گرانی سوخت پس از ٢٠سال در ونزوئلا
کد خبر: ۱۸۰۹۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 31    -    ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۲
همزمان با نزدیک شدن پنجمین محموله سوخت ایران به دریای کارائیب و احتمال ورود آن به آب‌های ونزوئلا در روز یکشنبه، مقامات ونزوئلا آماده می‌شوند طبق سیستمی متشکل از یارانه‌ها و قیمت‌های بین المللی، خرده فروشی سوخت در کشور را گسترش دهند.

 به نقل از رویترز، سوختی که از طرف ایران به ونزوئلا ارسال شده بود، در روز شنبه، تنها چند ساعت قبل از اینکه نیکولاس مادورو افزایش قیمت بنزین را اعلام کند به پمپ بنزین‌های ونزوئلا رسید. به این ترتیب بیش از دودهه عرضه بنزین تقریبا رایگان در ونزوئلا به اتمام می‌رسد.

اطلاعات وب سایت رفینیتیو آیکون که مسیر کشتی‌ها را ردیابی می‌کند نشان می‌دهد همزمان با نزدیک شدن پنجمین محموله سوخت ایران به دریای کارائیب و احتمال ورود آن به آب‌های ونزوئلا در روز یکشنبه، مقامات ونزوئلا آماده می‌شوند طبق سیستمی متشکل از یارانه‌ها و قیمت‌های بین المللی، خرده فروشی سوخت در کشور را گسترش دهند.

از ۱۸۰۰ پمپ بنزین در ونزوئلا، حدود ۲۴۰ پمپ بنزین از زمان اعلام تعطیلی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در ماه مارس، فعال بوده اند. به خاطر ذخایر پایین بنزین، محدودیت‌هایی برای فروش سوخت در نظر گرفته شده بود.

انتظار می‌رود بیش از ۱۵۰۰ پمپ بنزین در سراسر ونزوئلا طی روز‌های آینده طبق سیستم جدید فعالیت خود را آغاز کنند. این سیستم شامل سهمیه‌های ماهانه برای خودرو‌ها و موتورسیکلت ها، فروش اتوماتیک و بررسی تجهیزات می‌شود. علی رغم افزایش قیمت، پرکردن کامل باک یک خودرو با یارانه حدود یک دلار هزینه دارد.

رانندگان پس از اتمام سهمیه‌های خود باید شاخص بین المللی قیمت بنزین را پرداخت کنند.

عرضه بنزین در ۲۰۰ پمپ بنزین باقیمانده توسط شرکت‌های مستقل صورت می‌گیرد بنابراین رانندگانی که بنزین خود را از این مکان‌ها خریداری میکنند باید ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین با ارز خارجی بپردازند.

همواره در ونزوئلا برای بنزین یارانه‌های سنگینی پرداخت می‌شد که با توجه به تورم بالا در سال‌های اخیر قیمت آن تقریباً رایگان بود، ولی کمبود شدید این سوخت بازار سیاه را تشویق کرد مردم را مجبور کند حداقل لیتری ۲ دلار بپردازند.

پالایشگاه‌های ونزوئلا که ظرفیت تولید بیش از ۱.۳ میلیون بشکه در روز را دارند، در سال جاری میلادی کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کرده اند که دلیل آن قطعی برق و نبود قطعات یدکی بوده است.

تحریم‌های آمریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا، منابع و انواع محصولات وارداتی این کشور را محدود کرده است؛ بنابراین دولت مادورو در سال جاری برای تأمین سوخت و قطعات یدکی مورد نیاز خود به ایران روی آورد.

تأمین سوخت ونزوئلا توسط ایران مورد انتقاد آمریکا قرار گرفت، چون هر دو کشور تحت تحریم قرار دارند.

واشنگتن به دولت ها، بنادر، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه هشدار داده در صورت کمک به ایران در عرضه سوخت به ونزوئلا تحریم خواهند شد.

تسنیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
2
از اثرات همکاری باایران همینه گرون کردن هرچیزی برایجبران کسری بودجه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار