توصیه‌های زمستانی برای لباس های زمستانی
کد خبر: ۱۸۳۲۴
تاریخ انتشار: 2015 November 18    -    ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
همان گونه كه می دانید پوشاك زمستانی به جهت نوع جنس و همچنین عوامل و شرایط محیطی، بیشتر از پوشاك فصول دیگر سال در معرض آسیب قرار دارند؛ بنابراین نحوه استفاده و همچنین نگهداری شان، نیازمند رعایت نكاتی است كه در زیر به برخی از آنها اشاره خواهد شد:

۱- از آنجایی كه كفش‌های چرمی معمولاً در مجاورت با باران و برف، حالت اولیه خود را از دست داده و به اصطلاح نافرم می‌شوند، هیچ گاه آنها را جهت خشك كردن سریع به همان صورت در مقابل رادیاتور، بخاری و یا شومینه قرار ندهید؛ زیرا به این ترتیب مرحله خشك شدن نیز با همان حالت ایجاد شده انجام خواهد گرفت. بلكه به محض ورود به خانه، داخل كفش را از روزنامه‌های مچاله شده پر كرده و در صورت دلخواه كنار منبع گرمازا قرار دهید. روزنامه‌ها هم رطوبت داخلی كفش را به خود جذب كرده و هم نقش قالب را برای آن ایفا می‌كند. برای قسمت ساق چكمه‌ها نیز از لوله‌های مقوایی داخل دستمال توالت یا دستمال سفره و روزنامه به طور همزمان استفاده كنید. به این ترتیب كه قسمت داخل چكمه با روزنامه و قسمت ساق آن با در كنار هم قرار گرفتن لوله‌های مقوایی پر شود. (بنابراین پس از اتمام دستمال‌های لوله‌ای، مقوای داخل آن را برای این منظور نگه دارید.)
توصیه‌های زمستانی برای لباس های زمستانی

۲- در صورتی كه آب به داخل كفشتان نفوذ كرده و برای خشك كردن آن عجله دارید، از سشوار استفاده كنید. به این ترتیب كه سر سشوار را داخل كفش برده و با حرارت زیاد به مدت پنج دقیقه، فضای داخلی آن را برای استفاده مجدد در همان روز خشك كنید.

۳- اگر در كف كفش شما تركی عمیق ایجاد شده و تا چند روز آتی فرصتی برای خرید كفشی نو ندارید، ترك موجود را به طور موقتی با چسب حرارتی پر كنید. این كار به نفوذ كمتر آب به داخل كفش كمك می‌كند.

۴- در صورتی كه سر آستین كت و یا پالتوی شما پس از مدتی استفاده پیاپی ساییده و ظاهری نازیبا پیدا كرده ولی بقیه قسمت‌های لباس همچنان سالم و بدون مشكل است، نگران نشوید. در چنین شرایطی شما می‌توانید به لبه هر دو آستین تكه پارچه خزدار و یا نوار تزئینی بدوزید. البته جهت انجام این كار، هماهنگی با مدل و سبك لباس شرط اول است برای این منظور دوخت خز و یا نوار به یقه نیز می‌تواند به ایجاد این هماهنگی كمك كند. به این ترتیب كت و یا پالتوی شما جلوه‌ای نو خواهد یافت.

۵- پر كاربردترین پوشاك فصول سرد سال انواع لباس‌های بافتنی هستند كه اگرچه ممكن است همگی آنها ظاهری شبیه هم داشته باشند ولی در واقع نوع نخ و مواد تشكیل دهنده آنها است كه جنس لباس و نحوه نگهداری‌شان را تعیین می‌كند. به عنوان مثال اصطلاح گلوله گلوله شدن اغلب لباس‌های زمستانی این روزها به مشكل اصلی هنگام خرید این قبیل لباس‌ها تبدیل شده است. با توجه به تنوع موجود در میان جنس‌ها این تشخیص كه كدام لباس در معرض این مشكل قرار می‌گیرد، كاری بسیار دشوار است. شما ممكن است با پرداخت هزینه‌ای گزاف لباس را تهیه كنید كه پس از تنها چند بار استفاده نمای كهنه ای از آن برجای بماند بنابراین صرف نظر از مرحله تشخیص، حال كه در نیمه زمستان به سر می‌بریم و اغلب خریدها مربوط به این فصل انجام شده است، می‌بایست برای ترمیم لباس‌های موجود كه چنین نمای نازیبایی یافته‌اند، اقدام كنیم. این كار نیز با به كارگیری یك عدد تیغ ریش تراشی انجام پذیر است. به این ترتیب كه تیغ را در جهت راه بافت پارچه بر روی قسمت‌های پرزدار بكشید. با این كار گلوله‌های ایجاد شده به راحتی از ته بریده شده و پارچه جلوه ای نو خواهد یافت. برای این منظور بهتر است از تیغ ریش تراشی نیمه تیز استفاده كنید. البته كاربرد برخی از ماشین‌های ریش تراش نیز عملی است.

۶- هرگز ژاكت و یا بلوز بافتنی خود را به خصوص در شرایطی كه در مجاورت با باران و برف خیس و نمناك شده است به گیره آویز دیواری آویزان نكنید. زیرا به این ترتیب لباس كش آمده و محل قرارگیری بر روی گیره آویز در قسمت پشت گردن و یا یقه لباس به صورت برجسته باقی خواهد ماند. در این شرایط آویزان كردن بر روی چوب رختی بهترین كار ممكن است.

۷- از جمله دیگر مشكلات پالتوهای این فصل سرد به خصوص در رنگ‌های تیره، پرز گرفتن آنها است به این معنا كه به عنوان مثال پالتوی مشكی شما پس از چند بار نشست و برخاست بر روی مبل و یا فرش پرزهای سفیدرنگی را به خود جذب كرده و از رنگ مشكی به دودی تبدیل می‌شود. برای رفع این مشكل دو راهكار وجود دارد: اول آنكه از جاروبرقی با سری مخصوص آن استفاده كنید دوم آنكه غلتك‌های مخصوص پرزگیر لباس كه در فروشگاه های مربوطه عرضه می شوند را مورد استفاده قرار دهید. این غلتك‌ها از سطوح چسب دار تشكیل شده اند و با غلتاندن بر روی سطح پارچه كلیه پرزها را به خود جذب می‌كنند.

۸- برای پاك كردن شوره و سفیدك ایجاد شده بر روی كفش چرمی‌تان نیز دو راه وجود دارد یا از پارچه آغشته به محلول آب و سركه به میزان مساوی استفاده كرده و یا بر روی آن قسمت‌ها وازلین بمالید.

پارس ناز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار