نکات طلایی برای پخت آش رشته ای خوشمزه
کد خبر: ۱۹۲۴۴۸
تاریخ انتشار: 2020 October 07    -    ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
آش رشته مجلسی مانند قورمه سبزی و کشک بادمجان جز غذا‌های سنتی و محبوب ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. آش رشته را می‌توانید به‌عنوان میان وعده یا غذای اصلی سرو کنید. طرز تهیه و پخت این غذا بسیار ساده است، اما ممکن است آماده‌سازی حبوبات آن برای بعضی افراد کمی وقت‌گیر باشد.

نکان طلایی برای پخت آش رشته ای خوشمزه

نکان طلایی برای پخت آش رشته ای خوشمزه«تابناک باتو» آش رشته مجلسی مانند قورمه سبزی و کشک بادمجان جز غذا‌های سنتی و محبوب ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. آش رشته را می‌توانید به‌عنوان میان وعده یا غذای اصلی سرو کنید. طرز تهیه و پخت این غذا بسیار ساده است، اما ممکن است آماده‌سازی حبوبات آن برای بعضی افراد کمی وقت‌گیر باشد. به دلیل محبوبیت و طعم خوشمزه این غذا، آش رشته را در مناسبت‌های مختلف مثل شب یلدا، سیزده‌بدر، دورهمی و… درست می‌کنند. اگر شما هم به طرز تهیه آش رشته مجلسی علاقه دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم

یک پیمانه لوبیا چیتی
یک پیمانه نخود
یک پیمانه عدس
یک پیمانه لوبیا قرمز
دو کیلوگرم سبزی آش پاک کرده (تره، جعفری، گشنیز و اسفناج)
یک بسته رشته آشی
دو قاشق غذاخوری آرد
۴ تا ۵ عدد پیاز متوسط
نعناع خشک به میزان لازم
زردچوبه و نمک به میزان لازم
فلفل سیاه و روغن به مقدار لازم
یک شیشه کشک
سیر به‌مقدار لازم
روغن به میزان لازم

میزان مواد اولیه گفته شده برای ۶ نفر مناسب است؛ اگر برای تعداد کم‌تر یا بیش‌تری آش رشته درست می‌کنید، به همین میزان مواد گفته شده را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه

آش رشته مجلسی طرز تهیه آسانی دارد که می‌توانید فقط با انجام مراحل زیر آن را درست کنید. کافی است کمی حوصله کرده و برای تهیه آن زمان بگذارید.

نکان طلایی برای پخت آش رشته ای خوشمزه

۱. خیساندن حبوبات

در اولین قدم از طرز تهیه آش رشته باید لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود را به مدت ۲۴ ساعت در آب بگذارید تا به خوبی خیس برخورد و نفخ آن گرفته شود. توجه داشته باشید عدس نیازی به خیساندن ندارد تا هنگام پخت له نشود و شکل اصلی خود را از دست حفظ کند. با توجه به مساله خیساندن حبوبات، برای هر روزی که قصد تهیه آش رشته دارید، باید از روز قبل شروع به تدارک مواد اولیه کنید.

۲. پختن جداگانه حبوبات

هر کدام از حبوبات را به‌صورت جداگانه کامل بپزید، ولی به‌دلیل اینکه عدس پخت سریعی دارد، آن را در زمان کوتاه نیم پز کنید تا در آخر همه مواد آش رشته را در قابلمه بریزید. اگر بخواهید همه حبوبات را همزمان در یک ظرف بپزید، این احتمال وجود دارد که تا پخته شدن یکی از آن‌ها، سایر حبوبات له شوند یا خام باقی بمانند؛ بنابراین برای پخت یکدست حبوبات بهتر است جداگانه آن‌ها را بپزید.

۳. تفت دادن پیاز و ادویه

در این مرحله از طرز تهیه آش رشته پیاز را به‌صورت نگینی یا خلالی خرد کرده و در ماهی‌تابه بریزید. حالا به اندازه کافی روغن به پیاز‌ها اضافه کرده و اجازه دهید روی شعله ملایم اجاق گاز بپزند. پیاز‌ها را به خوبی سرخ کنید تا زمانی که رنگ پیاز طلایی شود. سپس فلفل و زردچوبه را برای خوش عطر شدن پیاز به آن اضافه کنید.

۴. ریختن حبوبات و آب در ماهی‌تابه

مقدار لازم آب برای تهیه آش در قابلمه ریخته و پیاز‌های سرخ شده را هم روی آن بریزید؛ اکنون حبوبات را به ظرف آش رشته اضافه کرده، درب قابلمه را ببندید تا آب جوش بیاید. همه این مواد باید چند دقیقه‌ای با هم بجوشند تا طعم خوبی بگیرند.

در همین مرحله برای اینکه آش لعاب و غلظت خوبی پیدا کند، ۲ قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید.

۵. اضافه کردن سبزی در طرز تهیه آش رشته

به محض اینکه آب جوش آمد، سبزی‌ها را درون قابلمه بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سبزی‌ها به آرامی پخته شود. توجه داشته باشید زمان پخت سبزی‌ها ۲۰ دقیقه است. پس حواستان به ساعت باشد که سبزی‌ها حین پخت له نشوند.

۶. اضافه کردن رشته‌ها

بعد از اینکه سبزی‌ها در طرز تهیه آش رشته پخته شد، رشته‌ها را از وسط به دو نیم خرد کنید. حالا باید رشته‌ها را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید تا با شعله ملایم به تدریج بپزند. هر چند دقیقه یک بار درب قابلمه را بردارید و با یک کف‌گیر آش را آهسته هم بزنید تا رشته‌ها از یک دیگر باز شوند و به هم نچسبند. با توجه به اینکه رشته‌ها آب را به خود جذب می‌کنند، احتمالا نیاز داشته باشید کمی آب به آش رشته اضافه کنید.

رشته‌ها را زیاد خرد نکنید، چرا که این کار باعث می‌شود رشته‌ها درون آش له شوند. اگر آش رشته سفت شد، به آن مقداری آب جوش اضافه کنید تا آش از حالت سفتی و غلطت بیش از حد در بیاید.

۷. هم زدن مرتب در طرز تهیه آش رشته

درب ظرف آش رشته مجلسی را نیم باز بگذارید و روی حرارت کم بگذارید تا آش به خوبی پخته شده و جا افتاده شود. هنگامی که آش در حال پختن و آماده شدن است، آن را به خوبی هم بزنید تا آش ته نگیرد. زمان پخت رشته نسبت به ضخامت آن‌ها متفاوت است.

تنها نکته مهم در مرحله آخر این است که فاصله‌های زمانی مرتب آش را به خوبی هم بزنید تا ته نگیرد. پس از چند دقیقه خودتان متوجه خواهید شد آش جا افتاده و می‌توانید زیر آن را خاموش کنید.

۸. نحوه سرو و تزیین آش رشته

وقتی آش رشته آماده شد، برای زیبایی و تزیین آش رشته می‌توانید از پیاز داغ، نعناع داغ، سیر داغ و کشک استفاده کنید. همچنین خیلی از افراد برای تزیین آش رشته از زعفران هم استفاده می‌کنند.

۵ نکته طلایی برای طعم خوب آش رشته

۱. برای سرخ کردن نعناع داغ بعد از داغ شدن روغن، نعنا خشک شده را به آن اضافه کنید. کمی نعناع را با حرارت ملایم تفت دهید و زیر شعله را خاموش کنید؛ تفت دادن به مدت بیش‌تر، نعنا را سیاه و مزه آن را تلخ می‌کند.

۲. به طور میانگین پخت کامل لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود حدود یک تا دو ساعت طول می‌کشد. لازم به ذکر است پخت حبوبات زمان معینی نداشته و ممکن است بعضی از حبوبات زود پز یا دیر پز باشند.

۳. در طرز تهیه آش رشته می‌توانید به جای عدس، از ماش استفاده کنید که این به ذائقه شما بستگی دارد.

۴. حبوبات را در چند ظرف به‌طور جداگانه بپزید، پخت حبوبات در یک قابلمه باعث تیرگی رنگ آش رشته می‌شود.

۵. اگر می‌خواهید مزه آش بهتر شود، باید مقدار سبزی اسنفاج، تره و جعفری از گیشنیز بیش‌تر باشد.

کاغذ رنگی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار