فوت و فن های کوزه‌گری برای تهیه خورش قیمه
کد خبر: ۲۰۵۱۲
تاریخ انتشار: 2015 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
یکی از غذاهای مورد علاقه و پرمصرف بسیاری از ایرانیان خورش قیمه است و بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان طریقه پخت آن را می‌دانند، اما از میان این افراد کمتر کسی هست که فوت‌های کوزه‌گری آشپزهای قهار را برای پخت آن بداند‌ تا خورشی که تهیه می‌کند، طعمی خوشمزه‌تر پیدا کند.
خورش قیمه معمولا به شکل‌های گوناگونی نیز آماده می‌شود، اما روش اصلی طبخ همگی ـ اعم از قیمه معمول ایرانی، قیمه نثار، قیمه آذری، پیچاق و... ـ تقریبا به یک شیوه است. با به کار بستن نکات ذیل می‌توانید این غذا را خوشمزه‌تر کنید.

فوت و فن های کوزه‌گری برای تهیه خورش قیمه

1 ـ بهترین ظرف برای پخت خورش قیمه قابلمه مسی است. این نوع ظروف مزه خورش را برنمی‌گرداند و طعم خوشایند آن را بیشتر می‌کند.

2 ـ لپه را قبل از استفاده مدتی خیس کنید و سپس چند دقیقه در مقداری آب بجوشانید. کف حاصل از آن را بگیرید و آنگاه در خورش از آن استفاده کنید.

3 ـ اگر جزو افرادی هستید که در روش پخت خورش قیمه، لپه را تفت می‌دهید بهتر است آن را همراه با گوشت مورد نظر برای پخت قیمه تفت دهید و پس از آن، آب را برای پخت خورش در قابلمه بریزید.

4 ـ در خورش قیمه آبلیمو نریزید. اگر می‌خواهید طعم آن اندکی ترش باشد و مزه لیمو بگیرد بهتر است در آن چند عدد لیموعمانی بیندازید. با نوک چنگال چند سوراخ در قسمت‌هایی از لیموهای عمانی ایجاد کنید و سپس آنها را درون قابلمه بگذارید تا پخته شوند.

5 ـ لیمو عمانی را از همان ابتدا در خورش نیندازید و حدود یک ربع تا 20 دقیقه مانده به آماده شدن خورش، لیموها را اضافه کنید تا مواد تلخ‌مزه درون لیموعمانی کمتر به خورش نفوذ کند.

6 ـ برای طبخ این خورش از گوشت گوسفند استفاده کنید و البته بهتر است از گوشت سردست گوسفند استفاده کنید. با این حال، اگر از گوشت گوساله بیشتر خوشتان می‌آید، بهتر است بخش مغز ران آن را انتخاب کنید تا مزه بهتری به خورش بدهید.

7 ـ برخی افراد به جای سرخ کردن سیب‌زمینی‌های خلال شده برای تزئین خورش از چیپس استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید خورشتان مزه خوبی داشته باشد هیچ گاه از چیپس برای تزئین قیمه استفاده نکنید. چیپس‌های نازک و ورقه‌ای وقتی با آب خورش مخلوط می‌شوند بسیار نرم شده و نه‌تنها حالت شکنندگی و کاغذی خود را از دست می‌دهند بلکه مزه متفاوت چیپس را در خورش ترکیب کرده و مزه اصلی خورش را از بین می‌برند.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار