای جامعه بدنبال دارد. پیامدهایی همچون:

1. سرکشی غرایز جنسی:
با فرا رسیدن دوران نوجوانی و جوانی، غرایز جنسی انسان، بالغ می‌شود و به سرعت مسیر رشد خود را طی می‌کند. اگر به هر دلیل جوانان نتوانند در زمان مناسب به ازدواج روی آورند، توان کنترل درست این غرایز را نمی‌یابند.

2. مشکلات روحی و روانی جوانی که نتواند در پی ازدواج نکردن به هنگام غرایز خود را کنترل کند، به انواع بیماری‌های روحی- روانی، مشکلات عصبی، بیماری‌های جسمی و انواع انحرافات اخلاقی و رفتاری گرفتار خواهد شد. با کمال تأسف، رواج یافتن و همه گیر شدن این بیماری‌ها و انحرافات اخلاقی، برخی جوامع را بر آن داشته که این مشکلات را عادی و در مواردی، آن‌ها را قانونی بدانند و بر مشروعیت آن مهر پذیرش بزنند.

3. از دست دادن فرصتها:
پایداری انحرافات جنسی در انسان گاه چنان شدید می‌شود که همه عمر، انسان را به خود سرگرم می‌دارد و امکان استفاده از هر فرصتی را از او سلب می‌کند. با توجه به اینکه دوران جوانی هنگامه‌ی بهره مندی از نشاط و شادابی است، از دست دادن آن همه فرصت، ضربه‌ای نابودگر به موجودیت انسان در زمان حال و آینده‌ی او خواهد بود؛ به گونه‌ای که بعدها جبران و تدارک پذیر نیست، مطالعه‌ی زندگی اندیشمندان، فرهیختگان و انسانهای موفق نشان می‌دهد که تقریبا همه‌ی آنان به دلیل بهره مندی از تربیت درست و استفاده‌ی بجا از توانمندی‌های خویش در دوره‌ی جوانی، توانسته‌اند به قله‌های بلند علمی و معنوی دست یابند. بی شک، این توفیق برایند استفاده و بهره وری درست از غرایز خدادادی است که استعداد نیل به کمال مطلق را در انسان امکان پذیر ساخته است.

4. به مخاطره افتادن جنبه‌های معنوی انسان:
پیش از این، بارها به این حقیقت اشاره شد که رسول خدا(ص) ازدواج را سبب بیمه شدن دو سوم دین و ایمان انسان دانسته‌اند که باید برای باقی آن پرهیزکاری پیشه ساخت. شکی نیست که تاخیر در این امر یا ترک آن، به ویژه در چنین فضاهای آلوده و مهیج قوای جنسی، دین و ایمان افراد، به ویژه جوانان را به شدت تهدید می‌کند و شیطان ایمانشان را از آنان خواهد گرفت.

5. بی ثباتی در انتخاب شغل و جایگاه اجتماعی:
استفاده از نیرو و توان روحی و جسمی در دوران جوانی، نوعی سرمایه گذاری در عمر انسان به شمار می‌آید. این امر هر قدر زودتر و با کیفیت بالاتر انجام شود، بی شک نتایج پربارتری را به همراه خواهد داشت. امّا تاخیر در امر مهم ازدواج یا ترک آن، به ویژه برای برخی از جوانان، آنان را با مسائلی درگیر خواهد کرد که این فرصت سرمایه گذاری را از دست می‌دهند؛ در نتیجه، نه شغلی در خور شـأن خود خواهند یافت؛ نه از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار خواهند شد.
حاصل آنکه در آینده‌ای نه چندان دور، با دستی خالی با مشکلات زندگی رو به رو خواهند شد. بسیاری از انحرافات رفتاری و اجتماعی چون دزدی، اعتیاد، فساد و فحشا نیز در چنین موقعیتهایی، دامن گیر این دختران و پسران می‌گردد.


آذرسلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار