آیا ماسک‌های پارچه‌ای مقابل کرونا کارایی دارند؟
کد خبر: ۱۸۰۴۰۰
تاریخ انتشار: 2020 May 26    -    ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
محققان کانادایی به تحقیق درباره موثر بودن ماسک‌های پارچه‌ای در مقابل ویروس کرونا پرداختند. ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توانند تمام محرک‌های ویروس را مسدود کنند، اما به هر حال بخشی از آن‌ها را مسدود می‌کند؛ به ویژه اگر صحبت از شیوع ویروس توسط یک فرد آلوده در خارج باشد.

به گزارش اسپوتنیک، محققانی از دانشگاه «مک مستر» کانادا به کارامد بودن ماسک‌های پارچه‌ای در مقابله با شیوع کروناویروس پرداختند.

پارچه مانع از نفوذ ویریون‌های جداشده ویروس نمی‌شود، اما بخش اصلی ویروس از طریق قطراتی که هنگام صحبت، غذاخوردن، سرفه و عطسه و یا ذرات آئروسل ایجاد می‌شوند، منتقل می‌گردد.

ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توانند تمام محرک‌های ویروس را مسدود کنند، اما به هر حال بخشی از آن‌ها را مسدود می‌کند؛ به ویژه اگر صحبت از شیوع ویروس توسط یک فرد آلوده در خارج باشد.

پارچه می‌تواند قطرات و آئروسل‌ها را مسدود کند که لایه‌های ماسک نیز کارایی این گونه ماسک را افزایش می‌دهد. موثر بودن چنین ماسکی می‌تواند از ۴۳ تا ۹۴ درصد در مقایسه با ماسک‌های یکبار مصرف طبی با درصد از ۹۸ تا ۹۹ باشد.

استفاده از شال و تی شرت و حوله از ۱۰ تا ۴۰ درصد می‌تواند نفوذ ویریون‌های جدا شده ویروس را مسدود سازد. با وجود این محققان اعتراف می‌کنند که استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای ممکن است کار درستی نباشد، زیرا باعث بروز احساس غلط امنیت و کاهش توجه به بهداشت می‌شود. در هرصورت، استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای هر چند فایده آن از ماسک‌های طبی کمتر است می‌تواند سطح شیوع اپیدمی را کاهش بدهد.

جماران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار