مردم تهران نگران وقوع زلزله بزرگتر نباشند
کد خبر: ۱۸۰۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 27    -    ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
ریس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: زلزله اخیر، پس لرزه زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه در دماوند بود.

ریس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی گفت: زلزله اخیر، پس لرزه زلزله ۱۹ اردیبهشت ماه در دماوند بود.

علی بیت اللهی با بیان اینکه زلزله ۴.۱ ریشتری که در ساعت ۱۳.۴۱ دقیقه امروز در دماوند رخ داد به هیچ عنوان پیش لرزه نبوده است گفت: طبق بررسی‌های انجام شده با توجه به آنکه این زلزله در همان منطقه گسل مشاء در دماوند رخ داده است؛ بنابراین زلزله ساعات پیش همان پس لرزه زلزله ۵.۱ ریشتری، ۱۹ اردیبهشت ماه بود.

او ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده تا کنون ۸۰ پس لرزه در شهر دماوند رخ داده که بزرگ‌ترین آن همان زلزله ساعات پیش در دماوند بوده است.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این زلزله بیشتر در شرق تهران و اطراف شهر تهران مانند پردیس، دماوند و رودهن با وضوح بیشتر احساس شده است گفت: این زلزله دقیقا در گسل مشاء دماوند رخ داده و بیشترین آثار آن در اطراف تهران دیده شده است.

بیت اللهی با بیان اینکه طبق برآوردها و تجربیات زمانی که یک زلزله ۵.۱ ریشتری رخ می‌دهد ۲ تا ۳ ماه شاهد وقوع پس لرزه و تخلیه انرژی گسل‌های اطراف خواهیم بود گفت: امروز بزرگترین پس لرزه در این منطقه رخ داد و به طور قطع تمامی صحبت‌ها و شایعاتی که پیرامون وقوع زلزله بزرگتر منتشر شده رد می‌کنم.

او توضیح داد: خطر زلزله همیشگی است، اما به طور معمول در زمانی که زلزله‌ای رخ می‌دهد بازار شایعات و کارشناسی‌های غیر واقعی داغ می‌شود بنابراین نباید به این موضوعات توجه چندانی کرد.

بیشتر بخوانید:پیشرفت ۸۴ درصدی بازسازی مناطق سیل زده لرستان

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر این زلزله در منطقه و یا شهر دیگری رخ می‌داد ممکن بود که به عنوان یک پیش لرزه محسوب شود افزود: این زلزله در منطقه گسل مشاء رخ داده و همان طور که به صورت رشته وار در استان کرمانشاه همواره زلزله‌ها‌ی متعددی رخ می‌داد، بنابراین این گونه زلزله هم در اطراف تهران همانند شهر‌های دیگر بوده است.

بیت اللهی اظهار کرد: با توجه به آنکه در طی چند روز گذشته سکوت نسبی و هیچ پس لرزه‌ای در این منطقه رخ نداده است، بنابراین انرژی‌های زمین تجمیع شده و شاهد وقوع چنین زلزله‌ای با ریشتر بالا بودیم. این موضوع در بسیاری از شهر‌های مختلف از جمله کرمانشاه هم رخ داده به طوری که بعد از گذشت چند روز سکون شاهد رخداد زلزله پر قدرت‌تری بوده‌ایم.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تاکید کرد: فعال شدن آتشفشان دماوند هیچ ارتباطی به زلزله ندارد و تنها زمانی که انفجار و یا موج ناشی از حوادث طبیعی رخ دهد ممکن است آتشفشان این کوه فعال شود از سوی دیگر فعال شدن دماوند به صورت کامل قابل شناسایی و ارزیابی است و با توجه این که زلزله در گسل مشاء دماوند رخ داده و فاصله زیادی با دماوند وجود دارد بنابراین فعال شدن آتشفشان کوه دماوند بسیار دور از انتظار است.

باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
لطفا علمي صحبت كتيد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۷
0
1
در کتاب پیش بینی شاه نعمت الله آمده است بر دامنه دماوند شهری ایجاد ورونق می گیرد وبعد از زمانی در فاضلاب مدفون می گردد لذا سریعتر به فکر تغییر پایتخت باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار