کُشتیم که کُشتیم، دختر خودمان را کُشتیم!
کد خبر: ۱۸۰۶۶۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 28    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
قتل دختر 13 ساله به دست پدر، «چرا»ها و «اگر»های زیادی را برای افکار عمومی ایجاد کرده. از جمله این که «اگر خون پدر از سر غیرت به جوش آمده بود چرا سراغ پسر نرفته و با داس به جان دختر خودش افتاد»؟ پاسخ ساده به این پرسش این است: چون خود را مالک جان پسر نمی‌دانسته اما مالک جان دخترش می‌دانسته است. شبیه استدلال شبانِ سریال "سلطان و شبان" که «اگر خوردیم، مال خودمان را خوردیم»، اینجا هم «اگر کشتیم، دختر خودمان را کشتیم»!

قتل «رومینا» دختر نوجوان تالشی به دست پدر، «چرا»‌ها و «اگر»‌های زیادی را درجامعه برانگیخته و از جنبه‌های مختلف به این جنایت، پرداخته می‌شود.

رومینا اشرفی دختر 13 ساله در «سفید سنگان لمیر» از بخش «حویق» شهرستان «تالش» در استان گیلان به خاطر آن که به قصد ازدواج با مردی که دوست داشته خانه را ترک کرده بود قربانی خشم پدر شد.

پدر برای یافتن و بازگرداندن او از پلیس کمک می‌خواهد. او را در خانۀ خواهر پسر می‌یابند و هر چند دختر هشدار می‌دهد که پدرم مرا خواهد کُشت، تحویل خانواده می‌دهند و مرد خشمگین، شباهنگام با داس سراغ دختر می‌رود و او را به طرز فجیعی به قتل می‌رساند.

کُشتیم که کُشتیم، دختر خودمان را کُشتیم!

نخستین «چرا»‌یی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که اگر خون غیرت مرد به جوش آمده بود چرا سراغ پسر (بهمن) نرفت و او را نکُشت؟

چون گناه اصلی را متوجه دخترش می‌دانست که از خانه گریخته بود؟ یا چون می‌دانست اگر پسر را بکشد، قصاص خواهد شد حال آن که مطابق مادۀ 220 قانون مجازات اسلامی سابق و مادۀ 301 قانون فعلی مجازات اسلامی، پدر در جایگاه «ولیّ دم» در قتل فرزند قصاص نمی‌شود وبه جای آن مشمول «دیه» و « تعزیر» می‌شود؟

«چرا»ی دوم این است که وقتی دختری از خانه می‌گریزد، ازاحساس ناامنی حکایت می‌کند. چرا دوباره به همان خانۀ ناامن و پدر تحویل شده است؟ چرا تحویل بهزیستی ندادند یا حداقل به خانوادۀ مادر دختر؟

«چرا»ی سوم این است که اگر پسر، رومینا را فریب داده و زمینه را فراهم ساخته چرا پس از یک بازداشت کوتاه مدت، آزاد شده است؟

«اگر»‌هایی هم مطرح شد. از جمله این که اگر اجازه می‌دادند اکران فیلم «خانۀ پدری» ساختۀ کیانوش عیاری ادامه یابد و دوباره از پرده پایین نمی‌کشیدند در این باره در جامعه بحث درمی‌گرفت اما با این اتهام که سیاه‌نمایی می‌کند یا تعصب خانوادگی را زیر سؤل می‌برد یا خشونت را ترویج می‌دهد اجازۀ ادامۀ اکران ندادند و به همین خاطر کارگردان آن فیلم به طعنه گفته است: «قتل رومینا شایعه است. من باور نمی‌کنم. از این اتفاقات نمی‌افتد!»

در فیلم او «ملوک» در خانۀ پدری به قتل می‌رسد و دفن می‌شود و در عالم واقع و پس از قریب 100 سال و در روزگار ما رومینا در خانۀ پدری به دست پدر به قتل می‌رسد.‌

یک «اگر» را هم خانم کبرا خزعلی دختر آیت‌الله خزعلی و از قانون گذاران فرهنگی در شوراهای عالی مطرح کرده و آن هم این که اگر به ازدواج در سن نوجوانی انگ «کودک همسری» نمی‌زدند این اتفاق پیش نمی‌‌آمد.

در فضای مجازی این پرسش هم شکل گرفته که اگر مادر شباهنگام سراغ مردی برود که دخترش را کشته با او چه رفتاری خواهد شد؟

مهم‌ترین پرسش و «چرا» اما همان است که چرا به نهاد اجتماعی و بهزیستی تحویل نشد و البته منتقدان احکام اعدام و «کودک‌همسری» هم به چالش کشیده می‌شوند که چرا در این فقره به دنبال اعدام پدر رومینا هستید و انتقاد می‌کنید که چرا حداکثر به 10 سال حبس محکوم می‌شود؟ یا مگر نمی‌گفتید که ازدواج در سن پایین، کودک‌همسری است؟ چگونه حالا هوادار آن شده‌اید؟

داستان را اما از زاویۀ دیگر هم می‌توان دید. پدر رومینا چرا دختر نوجوان را کشته؟ چون خود را «مالک» او می‌دانسته است!

چرا سراغ بهمن نرفته؟ چون خود را مالک او نمی‌دانسته!

37 سال از پخش سریال «افسانۀ سلطان و شبان» می‌گذرد و هنوز برخی از دیالوگ‌های آن ورد زبان‌هاست و ضرب‌المثل شده است. از جمله آنجا که سلطان با بازی زیبای مهدی هاشمی در جلد شبانی می‌رود که به جای او به قصر رفته بود تا مشمول تقدیری شود که در خواب دیده بود.

روزی از سر گرسنگی سراغ مرغ‌های یک روستایی می‌رود و دلی از عزا درمی‌آورد. وقتی احساس دست‌بُرد به مال دیگری به او چنگ می‌زند خود را این گونه دل‌داری می‌دهد: «خوردیم که خوردیم، مال خودمان را خوردیم!»

یعنی ما سلطان‌ایم و صاحب و مالک جان و مال رعیت و این مرغ‌ها هم در زمرۀ اموال ماست و همان‌گونه که در قصر می‌خوردیم در جامۀ چوپان نیز می‌توانیم خورد!

رضا اشرفی هنوز حرفی نزده اما مهم‌ترین دفاع و توضیح پدر رومینا می‌تواند این باشد که «کُشتیم که کُشتیم. دختر خودمان را کُشتیم!»

نگاه مالکیتی به سلطان اجازه می‌دهد جان و مال رعیت را بستاند. نگاه مالکیتی هم به پدری مانند رضا اشرفی اجازه می دهد دختر خود را بکشد.

اتفاقا این کار حاصل جنون آنی نبوده چرا که به گواه مادر رومینا (خانم رعنا دشتی) بارها دخترشان را تهدید و حتی توصیه به خودکشی کرده بود. اگر بحث صرفا «غیرتی» بود علی‌القاعده باید سراغ پسر می‌رفت. اما نرفت. چرا؟ چون خود را مالک او نمی دانست و از پلیس کمک خواست. در حالی که مشخص بود کجاست.

دختر خود را اما «مِلک طِلقِ» خود می‌دانسته که دست خود را به خون او آغشته است.

این نکته البته نفی‌کنندۀ چراها و اگرها نیست. اگر تحویل بهزیستی یا نهاد واسط اجتماعی دیگری شده بود و اگر در مدرسه آموزش دهند و اگر مطابق نیازهای زمانه قوانینی تصویب شود که پدرها گمان نبرند مالک جان فرزندان خود هستند و بدانند فرزندان امانت‌های خداوند نزد آنان‌اند و هر کاری جز حمایت و کشف استعداد و پرورش آن و بسترسازی فرآیند رشد و از جمله آسیب وارد کردن به بدن آنان، خیانت در این امانت است چه بسا این اتفاق رخ نمی داد.

و از این منظر و در چارچوب نظریۀ مصلحت و مانند قانون کار یا مبارزه با مواد مخدر می‌توان قوانین تازه‌ای تصویب کرد تا به گمانِ در امان بودن یا مجازات کمتر، دست به جنایاتی این گونه نزنند و در مواردی از این دست از مراکز مشاوره، پلیس و نهادهای دیگر کمک بخواهند و تصور نکنند خودشان حق دارند مجازات کنند. چرا که زندگی خودشان را نیز نابود می‌کنند.

مهرداد خدیر

عصرایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
8
خوب دادگاه که رای به ازدواج زیر سن قانونی نمی داد بهتر بود شکایت از پسر بخاطر فریب دادن دخت را پیگیری می کردی
تریلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
6
این قانون را باید پاره کرد انداخت دور جان عزیز هست گشتی باید گشته شوی
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
13
4
درست است که پدر خطای بزرگی را مرتکب شده و قتل انجام داده ،باید قبول کنیم که زندگی غربی این بلا را بر سر ما آورده که به هم رخم نمی کنیم و بی عاطفه شده ایم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
0
2
دوروز گریه می کنم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
3
قانون اسلام است که پدر قصاص نمیشود
این غیرت اسلامی است
دانیال
|
United Kingdom
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
4
0
باید قانونی وضع بشه که در آن دولت از بدو شکل گیری فرزند در رحم مادر در زندگی فرد شریک باشه.بدین معنی که پدر و مادر فکر نکنند که این فرزند تنها به آنها تعلق داره.البته لازمه آن کمکهای مالی و اجتماعی به خانواده ها برای مشارکت دولت در این امر است.کاری که آقای احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری کلید آن را با پرداخت ماهیانه برای هر فرزند متولد شده آغاز کرد اما متاسفانه با رفتنش هم این کار پسندیده هم باهاش رفت.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
0
بایستی قانونی باشد که اجازه ندهد هر بی کسی به خود اجازه فریب دختران و سو استفاده از آنان را بدهد اگر چنین قانونی وجود داشت حتما پدر دختر با مراجعه به قانون جلوی این کار را میگرفت و در ثانی از قانونگذاران یک کشور اسلامی انتظار می رود کسانی که سلامت یک خانواده را بنا به علل مختلف تهدید می کنند قاطعانه برخورد شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
0
اصلا حرفی از اسلام و قانون اسلام نیست. خاک برسرما واین مسلمانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار