ربات طوطی‌نمای ایرانی+عکس
کد خبر: ۱۸۹۸۸
تاریخ انتشار: 2015 November 24    -    ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰
محققان دانشگاه تهران موفق به ساخت رباتی طوطی‌نما با قابلیت کمک به تشخیص و توانبخشی مبتلایان به اوتیسم شدند.
دکتر هادی مرادی، مجری پروژه "طراحی و ساخت ربات طوطی‌نما برای تعامل با کودکان اوتیستیک جهت توانبخشی" درباره این پروژه بیان کرد: این ربات که به شکل طوطی ساخته شده است قابلیت تشخیص رنگ، اشکال مشخص، صدا و اشخاص را دارد و قابل کنترل از راه دور است.
 
ربات طوطی‌نمای ایرانی +عکس
 
وی عنوان کرد: تشخیص اوتیسم (درخودماندگی) در کودکان اغلب از طریق مصاحبه با والدین و ارزیابی کودک توسط متخصص انجام می‌شود بنابراین با توجه به تفاوت رفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان عادی با ربات طوطی نما، می‌توان به تشخیص آنها پرداخت.

مرادی با بیان اینکه قابلیت ربات طوطی در تشخیص بیماری اوتیسم تست شده و مقاله‌های مربوط به آن نیز منتشر شده گفت: هم اکنون در حال تست ربات برای کمک به آموزش نوبت گیری در کودکان مبتلا به اوتیسم هستیم. در این تحقیق، توانبخش ربات را به عنوان نفر دوم در تعامل در نظر گرفته و کودک باید رعایت نوبت ربات را درست انجام دهد و انتظار می‌رود که نتایج استفاده از ربات طوطی نما در این نوع توانبخشی تا دو ماه آینده بدست آیند.

مرادی گفت: آموزش اشیاء به کودکان مبتلا به اوتیسم و تشخیص احساس از مواردی است که در آینده قصد فعالیت بر روی آن را داریم.

دانشیار دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران اظهار کرد: طراحی این ربات در سطح جهان منحصر به فرد است البته نمونه‌هایی در اشکال متفاوت دیده می‌شود اما ربات طوطی‌نما برای تشخیص و درمان اوتیسم برای نخستین بار طراحی و ساخته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای درمان کودکان مبتلا به اوتیسم از ربات‌های مختلفی همچون "نائو"، استفاده می‌شود که چند ده میلیون تومان قیمت دارند اما ربات طوطی نما قیمتی معادل 6 میلیون تومان دارد که در صورت وجود سرمایه‌گذار تجاری‌سازی آن آغار می‌شود.

مرادی در عین حال خاطرنشان کرد: این ربات را می‌توان برای مصارف دیگر همچون آموزش در عین تفریح (edutainment)، آموزش زبان و سرگرمی (Entertainment) نیز به کار برد.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار