لیزردرمانی و رابطه آن با کاهش وزن!
کد خبر: ۲۰۴۶۶
تاریخ انتشار: 2015 December 08    -    ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۵
ليزردرماني تاثيري در كاهش وزن ندارد و فقط براي كاهش سايز و اندازه برخي اندام هاي بدن مانند شكم، پهلوها و ران ها مي تواند، موثر باشد.

وي افزود : بيشتر افراد داراي اضافه وزن پس از اينكه مدت ها به طور پراکنده از رژيم‌هاي غذايي و ورزش براي كاهش وزن خود کمک مي‌گيريد، اما باز هم موفق به از بين بردن توده‌هاي انباشته شده چربي در ناحيه کمر، شکم و ران خود نمي شوند. اين افراد تصور مي كنند كه اين توده‌هاي چربي نسبت به رژيم غذايي و تمرين‌هاي ورزشي مقاوم هستند.

خرسند ادامه داد : اين افراد پس از امتحان كردن اين روش ها و نااميد شدن از آنها به روش‌هاي لاغري با استفاده از ليزر روي مي آورند، اما آنها نمي دانند كه آيا واقعا مي‌شود براي لاغر شدن از ميانبرهايي همچون روش‌هاي کاهش چربي با استفاده از ليزر مانند کويتيشن، ليپوليزر، کرايو ليپوليزر و ليپوماتيک بهره گرفت و آيا اصولا اين روش‌ها جايگزين مناسبي براي کاهش وزن از طريق رژيم غذايي و ورزش خواهد بود؟

وي تاكيد كرد : اشتباهي که بسياري از اين افراد در گرايش به اين روش‌ها مرتکب مي‌شوند، آن است که کاهش چربي با کمک ليزر را روشي براي کاهش وزن در نظر مي‌گيرند ؛ اين درحالي است كه اين روش‌ها صرفا براي درمان چربي‌هاي محدود ناحيه شکم، پهلو، باسن و ران‌ها مناسب است.
خرسند خاطرنشان كرد : ليزر بيشتر در زمينه کاهش سايز موثر است و تاثيري در کاهش وزن ندارد. همچنين افرادي كه داراي وزن‌هاي بسيار بالا هستند، ابتدا بايد از روش‌هاي جراحي مربوط به کاهش وزن کمک بگيرند و در ادامه از ليزر براي از بين بردن باقي مانده چربي ها استفاده كنند.
وي با تاکيد بر اين که از ليزر مي‌توان در کنار ديگر روش‌ها براي لاغري موضعي استفاده کرد، افزود : کاهش وزن فقط با رژيم مناسب و ورزش و فعاليت بدني کافي محقق مي‌شود، اما در ادامه مي‌توان از ليزر به عنوان روشي کمکي براي مصرف چربيها به عنوان منابع انرژي  انباشته شده موضعي بهره گرفت.

اين جراح عمومي با اشاره به وجود دو نوع ليزر كم توان و پرتوان در از بين بردن چربي هاي بدن اظهار داشت : با بهره‌گيري از ليزر کم‌توان محل لاغري تعيين مي‌شود و با ليزر، چربي‌هاي داخل سلولي آزاد مي‌شوند ؛ در ادامه بيمار بايد با انجام فعاليت‌هاي مناسب بدني چربي ها را دفع کند.
وي خاطر نشان كرد : استفاده از ليزر كم توان در مطب‌ها قابل انجام است و با چند جلسه مي توان به نتيجه مورد نظر رسيد.

خرسند در مورد ليزر پرتوان يا ليپوليزر نيز گفت : در اين روش از ليزر و ساکشن همزمان استفاده مي‌شود که اقدامي تهاجمي بوده و به اتاق عمل نياز دارد. در اين روش سلول‌هاي چربي با ليزر تخريب شده و با ساکشن خارج مي‌شوند.

وي در مورد عوارض احتمالي استفاده از ليزر توضيح داد : بهره‌گيري از اين روش‌ها در افرادي که کانديداي مناسبي براي انجام آن محسوب مي‌شوند، منافاتي با سلامت ندارد اما بايد براي رسيدن به نتيجه مطلوب در كنار استفاده از اين روش ها، از رژيم غذايي مناسب، ورزش و فعاليت بدني کافي براي اثر بخشي بهتر آنها استفاده كرد.

اين متخصص تاکيد مي‌کند : در افرادي که نتوانند رژيم مناسب، ورزش و فعاليت بدني لازم را رعايت کنند استفاده از ليزر کم‌توان به آزاد شدن دوباره چربي‌ها منجر مي‌شود. در چنين شرايطي چربي‌هاي آزاد شده دوباره به داخل سلول‌ها برگشته و نتيجه‌اي از به‌کارگيري اين روش‌ها حاصل نمي‌شود.

خرسند افزود : در چنين مواردي حتي بعد از کاهش سايز نيز اگر رژيم مناسب رعايت نشود از آنجا که تعداد سلول‌ها ثابت است، فرد دوباره افزايش سايز خواهد داشت. همچنين در مواردي که از ليپوليزر استفاده شده است مناطق ديگري نيز دچار افزايش سايز مي شوند.

وي در مورد اينكه چرا افراد بعد از استفاده از اين روش ها دوباره به سايز قبلي خود برمي‌گردند، گفت : علاوه بر مشکل برگشت پذيري اثرات ناشي از لاغري با ليزر اين نکته نيز اهميت دارد که با وجود آن که ليزر کم‌توان عارضه‌اي ندارد ولي ليپوليزر روشي تهاجمي است که اگر درست انجام نشود، احتمال سوختگي پوست و آسيب‌هاي متعدد ديگر نيز بر اثر آن وجود دارد.

عضو هيات مديره انجمن علمي پزشکي ليزري ايران درباره علل برگشت‌پذيري آثار درماني ناشي از روش‌هاي لاغري با ليزر توضيح داد: در ليزر کم‌توان، سلول‌هاي چربي سالم مي‌مانند فقط اندازه آنها کوچک مي‌شود و با رعايت نکردن رژيم غذايي مناسب دوباره به اندازه قبلي برمي‌گردند و در لپپوليزر سلول‌هاي سالم نواحي ديگر نيز به دليل رعايت نکردن رژيم غذايي و کم‌تحرکي، افزايش سايز خواهند داشت.

خرسند تاكيد كرد: با اين حال، در صورتي که دو اصل رژيم مناسب و ورزش و فعاليت بدني کافي پس از به‌کارگيري اين روش‌ها رعايت شود، بهره‌گيري از آنها در کانديداهاي مناسب  عوارضي نخواهد

وي آخرين مهلت براي ارسال مقالات را 30 آذرماه عنوان كرد و گفت: شركت در اين كنگره براي شركت كنندگان بين 7 تا 13 امتياز بازآموزي دارد.

دهمين كنگره سالانه ليزر پزشكي با رويكرد ارايه تازه هاي ليزر پزشكي از هفتم تا نهم بهمن ماه به همت انجمن علمي ليزر پزشكي در سالن شهيد غرضي بيمارستان برگزار مي شود.

آریا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار