قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟
کد خبر: ۱۸۰۴۹۷
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 28    -    ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
در تعریف قتلهای ناموسی چنین آمده است: جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود. این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. ننگین کردن شرافت خانواده می‌تواند از دیدگاه قاتلین، شکل‌های مختلفی داشته باشد. در زبان عربی به قتل ناموسی «جريمة الشرف» و در زبان انگلیسی به آن « Honor killing» گفته می‌شود.

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟اختصاصی«تابناک با تو»؛ در تعریف قتلهای ناموسی چنین آمده است: جنایت‌های ناموسی یا قتل ناموسی به ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود گفته می‌شود. این زنان به علت «ننگین کردن شرافت خانواده خود» مجازات می‌شوند. ننگین کردن شرافت خانواده می‌تواند از دیدگاه قاتلین، شکل‌های مختلفی داشته باشد. در زبان عربی به قتل ناموسی «جريمة الشرف» و در زبان انگلیسی به آن «Honor killing» گفته می‌شود.

بدبینی و تعصبات  قومی و فرهنگی 

 قتل‌های ناموسی، بخش قابل توجهی از آمار جنایات را به خود اختصاص می‌دهند. وجه تسمیه ناموسی بودن آنها، غالبا به وجود رابطه خویشاوندی نسبی و سببی بین جانی و قربانی بر می‌گردد. ریشه این جنایات، عمدتا به مؤلفه‌هایی نظیر بدبینی و تعصبات  قومی و فرهنگی برمی‌گردد. از این جهت، دامنه وقوع و پراکندگی ارتکاب چنین قتل‌هایی، از جامعه‌ای به جامعه دیگر متفاوت بوده و به شدت تحت تاثیر شرایط اجتماعی، جفرافیایی، خانوادگی و فرهنگی حاکم بر روابط انسان‌ها می‌باشد.

بنا بر این گزارش، از شاخصه‌های این نوع جنایات، وصف هیجانی و اتفاقی بودن آنهاست؛ هرچند پاره‌ای از مصادیق آن؛ مسبوق به طراحی و برنامه‌ریزی قبلی نیز می‌باشد. شگرد‌های مورد استفاده در این جنایات، بسته به شرایط مکانی و زمانی نواحی ارتکاب، وجهی متمایز خواهد داشت. استفاده از وسایل و شیوه‌هایی نظیر کاربرد سلاح گرم و سرد، خفه نمودن قربانی، مسموم ساختن و غیره، معمول است و در اکثر مواقع، جنایت کشف و قاتل به سهولت شناسایی می‌شود. در جنایات مذکور، انگیزه ناموسی، به عنوان مهم‌ترین وجه علت شناختی جنایی مطرح می‌شود؛ انگیزه‌ای که اصولا نمی‌تواند، دلیلی برای توجیه ارتکاب شدیدترین جنایت علیه بشریت تلقی گردد.

در کشورهایی مانند اردن، هائیتی، سوریه، ترکیه، پاکستان، مصر و عراق قوانینی درباره قتل‌های ناموسی وضع شده است. در سال ۲۰۰۸ میلادی گروه کمک سازمان ملل متحد در امور عراق UNAMI قتل‌های ناموسی را مشکلی بزرگ در عراق به ویژه در کردستان عراق برشمرد.

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

حرکتها و جنبش‌های بسیاری علیه قتل‌های ناموسی در سطح محلی و جهانی راه افتاده است. برای مثال در اردن کمپینی علیه نقص‌های قانون در زمینه قتل‌های ناموسی به راه افتاد و منجر به تعدیل ماده ۳۴۰ این کشور شد، ماده‌ی مورد نظر به نفع قاتل بود.

در کشور سوریه نیز در سال ۲۰۰۵ میلادی گروه «مرصد نساء سورية» با هدف تعدیل قوانین مرتبط با قتل‌های ناموسی، جنبش مبارزه به راه انداختند که تا امروز ادامه دارد. این جنبش تلاش کرد قتل‌های ناموسی را از سکوت و پنهان‌کاری خارج کند و صدای قربانیان آن را به گوش افکار عمومی برساند. تا جایی که دولت سوریه مجبور شد به وجود جنایت‌های ناموسی اعتراف کند و در سال ۲۰۰۸ میلادی کنفرانس ملی پیرامون آن برگزار نماید.

قتل‌های ناموسی با انگیزه‌هایی از قبیل صیانت از شرف، ناموس و آبرو اغلب در کشورهایی از قبیل ترکیه، پاکستان، تونس، افغانستان، عربستان، یمن، سومالی و فلسطین، سوریه و لبنان ... به گوش می‌رسد.

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

قوانین مبارزه با  این جنایت از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ در کشور ترکیه ممکن است قاتل (قتل‌های ناموسی) به حبس ابد محکوم شود. برای مثال در سال ۲۰۰۹ میلادی، دادگاهی در ترکیه پنج نفر از اعضای یک خانواده کرد را به جرم قتل ناموسی «نایل دیداس» ۱۶ ساله که بر اثر تجاوز باردار شده بود، به حبس ابد محکوم کرد.

در پاکستان به قتل ناموسی «Karo Kari Sindhi» گفته می‌شود. در سال ۲۰۰۳ میلادی ۱۲۶۱ فقره قتل ناموسی در این کشور ثبت شد.

 در فلسطین و در سال ۲۰۰۵ میلادی «فاتن‌حبش» دختر ۲۲ ساله مسیحی در کرانه باختری رود اردن عاشق پسری مسلمان به نام سامر شد. آن دو تلاش کردند تا با هم به اردن فرار کنند. اما خانواده فاتن از این ماجرا عصبانی شدند، و به دخترشان دو پیشنهاد دادند: یا با پسرعمویت ازدواج کن و یا به روم برو و راهبه شو! فاتن هر دو گزینه را رد کرد و در نهایت با یک میله آهنی توسط خانواده‌اش کشته شد.

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

در ماه آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی، خبر قتل ناموسی یک دختر ۲۱ ساله فلسطینی در بیت‌‌لحم مثل بمب در فضای مجازی ترکید. «اسراء غریب» پس از انتشار تصویری از خود با یک مرد جوان در خیابان در اینستاگرام، توسط پدر و برادرانش به‌شدت مورد ضرب‌وجرح قرار گرفت، به کما رفت و چند روز بعد در بیمارستان درگذشت. خبر قتل این دختر مدت‌ها سرخط اخبار رسانه‌ها بود و بین کاربران عرب‌زبان فضای مجازی می‌چرخید. فعالان فمینیست در فلسطین با تکیه بر قتل دردناک این دختر جوان، به موضوع خشونت، ضرب و شتم و قتل در جامعه فلسطینی پرداختند.

ماجرای قتل ناموسی اسراء غریب با واکنش‌های مختلفی از سوی سلبریتی‌های دنیای عرب مواجه شد و کمپینی تحت عنوان «كلنا أسراء غريب: همه ما اسرا غریب هستیم» به راه افتاد و نانسی عجرم، الیسا و ماریتا الحلانی و ... به آن واکنش نشان دادند. همه آنها با هم یک چیز را تکرار کردند: در قتل و آدم‌کشی شرافت و آبرویی وجود ندارد،...آیا بی شرافتی بزرگتر از قتل هم وجود دارد؟ چرا جنایت با واژه شرافت و آبرو، توجیه می‌شود؟

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

 
در پاکستان؛
«قندیل‌بلوچ» معروف به کیم کارداشیان پاکستانی از چهره شناخته شده شبکه های اجتماعی پاکستان به شمار می‌رفت. این دختر ۲۵ ساله چهار سال قبل در جنایتی ناموسی کشته شد؛ مرگ وی که شخصیتی بحث برانگیز بود مردم کشورش را شوکه کرد. تصاویری که بلوچ در شبکه های اجتماعی منتشر می شد باعث مقایسه وی با کیم کارداشیان غربی شده و او را به چهره ای بحث برانگیز تبدیل کرده بود.
 
نام واقعی بلوچ (فوزیه عظیم) بود و در منزل خود در استان پنجاب به قتل رسید. سخنگوی پلیس پنجاب در این خصوص گفت: «پدر وی در تماس تلفنی با پلیس اعلام کرد برادر فوزیه –وسیم- وی را خفه کرده و به قتل رسانده است. مطمئناً این یک قتل ناموسی است؛ اما ما تحقیقات خود را ادامه می دهیم.» سالانه بیش از ۵۰۰ نفر به دلایل ناموسی در پاکستان به قتل می رسند.

قتل‌ها‌ی ناموسی در کدام کشورها بیشتر است؟

افکار عمومی و قتل‌های ناموسی

در بیشتر موارد، افکار عمومی جامعه، نگاه حمایتی و ترحم‌آمیز توأم با هم‌ذات‌پنداری و تصدیق ضمنی عملکرد قاتلین مزبور را دارد. این نگرش عامیانه؛ سوای احساس غرور، خرسندی و اقناع شدید وجدانی است که قاتل از ارتکاب واقعه جنایی در مخیله خویش می‌پروراند. در بسیاری از موارد، نکوهش و تشجیع اطرافیان و استعمال عبارات مهیج و محرکی نظیر «بی‌غیرت»، «ترسو» و امثالهم، به مثابه گلوله‌ای آتشین، به قلب جانی مستعد نفوذ نموده و او را در تحقق نیت جنایی خویش، مصمم می‌سازد. نکته جالب توجه اینست که احساس ندامت و پشیمانی بعد از رخداد چنین جنایاتی، کمتر مشاهده می‌شود و این احساس رضایت از کرده خویش، تا آخرین لحظه دادرسی و حتی اجرای حکم نیز با جانی همراه خواهد بود.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
101
چرا در کشورهای مسلمانان قتلهای ناموسی بیشتر است ؟؟؟ کدام تفسیر احمقانه و غیر انسانی از دین باعث این جنایات شده است ؟ واقعا اگر دین را به شکل بدی تفسیر کنند از بی دینی خیلی خیلی بدتر است
پاسخ ها
شیوای بلخی
| |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
فرقی با مسلمان وغیره مسلمان نداره رسوم قبیله ای هزاران ساله هست
حکم زناکار در فقه شیعه باید چهار شاهد در صحنه داشته باشه تازه اگه زاناکاردختر باشه شلاق میخوره .
ا
m.a
| |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
در بعضی کشورها ,صورت مسئله روپاک کردن ووالدین رو از حقوق خودشون محروم,که پیشینه اون به هیتلر برمیگرده که اردوگاه درست کرد وبرای خودش سربازتولید میکرد.گرچه در همون کشورها هم محدودیت زیر 18 سال هست.
ناشناس
| |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
هر مردی خودش با دختر یا خواهر شخص دیگری رابطه برقرار میکنه اشکال نداره و خیلی هم خوبه ولی اگر همان کار را مرد دیگری با دخت را خواهرخودت کرد اشکال داره وبایدبزنی و ببندی و بکشی و....
saber
| |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
حالا چرا اسمی از ایران نبود ؟ ترکیه و عربستان از ایران پیشرفته تره شما که از شاه عبدالعظیم اونورترو ندیدین لازم نیست اظهار نظر کنین
ناشناس
| |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
قتلهای ناموسی تو همه دنیا هست از جمله امریکا و اروپا اگه سواد داری یه تحقیق کوچولو تو اینترنت در مورد honor killings انجام بده و اسلام را بی جهت تخطئه نکن. تعصب احمقانه و حیوانی مذهب نمی شناسه
ناشناس
| |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
در هرجامعه ای که طبق قانون و عرف مرد خودشو قیم و اختیاردار زن میدونه و خودشو محق میدونه که باید بجاش فکر کنه یا تصمیم بگیره این جنایتهای به اصطلاح ناموسی شکل میگیره. مادامیکه قانون از زنان و دختران جامعه حمایت نکنه همین آش و همین کاسه است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
11
73
چی بگم اسامی کشورها را که نگاه میکنی یکی از یکی بدبختر آداب وسنن قرون وسطایی یک مشت گدا وگشنه تنبل وبی عار وبیکار وبیسواد که درکشان از عالم حداکثر تا یک وجب جلوی پایشان است نه میدانند مهر چیست ونه میدانند محبت کدام است عشق وشهوت برایشان یکیست بعلت فقر ونداری فکر میکنند زن وبچه دارایی شان هستند
نگاه میکنند ولی درک نمیکنند
از زیر شکم وشکم بالاتر نه فکر میکنند ونه میفهمند
گرسنگی و فقر آنان را به حیوانهای ناطق تبدیل کرده است
ناشناس
|
Czechia
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
52
تعصبات قومی و فرهنگی و مذهبی
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
94
21
مسئله قومی فرهنگی نیست، به غیرت یک خانواده بر میگرده. آدمای خائن رو باید به سزای اعمالشون رسوند. یکم وضع شهرهای ایران رو ببینید، بی ناموسی و کثافت کاری بیداد میکنه. به نظرم به مرد و زن بودن طرف خیانت کننده ربطی نداره، باید به سزای کارای کثیفی که میکنن و خیانتی که کردن برسن.
خواهشن سعی ‌نکنید بی غیرتی رو رواج و تبلیغ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خواهشا از اونور بام نیفت. ما می خواهیم قتل رواج پیدا نکنه. بی غیرتی رو شما حل کنید.
ناشناس
| |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
این به قول شما بی ناموسی نتیجه بی ناموسی های دیگری است مثل رانت خوری ودله دزدی از بیت المال توجه نکردن به وضع مردم مملکت خودمان وبه وجود امدن نوکیسه های گدا گشنه دیروز که الان چون پولدار شدند فکر میکنند ادم شدند ندادن حق کامل حقوق کارگر وکارمند بینوا به غلط جا افتادن اینکه هر کی پول داره ادم تره اموزش ندادن درست وحسابی مخصوصا در روستا ها وشهرهای کوچک استفاده ابزاری از دین برای پیشبرد مقاصد سیاسی ..چقدر اقایون در مذمت مال حرام خوردن و احترام به زن وفرزند سخن گفته اند .....اول واخر حرف حضرات فقط حجابه ...راجع به اینکه مال حرام خوردن ورانت دادن وگرفتن وفک وفامیل را سر کار گذاشتن وتبعیض بین مردم وهزار کثافتکاری دیگر هم بی ناموسی است تا حالا سخنی گفته نشده چون صرف نداره ...فقر وفحشا نتیجه عملکرد نادرست مسئولین است والبته فقر فرهنگی ...ومتحجران از خدا بیخبر .......غیرت یعنی جلوی ظلم ایستادن ...
ناشناس
| |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
خیلی عذر می خواهم دوست عزیز
واقعا مجبورم کردی بگم
یعنی خاک بر سر افکارت!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
63
هر کجا آموزش وپرورش و معلم کم بها تر آنجا جهنم تر است
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
حتما معلمی و نصف سال توی خونه ات خوابیدی بقیه سال هم درست درس نمیدی میخوای اندازه بقیه هم حقوق بگیری.
ناشناس
| |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
کارمندها به اندازه معلمها تعطیلی دارند و حقوق بیشتر میگیرند
جایی که معلم منزلت نداشته باشد آنجا ویرانه است
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
38
کشور آذربایجان هم یکی از کشورهایی است که آمار قتل های ناموسی در آن بسیار بالا است. یکی از بالاترین آمارها هم مربوط به قتل زنان توسط شوهران قبلی شان است. بارها دیده شده که شوهری که زنش را سال ها پیش طلاق داده او را کشته است. حتی در اکثر موارد این قتل در ملاء عام و یا دست کم در حضور فرزندان خردسال انجام می گیرد. تمامی این موارد ریشه در عدم بلوغ فرهنگی دارد و در چنین شرایطی آن چه که فرد طبق برداشت خودش تعصبات قومی، فرهنگی، ناموسی و دینی نامیده مجال خودنمایی پیدا کرده و فجایع بزرگی را رقم می زند. متأسفانه در اکثر این جنایات قربانی اصلی بچه های خردسال است.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
افاضه فرمودی و دیگران هم بهت مثبت دادن ولی نه تو و نه انهایی که مثبت دادند مطمئنا هیچ گونه اشنایی با اذربایجان ندارن ولی از روی عقده به نظر چرتت رای دادن. تو مبحث honor killings تو گوگل اسم کشورها را اورده که ایران هم جزو انهاست ولی هیچ اسمی از اذربایجان نیست. میشه بگی مبنای ادعات چیه و اگه منبعی نداری مجبوری نظر بدی
زیبا احمدپور از تبریز
| |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ممنون
ناشناس
| |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
وجود قوانین مسخره و مرد سالارانه .....زن وکودک اشیاء نیستند که مالک داشته باشند .....ذهن وفکر سالم فرقی بین زن ومرد نمیگذارد چون هردوانسان هستند وهیچکدا م نسبت به دیگری برتری ندارند
ناشناس
| |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
الان اینایی که مثبت داده اند اطلاعات کامل و جامع از داخل اذربایجان دارند؟
ناشناس
| |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
من در این قسمت نمیخوام در مورد درستی یا نادرستی اون نظر ناشناس 12:29 در این قسمت ،نظر بدم.ناشناس 15:55! و ناشناس 10:04! شما بر چه اساسی اونطور در این قسمت نظر دادین؟هدف و نیت واقعیتون از اینطور نظر دادن چی بود؟و چه چیزی دقیقا باعث شد که اونطور در این قسمت نظر بدین؟و ناشناس 12:29 ممکنه واقعا در جمهوری آذربایجان زندگی کرده باشه و در اون صورت شما بهتر از اون در اون مورد اطلاع دارید؟و آمار مربوط به قتل های ناموسی در کشورهای مختلف بر چه اساسیه؟و آیا آمار دادن همه در اون مورد الزاما یکسانه و باید همیشه سریع گفت همه اون آمار همونه؟
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
33
همه کشورها در خاور میانه قرار دارند راستی در خاورمیانه چه خبر است ؟ چرا به جای اینکه پیشرفت کنند در جا میزنند و به مامن قتل های ناموسی و ترور و داعش و خونریزی و بدبختی تبدیل شده است ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
21
6
اولا جهان ما با همه چیزهایش یک دنیای نسبی است پس نمیشه همه تقصیر را به گردن پدر انداخت...دختر این وسط چیکار کرده که پدر به این عصیانگری رسیده و مهمتر از ان جایگاه فرد سومی که بالغ و عاقل بوده و سرنوشت دختری را با این سن کم به اینجا رسونده کجاست و باز هم مهمتر از همه این کار محصول فرهنگ هزاران ساله جامعه انسانی در تمام دنیاست و نمیشه در مدت کوتاهی ان را اصلاح کرد بطوریکه تعصب اینگونه تنها مختص روستای تالش گیلان نیست بلکه به شکل های مختلفی همین الان در نیویورک هم وجود دارد دیگه بفیه جاهها پیش کش... ولی خارج از تعصب و نکوهش کار پدر را از هر دیدگاهی که به آن نگاه کنیم قصی القلب زشت و نکوهنده است...اما باید گفت هیچ خانواده در دنیا فرار دخترش را با یک فرد غریبه نه می پسنده و نه قبول میکنه حتی همه ما که داریم اکنون قضاوت میکنیم پس باید منصف بود...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
با هر نام با هر آیین با هرتوجیه با هر وسیله از بین بردن نفس شریف پست ترین ممنوع ترین و بی بخشش ترین اعمالست.مگر شوخیست.جان و نفس شریفست و جز خداوند صاحبی ندارد و کسی حقی بر سلب کردن حق حیات،جز در مورد قصاص که آنهم با هزار نهی و هزار اما اگر ... شرافت نفس
خويي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
30
7
اگر خيانت ناموسي انجام بگيريد ايا بايد مرد نظاره گر باشد يا به قانون مراجعه كند با ابروي رفته انهم درشهرهاي كوچك
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
خیانت ناموسی مرد چه ....زن نظاره گر باشد ......چه کسی این حق را به مردان داده انها میتوانند خیانت کنند ولی زن نه ......اخلاق وتعهد زن ومرد ندارد ...وقتی قانون اجازه میدهد مرد مسنی دختر نه ساله را از پدر فقیرش بخرد ایا این بی ناموسی وجفا در حق ان طفل نیست ....
خويي
| |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
منظور من اين نبود كه مرد هم ازاد است خيانت بكند موردي سراغ دارم كه شوهر توسط پليس خانمش را بايك مرد درخانه دستگير ميكند وزن تنها به 50ضربه شلاق محكوم ميشود
ناشناس
| |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
خیانت ناموسی یک زن مگر غیر از اینست که با یک مرد صورت میگیره؟ اگر نفس عمل زشته یا قبیحه یا گناهه برای هردو طرف باید بد باشه نه فقط براز زن.
علی
| |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
این خانمهای عزیز چرا هر وقت ما میگم دختر یا زن خیانت کرده میپرن میگن پس خیانت فقط برای مردا آزاده بابا خوب شما هم اگر شوهراتون خیانت کردن بگیرید بکشید تا دیگه مردا هم بترسن خیانت کنند .. وقتی کسی اسمی از خیانت زن میاره دلیل این نیست که خیانت مرد آزاده والا مردیم از دست شما خانمهاااا
زینب
|
Luxembourg
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
33
پاسخ به این سؤال ساده است: در هر جامعه ای که بی ناموسی رایج تر است قتل های به اصطلاح ناموسی هم بیشتر است، زیرا هیچ بی ناموسی و بی غیرتی فراتر از بریدن سر فرزند خفته خود توسط پدر نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
احسنت
شمس
| |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
درتکمیل صحبت شما این نکته حائز اهمیت است که متاسفانه مفهوم کلمه غیرت را برای ما مردها بد تفهیم کرده اند. تا آنجائیکه میدانم غیرت یعنی اینکه مواظب باشی از غیر به ناموست آسیبی وارد نشه . نه اینکه خودت باعث آزار ناموست بشی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
2
17
فقط در کشور های اسلامی این جنایات رخ می دهد زیرا متولیان دین بنوعی این قتل ها را پذیرفته و قاتل را بویژه اگر خویشاوند درجه یک باشد هرگز قصاص نمی کنند .پس ایراد اصلی از قوانین بدوی است.
پاسخ ها
علی
| |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
از کشورهایی مسلمان ولی نه از مسلمانان .. اتفاقااااا هر چی میکشیم از نامسلمونی و مال مردم خوریه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
7
قاتل از ترکان آستارا بوده. پسر 29 ساله گفته مذهبمان فرق داشت. مگر در آستارا سنی داریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
استارا همه شون ترکن لابد چهار تا تالش رو هم استارا حساب می کنی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
15
رک بگید کشتن دختر بی دفاع در خواب مساوی با غیرت و شرافته، چرا بعضی ها لقمه رو دور سرشون میچرخونند
کمیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
0
از نظر بنده که دکتری بهداشت وباروی دارم تعصب چیز خوبی است اما نه تعصب غلط به هر حال تعصب بخشی از فرهنگه شما اگر نگاه کنید کشورهای اروپایی قتل زنان بیشتر توسط همسر انها است نگاه به آمارکشورفرانسه بندازید پس خشونت علیه زنان مخصوص کشور عقب مانده نیست اما بنظر بنده باید مردم یاد بگیرند که اختلالات روان چیست متاسفانه مردم ایران تصور اندکی از اختلال جنسی و روان دارند در بیمارستان های اعصاب روان شاهد خانم هایی هستیم که خط قرمز فرهنگ رو کنار میذارند یعنی تشخیص درست از غلط رو ندارند این خانم ها اکثرا مبتلا به بیماری دوقطبی هستند به نظرم من این افراد که از خونه فرار میکنند خانواده باید اگاه بشه که دختر یا همسرش مبتلا به بیماری است و نباید قتل کنند چون خداوند همه موجوداتش رو دوست داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
6
کشورهای اسلامی این نوع قتلها را دارند
آیناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
1
2
به چه حقی خود را مالک زن میدانید و اسم ما زن هارا ناموس می گذارید طوری از ناموس حرف میزنید که انگار صاحب زنها هستید ،بله، شاید اگه یه دختری خیلی بی حیا و
پدرش بارها به او تذکر بدهد اما دختر سرپیچی کند اون‌موقع از نظر اسلام پدر حق داشته باشد دخترش را بکشد ولهیچ کجای اسلام نگفته که برادر حق داره خواهرش را بکشد حتی اگه تو لجن غرق شده باشه، و چون اسلام نگفته هیچ مردی حق نداره خود را مالک جان و صاحب اختیار خواهر خود بداند، ما زن ها ملک شما مردان نیستیم .
خیلی از این مرد های که خواهر خود را به دلیل به اصطلاح ناموسی که سرچشمه می گیرد از حس مالکیت مرد نسبت به زن کشته اند ،در درحالیکه حق نداشته اند، اگه یه دختری خیلی بی حیا باشه، اگه پدرش از نظر اسلام پدر حق داشته باشد خوب بیاد دخترش را بکشد به برادر ربطی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار