۵ شهر ایران در میان ۱۰۰ شهر بلند دنیا
کد خبر: ۲۰۳۴۱
تاریخ انتشار: 2015 December 07    -    ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
نشست رسانه‌ای دومین کنفرانس بناهای بلند (بلندمرتبه‌سازی) با شعار اثرات بناهای بلند در حیات پایدار شهری با حضور مسئولان ارشد برگزاری این کنفرانس و حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به عنوان دبیر علمی همایش صبح امروز یکشنبه ۱۵ آذرماه در سالن اجتماعات وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدمحمد بهشتی رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس بناهای بلند که ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه در تهران برگزار می‌شود گفت: بناهای بلند چندین دهه است که در کشور ما جسته و گریخته و بدون ضابطه ظهور پیدا کرد بدون اینکه تامل جدی در ساخت آنها صورت گرفته باشد و برای آن‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شود. کشور ما در حال حاضر رتبه یازدهم را در ساختمان‌های بلند دارد بدون آنکه بسترها را در جهات مختلف برای کلانشهرها فراهم کند.

رئیس شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس بناهای بلند افزود: بناهای بلند به مثابه فناوری قرار است مشکلاتی را در شهرهای امروز برطرف کنند و از این جهت نیز فی‌نفسه نمی‌توان مخالفتی با آنها داشت. مخالفت از آنجا نشات می‌گیرد که هرچیزی درست و صحیح سر جای خود قرار نگیرد و بسترها، مقررات، ضوابط و مهارت‌ها برای شکل‌گیری ساختمان‌های بلند مهیا نشود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ساخت ساختمان‌های بلند بدون توجه به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی امکانپذیر نیست و در این صورت گویی ساخت و سازهای بلند در تاریکی ظهور پیدا می‌کنند.

بهشتی درباره اهداف برگزاری دومین کنفرانس بناهای بلند به تلاش وزارت راه و شهرسازی و همچنین جامعه دانشگاهی و علمی برای خارج شدن از تاریکی اشاره کرد و افزود: این کنفرانس در دومین دوره برگزاری خود تلاش می‌کند تا نقاط تاریک و مبهمی را که از ساخت ساختمان‌های بلند در کلانشهرها وجود دارد روشن کند و به ابعاد مختلف موضوع با تعیین ضوابط و مقررات بپردازد.

رونمایی از ضوابط بلندمرتبه‌سازی در همایش دوم بلندمرتبه‌سازی
حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر علمی دومین کنفرانس بناهای بلند با اشاره به اهمیت برگزاری این‌گونه کنفرانس‌ها و نتایجی که از آنها حاصل می شود گفت: واقعیت این است که کلانشهرهای ما در حال حاضر به سمت تراکم بیشتر گرایش دارند و این کنفرانس در جهت ایجاد چنین بناهایی نیست بلکه به دنبال ضابطه‌مند شدن این‌گونه ساخت و سازها در کلانشهرها است.

وی افزود: تجربه شکل گیری ساختمان‌های‌بلند در چندین دهه نشان داد بخش‌های مختلف و مهمی در شکل‌گیری ساختمان‌های بلند مغفول ماندند. همچنین در تعریف ساختمان‌های بلند و ویژگی‌هایی که باید داشته باشند هیچگاه در کشور همصدایی دیده نشد. به همین‌خاطر نیز یکی از اهداف این کنفرانس رسیدن به جمع‌بندی و ارایه تعریفی واحد برای ساختمان‌های بلند است.

دبیر علمی دومین کنفرانس بناهای بلند ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی در صدد است تا از ضوابط بلندمرتبه‌سازی که محصول نخستین کنفرانس بناهای بلند است در روزهای آینده رونمایی کند.

وی گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی مراحل نهایی خود را طی می‌کند که پیشنهادات شهرداری نیز در آن لحاظ شده و در کمیسیون ماده ۵ نیز به تصویب رسیده است. پیش‌بینی می‌شود که این ضوابط در این شورا به تصویب نهایی نیز برسند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در ساخت ساختمان‌های بلند باید تاثیراتی که این ساختمان‌ها بر جامعه شهری می‌گذارند و شامل میزان جمعیت‌پذیری، مباحث زیست‌محیطی، توجه به محدودیت منابع آب، جریان‌های باد، مکان‌یابی‌ها و توجه به هویت شهرها هستند بررسی شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در مباحث اقتصادی باید تعیین شود چقدر تقاضا برای ساختمان‌های بلند وجود دارد و در عین حال مدیریت درخواست‌ها نیز مهم است. امید است سمینارها و کنفرانس‌هایی از این دست به مسایل و چالش‌های مختلف پیش روی شهرها پاسخ دهند.

سهم بالای ۵ شهر ایران در میان ۱۰۰ شهر بلند دنیا
دبیر کارگروه معماری و شهرسازی دومین کنفرانس بناهای بلند در این نشست به ارایه توضیحاتی درباره فعالیت‌های کارگروه خود پرداخت و گفت: ساختمان‌های بلند راه‌حل معضلات شهری هستند و مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این نکته است که تعریف مشخصی از ساختمان‌های بلند وجود ندارد.

محمدرضا حافظی افزود: اگرچه از نظر طرح جامع تهران به ساختمان‌های ۱۲ طبقه به بالا ساختمان بلند گفته می‌شود و این تعریف در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان منطبق با فرآیند قانونی آن تعریف می‌شود اما پیش‌بینی‌ها حاکی است در آینده‌ای نه چندان دور تعاریف از ساختمان‌های بلند تغییرات جدی خواهد داشت.

حافظی ادامه داد: در بین ۱۰۰ شهر بلند دنیا پنج شهر در ایران قرار دارند و این امر در حالی است که ساخت و سازها ضابطه مند نبوده‌اند. دومین کنفرانس در صدد است تا فضای گفتگو و تبادل افکار را شکل دهد و به نکات فنی، علمی، معماری ایرانی، هویت‌فرهنگی و ساختمان‌های سبز نیز توجه داشته باشد.

هدف ارتقای تکنولوژی، مهندسی، طراحی و اجرا از دید مهندسی است
دبیر کارگروه تکنولوژی و ساختمان درباره فعالیت‌های این کارگروه در دومین کنفرانس بناهای‌بلند گفت: ساختمان‌های بلند حاصل پیشرفت علم و فناوری در دنیای معاصر هستند و در عین‌حال به بخشی از نیازهای جامعه به مسکن پاسخ می‌دهند.

محمود گلابچی افزود: در صدد هستیم تا در دومین کنفرانس قوانین و شیوه اجرای ساختمان‌های بلند در کلانشهرهای ایران را روشن کنیم و به ضرورت‌ها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه ایران بر روی کمربند زلزله جهان قرار دارد گفت: بیشتر شهرهای ما در معرض خطر زلزله با شدت زیاد هستند به همین‌جهت نیز ساختمان‌های بلند و ساخت آنها نیازمند بررسی دقیق‌اند و در این راستا توجه به سیستم‌های ساختمانی مناسب نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

گلابچی تاکید کرد: تکنولوژی ساخت، مصالح مقاوم و بادوام و در عین حال ارزش پایداری معماری ایرانی از جمله مقولاتی است که ما به آن توجه ویژه‌ای داریم.

استاد دانشگاه تهران درباره اهداف کارگروه تکنولوژی و ساختمان در دومین کنفرانس بناهای بلند گفت: هدف ما ارتقای تکنولوژی، مهندسی، طراحی و اجرا از دید مهندسی است که تاسیسات مکانیکی و ایمنی نیز شامل آنها هستند. حتی در مراحل ساخت، برنامه‌ریزی و کیفیت، مدیریت و اجرا نیز به اینکه چه چالش‌هایی خواهیم داشت توجه کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: هدف ما ارتقای کیفیت، تکنولوژی، مهندسی ساختمان و ژئوتکنیک خاک و مقاوم سازی در مباحث زلزله و حوادث است.

آسیب‌شناسی قوانین در دستور کار قرار می‌گیرد
منوچهر شیبانی‌، اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: بحث ساختمان‌های بلند زنجیره‌ای از مباحث مختلف است که باید همه آنها از مورد توجه قرار داد. همچنین در شهرها همانقدر که به ارتفاع توجه داریم باید به عمق نیز بپردازیم و تمامی این موارد در مباحث بهره‌برداری پاسخ داده می‌شوند.

دبیر کارگروه قوانین و مقررات دومین کنفرانس بناهای بلند با تشبیه مباحث مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و علمی به دانه‌های تسبیح گفت: جنبه‌های مختلف ساخت‌وساز مانند دانه‌های تسبیحی هستند که نخ قوانین آنها را به هم وصل می‌کند.

شیبانی‌اصل افزود: شیوه مکان‌یابی، تملک زمین، نحوه ارایه خدمات مهندسی و مقررات فنی حاکم بر آن‌ها و نهایتا مسایل حقوقی و تاثیر و تاثر ساختمان‌های بلند در شرایط زیست‌محیطی نکاتی هستند که مورد توجه قرار داده‌ایم و در این مورد نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی هستیم.

گفتنی است دومین کنفرانس بناهای بلند ۳۰ آذر تا دوم دی ماه سال جاری به دبیری حامد مظاهریان در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار