تحفه رحماندوست برای نوجوانان
کد خبر: ۱۸۷۰۸
تاریخ انتشار: 2015 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲
مصطفي رحماندوست خطاب به اعضاي آفرينش‌هاي ادبي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبي بر لزوم توجه ويژه به مسايل اطراف خود با نگاهي نو تاکيد کرد.

به گزارش خبرگزاري آريا،شاعر، نويسنده و مترجم کتاب‌هاي کودک و نوجوان در نشست ادبي «دوپنجره» در کانون بيرجند با تاکيد بر اين موضوع گفت: نگاه شاعر به اطرافش بايد نگاهي تازه باشد، بايد گوش‌هايش و چشم‌هايش بهتر ببيند و بهتر بشنود.

وي که روز 27 آبان به منظور شنيدن نقدهاي نوجوانان بيرجندي در مورد کتاب «بابا آمد نان آورد» به بيرجند سفرکرده بود افزود: براي داشتن نگاهي متفاوت و تازه بايد خيلي زياد کتاب بخوانيم.
رحماندوست در ادامه با اشاره به سفرهاي خود به خارج از کشور يادآور شد: زماني که به آلمان و فرانسه سفر کرده بودم، حقيقتي ديدم که جاي آن در کشور ما خالي است در اين کشورها مردم در مترو و اتوبوس هم کتاب مي‌خوانند.

شاعر «صد دانه ياقوت» در ادامه اضافه کرد: بسياري از من مي‌پرسند اين همه سوژه براي شعر گفتن را از کجا مي آوري؟ و پاسخم اين است شاعر بايد نگاهي متفاوت و تازه به اطراف و موضوعات داشته باشد و گرنه همه مردم، همه چيز را مي‌بينند.

رحماندوست با اشاره به قلعه تاريخي بيرجند خطاب به اعضاي ادبي کانون استان خراسان جنوبي گفت: چرا درمورد اين قلعه شعر و داستان نمي‌گوييد اين قلعه فرهنگ و هويت اين شهر است که مي‌توان برايش قصه‌هايي ناب نوشت.

او به بچه‌هاي کانون گفت: اين‌که همه شما خوب صحبت مي‌کنيد نتيجه خواندن کتاب است و کتاب خواندن در محيطي مانند کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان با ديگر محيط‌ها فرق مي‌کند. اين‌جا احساس مي‌کنيد فردي باشماست که لبخند مي‌زند و با شما راه مي‌رود و کتاب مي‌خواند.
وي در ادامه توضيح داد: شعر «بابا آمد نان آورد» را سال‌ها پيش مي‌خواستم بسرايم اما چون اطرافم تعداد زيادي از فرزندان شهدا حضور داشتند نگران بودم که شايد آن‌ها دل‌شان بلرزد، براي همين آن را نگه داشتم تا بچه‌هاي شهداي اطرافم بزرگ شدند.

رحماندوست با گفتن اين جمله که وزن اشعارم را از طبيعت دريافت مي‌کنم، ادامه داد: بسياري از اين وزن‌ها با دقت و توجه به بازي‌هاي کودکان به دست آمده است اما براي شعر گفتن ريتم کافي نيست بايد از طبيعت، دل بچه‌ها و مخاطبان بهره گرفت.

وي همچنين به دلايل سرودن کتابي با عنوان «اسم من علي اصغر است» اشاره کرد و گفت: اين شعر را از مرثيه‌خواني يک مجروح جنگ زماني که راننده آمبولانس بودم گرفتم و طي دو ساعت در جبهه شعر‌هاي کتابم را سرودم.

وي تاکيد کرد: شاعر خوب بايد گوش‌ها و چشم‌هايي باز و دهاني بسته داشته باشد خوب فکر کند و ببيند و بشنود اما کم و گزيده صحبت کند.

اين شاعر تصريح کرد: بهره گرفتن از خيال در هنر نقش بسيار مهمي دارد و هنر از جايي شروع مي‌شود که واقعيت تمام شده است، بنابراين در شعر بايد از هنر قافيه‌هاي ساختني استفاده کرد تا براي بچه‌ها نشاط‌آور باشد.

وي در اين نشست هم‌چنين به پرسش‌هاي اعضاي مراکز فرهنگي هنري استان در مورد کتاب «بابا آمد نان آورد» پاسخ گفت.

رحماندوست در نشستي ديگر با تعدادي از نويسندگان و صاحب‌قلمان استان خراسان جنوبي در بيرجند نيز گفت‌و‌گو کرد.
آریا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار