وازلین بهتر است یا کرم مرطوب کننده؟
کد خبر: ۱۹۲۸۰۰
تاریخ انتشار: 2020 October 11    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
بیشتر ما وازلین را به‌عنوان یکی از بهترین محصولات برای آبرسانی عمیق به پوست می‌شناسیم. به‌علاوه، این ماده می‌تواند حالت ابریشمی و خیلی نرمی به پوست بدهد و به‌خوبی هم از پوست در برابر عوامل زیان‌بار محافظت کند. با این‌حال، آیا واقعا می‌توان وازلین را نوعی مرطوب‌کننده باکیفیت دانست که اثربخشی مطلوبی دارد؟

بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان از وازلین به‌عنوان محصولی چندمنظوره برای مقابله با طیف وسیعی از مشکلات پوستی استفاده می‌کنند و خصوصا به خصلت مرطوب‌کنندگی وازلین علاقه دارند.

وازلین بهتر است یا کرم مرطوب کننده؟

از این‌رو افراد بسیاری در مواقعی که احساس می‌کنند پوست‌شان خشک شده است، سریع از مقداری وازلین برای حل این مشکل کمک می‌گیرند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که وازلین مانند نوعی لایه محافظتی عمل می‌کند و می‌تواند از آسیب‌های مرتبط با آب‌وهوای خشک‌و‌سرد پیشگیری کند. پس به نظر می‌رسد که با کمک وازلین می‌توان از خشکی پوست جلوگیری کرد. البته دقیقا همین نکته است که خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد. وازلین در مقابل آب مقاوم است و درنتیجه محصول خوبی برای جلوگیری از تماس آب با پوست محسوب می‌شود. با این‌حال، وازلین به‌هیچ‌وجه در گروه ترکیبات جذب‌کننده رطوبت یا هومکتانت (humectant) قرار نمی‌گیرد، بنابراین نمی‌تواند رطوبت را درون پوست حفظ کند یا همچنین رطوبت را از محیط اطرافش جذب کند. همین نکته به ما می‌گوید که وازلین، گزینه خوبی برای برآورده‌سازی نیازهای پوست نیست.

گروهی از محققان در یکی از مطالعات اخیر به بررسی لوسیون، آب، گلیسرول و وازلین از نظر قدرت آبرسانی به پوست پرداخته‌اند. یافته‌های نهایی نشان داده آب و لوسیون بیشترین آبرسانی را ایجاد کرده‌اند، درحالی که وازلین آخرین رتبه را از این نظر به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هم کسانی که از وازلین برای رفع ترک‌خوردگی لب‌ها یا پوسته‌های روی بینی استفاده کرده‌اند، براساس تجربه می‌دانند که چنین کاری به نتیجه خوبی نمی‌رسد. مساله اساسا به تعداد دفعات استفاده از وازلین در طول شبانه‌روز ربطی ندارد چراکه پوست اساسا با کمک وازلین بهبود نمی‌یابد.

با توجه به این نکات باید بگوییم که وازلین فقط مشکل را به‌صورت موقت بهبود می‌بخشد و مثلا از تشدید خشکی پوست جلوگیری می‌کند اما اصلا توانایی درمان خشکی پوست و مشکلات دیگر را ندارد. آکادمی درماتولوژی آمریکا نیز به همین دلیل اعلام کرده از وازلین برای دستیابی به چنین اهدافی استفاده نکنید و خصوصا به افراد دارای پوست مستعد آکنه هشدار داده که از وازلین دور بمانند تا دچار جوش‌های بیشتر و التهاب پوستی شدیدتر نشوند.

چگونه می‌توان از وازلین برای مرطوب‌سازی پوست استفاده کرد؟

برای اینکه مزیت‌های استفاده از وازلین را به حداکثر ممکن برسانید، بیشتر از هر چیز باید جلوی اشتباهات خودتان را بگیرید. اول از همه اینکه هرگز نباید وازلین را روی پوست شسته‌نشده و پاک‌سازی‌نشده قرار دهید، خصوصا اگر زخم باز روی پوست وجود داشته باشد. خصلت انسدادی وازلین می‌تواند هر گونه ماده‌ آلوده یا باکتری‌ها را درون پوست حبس کند و درنتیجه یا باعث شکل‌گیری جوش‌ شود یا اساسا روند بهبود زخم را دچار مشکل کند.

از آنجایی که وازلین ذاتا نوعی مرطوب‌کننده نیست، شما باید از آن همراه با لوسیون‌ها یا کرم‌های مختلف استفاده کنید تا به نتیجه بهتری برسید. اینکه با استفاده از وازلین احساس می‌کنید که پوست‌تان خیلی نرم و لطیف شده است، لزوما به معنای مفید بودن وازلین برای پوست نیست. اگر طبق مراحل زیر پیش بروید، می‌توانید بیشترین بهره را از وازلین بگیرید.

1. پوست را بشویید و پاک‌سازی کنید.
2. ابتدا از مرطوب‌کننده یا لوسیون استفاده کنید.
3. سپس لایه نازکی از وازلین روی پوست قرار دهید.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار