آنچه باید از چمن مصنوعی بدانیم؟
کد خبر: ۱۹۲۷۱۳
تاریخ انتشار: 2020 October 11    -    ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
چمن مصنوعی یک کالای لوکس در دکوراسیون بوده دنیای امروز دنیای سرعت و تکنولوژی است. برای همین در تمامی زمینه‌ها کارشناسان و متخصصان سعی می‌کنند، برترین و به صرفه‌ترین محصولات را برای مشتریان عرضه کنند. چمن مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن هم از این قائده مستثنی نبوده و متخصصان این عرصه سعی کرده اند، پوششی طراحی کنند که...

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)

چمن مصنوعی به عنوان جایگزینی برای چمن های طبیعی به کار گرفته میشود

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)«تابناک با تو» - چمن مصنوعی یک کالای لوکس در دکوراسیون محسوب میشود. دنیای امروز دنیای سرعت و تکنولوژی است. برای همین در تمامی زمینه ها کارشناسان و متخصصان سعی می کنند، برترین و مقرون به صرفه ترین محصولات را برای مشتریان عرضه کنند. چمن مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن هم از این قائده مستثنی نبوده و متخصصان این عرصه سعی کرده اند، پوششی طراحی کنند که ضمن شباهت کامل با نوع طبیعی آن بتواند در منبع های آب، صرفه جویی کرده و بستری زیبا و مناسب برای بعضی سطوح به وجود آورد.

چمن مصنوعی چیست؟

سرپوش - چمن مصنوعی نوعی کفپوش است که به نسبت چمن طبیعی استقامت و ماندگاری بیشتری دارد. به دلیل تشابه رنگی با چمن طبیعی، آنرا چمن مصنوعی نام گذاری کرده اند. این چمن متراکم تر و مقاوم تر از چمن طبیعی است و مشکل رشد تخم چمن در زمین های غیر حاصل خیز را نیز حل کرده است. در کشورهای اروپایی که سرما سبب عدم رشد چمن می شود و در کشورهای نزدیک استوا که گرمای بیش از حد سبب از بین رفتن چمن معمولی می شود. استفاده از چمن مصنوعی گزینه بسیار مناسبی است. این نوع کفپوش ها اکثرا در استادیوم های ورزشی بکار می روند.

تاریخچه چمن مصنوعی

تحقیقاتی که نخستین بار منجر به تولید چمن مصنوعی با اهداف ورزشی شد به سال ۱۹۶۰ در مرکز تحقیقاتی فلوریدا، کارولینای شمالی و آلاباما در آمریکا بازمی گردد. نخستین زمین چمن مصنوعی آزمایشی در سال ۱۹۶۴ در مدرسه ای در ردآیلند مورد بهره برداری قرار گرفت، بعد از المپیک مونترال موضوع استفاده از چمن مصنوعی به صورت گسترده ای مورد استقبال جوامع ورزشی و تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی قرار گرفت و به این ترتیب ایالات متحده آمریکا و پس از آن کشورهای اروپایی پیشگام در پیدایش و رشد فناوری چمن مصنوعی در دنیا شدند.

نخستین چمن مصنوعی اروپا در سال ۱۹۸۲ تولید و در هلند نصب شد و اینک خیلی از ورزشگاه های دنیا شاهد انجام بازی های متنوع بر روی چمن مصنوعی هستند که تنها در قاره اروپا تا سال ۱۹۹۹ بیش از ۸۵ میلیون متر مربع از فضاهای ورزشی این قاره اعم از فوتبال، هاکی، تنیس، گلف و… زیر پوشش چمن مصنوعی قرار گرفته اند.

مزایای چمن مصنوعی

چمن مصنوعی بر خلاف این که کیفیت چمن طبیعی را ندارد؛ ولی از فواید زیادی بهره مند است. چمن مصنوعی هزینه نگهداری و مراقبت پایین تری نسبت به چمن معمولی دارد که این قابلیت سبب می شود میزان آب مصرفی سالن های ورزشی یا ورزشگاه ها شدیداً تقلیل یابد. همینطور چمن مصنوعی، بهره برداری بالاتری نسبت به چمن طبیعی دارد. از طرفی چمن مصنوعی برخلاف چمن طبیعی مشکل آلوده شدن بعد از بارش باران را ندارد و دارای سطحی صاف است که سبب می شود، ورزشکاران موقع فعالیت پای شان به چمن گیر نکرده و زمین نخورند.

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)

یک زمین چمن مصنوعی تا ۴۰۰۰ ساعت در سال قابلیت استفاده دارد

معایب چمن مصنوعی

اگرچه چمن مصنوعی فواید و مزایای بسیار زیادی دارد و استفاده از آن از نظر صرفه جویی در زمان و انرژی کمک زیادی می کند؛ ولی نصب چمن مصنوعی معایبی نیز به دنبال دارد. بزرگترین عیبی که چمن مصنوعی دارد این است که هزینه نصب بسیار بالایی دارد. چمن مصنوعی با استفاده از دستگاه و لوازم پیشرفته ای نصب می شود که از هزینه بالاتری نسبت به چمن طبیعی برخوردار است. از طرفی چمن مصنوعی چند وقتی بعد از استفاده خراب می شود از کیفیت و رنگ آن کم شده و حالتی زبر بخود می گیرد که در این موقع چمن مصنوعی احتیاج به تعمیر و بازسازی دارد. ضمنا در فصول گرم سال مثل فصل تابستان هر اندازه که دمای هوا بالا رود چمن مصنوعی دمای بیرونی را بخود جذب کرده و درجه حرارت خود و محیط را بالا می برد.

مواد تشکیل دهنده ی چمن مصنوعی

برای ساخت چمن مصنوعی از پلیمرهایی مثل پلی اتیلن در گریدهای گوناگون و پلی پروپیلن و یا آمیزه ای از آن ها ‏استفاده می شود. شناسایی پلیمر خوب برای یک چمن مصنوعی از اهمیت خاصی برخوردار است. از آنجا که ‏هنگام ساخت پلیمرهای تجاری مواد اکسید شده ای بوجود می آید که در هنگام مصرف سبب تخریب پلیمرها میشوند، ‏به طور معمول در فرمول بندی ساخت پلیمرها از مواد پایدار کننده مثل آنتی اکسیدانت، پایدار کننده ی نوری و حرارتی ‏نسبت به شرایط محیطی و با توجه به شرایط مصرفی محصول استفاده می شود. چمن مصنوعی بطور کلی در دو زمینه چمن مصنوعی ورزشی و چمن مصنوعی تزئینی مورد استفاده می باشد.

انواع چمن مصنوعی

- چمن مصنوعی نایلون:

این قوی ترین نوع چمن مصنوعی است که در بازار موجود است. چمن مصنوعی نایلون میتواند هم در برابر وزن سنگین و هم در درجه حرارت بالا بایستد بدون این که جوش خورده یا شکل اصلی خود را از دست دهد. این گران قیمت ترین نوع چمن های مصنوعی است، ولی به علت دوام طولانی مدت، بطور کلی بازده خوبی را برای سرمایه گذاری ارائه می دهد. این نوع چمن برای مناطقی است که شما در آن بازی نخواهید کرد چون راحت ترین گزینه چمن مصنوعی موجود نیست ولی برای بازه زمان طولانی و بدون مراقبت بسیار عالی بنظر می رسد.

- چمن مصنوعی پلی اتیلن:

جنس پلی اتیلین بسیار شبیه به چمن طبیعی است و برای مصارف خانگی، ورزش های رزمی و زمین های ورزشی یک پوشش ایده آل، نرم و سبز است. چمن مصنوعی از جنس پلی اتیلن بسیار مقاوم بوده و حتی در دشوارترین بازی ها هم فرم اولیه خود را حفظ می کند. این نوع به جز برس کشی به نگهداری خاصی نیاز ندارد.

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)

از مزیت های چمن مصنوعی متراکم تر و مقاوم تر بودن آن نسبت به چمن طبیعی می باشد

- چمن مصنوعی پلی پروپیلن:

ارزان قیمت ترین نوع چمن مصنوعی، چمن مصنوعی جنس پلی پروپیلن است. علاوه بر قیمت مناسب، این نوع خصوصیت های دیگر همچون دوام و انعطاف را نیز داراست در حالیکه احتمالا بنظر برسد برای صاحبخانه که در جستجوی یک معامله بزرگ محوطه سازی است، کار بزرگی باشد، ولی برای افرادی که قدم می زنند یا روی آن بازی می کنند، مقاومت چندانی نخواهد داشت. توصیه می کنیم در منطقه های گرم از این چمن استفاده نشود زیرا نقطه ذوب آن نسبت به دیگر انواع، پایینتر است. بطور کلی معمولاً از جنس پلی پروپیلن برای کفپوش فضای سبز، زمین بازی مهد کودک، مدرسه ها و پارک ها استفاده می شود.

کاربرد چمن مصنوعی

اگر چه خیلی ها گمان می کنند که چمن مصنوعی صرفا پوششی است برای زمین های فوتبال ولی واقعیت این است که این کفپوش در خیلی جاها کاربرد داشته و به مصارف دیگری جز مصرف ورزشی هم میرسد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

* کاربرد چمن مصنوعی در محوطه مجتمع مسکونی:

همان طور که می دانید رسیدگی به چمن طبیعی کار بسیار وقت گیری است و در زندگی پر مشغله امروزی کم تر کسی پیدا می شود که وقت کافی برای پرورش چمن طبیعی و رسیدگی به آن را دارا باشد، به همین دلیل در خیلی از مجتمع های مسکونی، اشخاص اقدام به تهیه و نصب چمن مصنوعی می کنند تا هم از فضای سبز دائمی برخوردار باشند و هم نیازی به رسیدگی مداوم به چمن نداشته باشند.

* کاربرد چمن مصنوعی در بالکن، پاسیو، گلخانه و بهار خواب:

تراس ها، بالکنها و پشت بامها یکی از مناسبترین فضاها در منزل و آپارتمان محسوب میشوند که کم تر مورد استفاده بهینه قرار می گیرند. باغچه های روی بام یکی از برترین پیشنهادها برای ایجاد محیطی دلنشین برای اعضای مجتمع مسکونی است که با استفاده از نسل جدید چمن مصنوعی، چهره و منظره ای بی نظیر در این اماکن به وجود خواهد آمد.

* استفاده از چمن مصنوعی در زمین های ورزشی:

از آنجایی که بافت چمن مصنوعی بسیار نرم و با کیفیت است و احتمال آسیب رسیدن در زمان مسابقه را به بازیکنان تقلیل می دهد در خیلی از زمین های ورزشی مورد استفاده برای ورزش های فوتبال، گلف، لاکراس، بیس بال و… از این نوع پوشش استفاده می شود. بازی دوستداشتنی فوتبال كه علاقمندان بیشماری را در دنیا بخود جذب كرده، صاحبان باشگاهها و دست اندركاران ورزش را بر آن داشته تا جایگزین واقعی برای چمن طبیعی به لحاظ تحمل بیشتر زمین بازی در مقابل تعدد و ترافیك تیم ها، جلوگیری از اتلاف وقت برای بازسازی زمین، قابلیت زمین برای بازی در برف و باران و پیشگیری از گل آلوده شدن سطح جمن، انتخاب نمایند. بازیكنان حرفه ای، چمن استاندارد فوتبال (سیستم پردیس) را به خصوص زمانی كه فیفا هم آن چمن را توصیه كرده باشد مورد استفاده قرار داده و ترجیح میدهند.

* کاربرد چمن مصنوعی برای مهدکودک ها و پارک ها و مدارس:

مهدکودک ها و مدارس مکانهایی هستند که ده ها کودک و نوجوان در آن گرد هم می آیند و ایجاد محیطی شاداب برای آن ها یکی از نیازها و ضرورتهای این مکانهای آموزشی و پرورشی محسوب می شوند. به جز موضوع شادابی و زیبایی فضای آموزشی، ایجاد محیطی امن هم یکی از نیازهای ضروری این مکان ها است. کودکان و نوجوانان عاشق جست و خیز با همنوعانشان هستند و در این میان ایجاد فضایی مناسب و استفاده از چمن مصنوعی برای بازی آن ها در اماکنی مانند مهد کودکها و دبستانها از نکات بسیار پر اهمیت به شمار می آید.

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)

چمن مصنوعی نیازی به نظافت و کاشت مجدد ندارد

* استفاده از چمن مصنوعی برای باشگاه های ورزشی:

امروزه خیلی از صاحبین معتبرترین و مدرن ترین باشگاه های ورزشی دنیا ترجیح میدهند به جای استفاده از کفپوش، محیط باشگاه را با چمن مصنوعی فرش کنند که ظاهر زیباتر و دوام بیشتری را دارا می باشد.

برای انتخاب چمن مصنو عی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای انتخاب چمن مصنوعی متناسب با باغ یا حیاط و یا محلی که مدنظرتان هست بهتر است با متخصصین این امر مشورت کنید تا برترین و مناسب ترین چمن برای محل مورد نظر، را خریداری کنید. مثلا میتوان گفت چمن های مصنوعی تیره تر از کیفیت بالاتری بهره مند هستند. جالب است بدانید کیفیت چمن مصنوعی به قدری بالاست که بعضی اوقات توسط مشتریان با چمن واقعی به اشتباه گرفته می شوند. چمن مصنوعی، اول در آمریکا برای زمین های ورزشی استفاده می شد که موفقیت چشمگیری نداشت ولی تغییرات گذشته سبب شد که امروزه در باشگاه های ورزشی بسیار بزرگ بکار ببرند. بازار چمن مصنوعی به سرعت در حال رشد است. شاید سالها قبل تنها در یک ورزشگاه بزرگ می توانستید آن را ببینید ولی با پیشرفت های چشمگیری که این صنعت داشته امکان دارد در باغ همسایه هم چمن مصنوعی استفاده شده باشد.

دلیل استفاده از چمن مصنوعی چیست؟

قابلیت استفاده دائمی و همیشگی، اصلی ترین امتیاز استفاده از چمن مصنوعی در قیاس با چمن طبیعی می باشد. شایان ذکر است قابلیت بازی یک زمین ورزشی دارای چمن طبیعی صرفا ۳۵۰ ساعت در سال میباشد، چون چمن طبیعی برای حفظ کیفیت خود احتیاج به مراقبت و تنفس کامل بعد از یک بازی دارد؛ یعنی چمن طبیعی به ازای هر دو ساعت بازی به ۲۴ ساعت تنفس احتیاج دارد ولی یک زمین چمن مصنوعی تا ۴۰۰۰ ساعت در سال قابلیت استفاده دارد. همچنین زمین های چمن طبیعی در زمان آبیاری و حتی مدتی بعد از آن و نیز در زمان بارندگی های شدید قابلیت بازی ندارند که این مسئله در خصوص زمین های چمن مصنوعی صدق نمی کند.

قیمت چمن مصنوعی خوب چقدر است؟

قیمت چمن مصنوعی دقیقا با اندازه یا همان ارتفاع نخ چمن مصنوعی و تراکم آن محاسبه میگردد که این مسئله سبب میشود قیمت چمن منصوعی کلا متفاوت باشد البته این کالا هم چون تقریباً با مواد وارداتی مرتبط هست پس قیمت آن هم همانند تمامی موارد دیگر تقریباً هر روز متفاوت میباشد بالاخص با آنکه با موارد برتر پتروشیمی هم تولید میشود تقریباً می توان گفت این کالای لوکس قیمت جهانی دارد.

چمن مصنوعی چیست؟ (تاریخچه، کاربرد، مزایا، معایب و قیمت)

چمن‌ مصنوعی در مکان‌های تفریحی، در هنگام بارش باران گل آلود نمی گردد

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار