۱۳ خاصیت پای مرغ برای سلامتی که از آن بی خبر هستید
کد خبر: ۱۸۰۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 23    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
در این مطلب فواید و خواص پای مرغ برای سلامتی بدن را می خوانید.

پای مرغ بخشی از مرغ است که همیشه دور ریخته می‌شود و حتی برخی از مردم، آن را چندش‌آور می‌دانند. اما پای مرغ برای عده‌ای دیگر بسیار خوش‌مزه و یکی از خوراکی‌های عالی روی سفره غذای‌‌شان است. در این مطلب از فواید و خواص پای مرغ برای سلامتی بدن و روش پخت و ارزش غذایی آن گفته‌ایم.

۱۳ خاصیت پای مرغ برای سلامتی که از آن بی خبر هستید

بافت نرم و طعم منحصربه‌فرد پای مرغ در کنار مواد غذایی دیگر یا جداگانه پختن آن با روش‌های مختلف می‌تواند علاقه بسیاری را به خود جلب کند. این روزها بیشتر مردم آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین پای مرغ می‌خورند و از فواید آن، که در ادامه مطالعه می‌کنید، بهره‌مند می‌شوند.

۱. پای مرغ و کلاژن

بنابر بررسی‌های محققان تایوانی، پای مرغ سرشار از کلاژن است و علاوه بر کلاژن حاوی اسید هیالورونیک است. این اسید چشمه جوانی نامیده شده و می‌تواند پیری را به تأخیر اندازد. اسید کندروایتین سولفات هم ماده دیگری است که در پای مرغ به‌فراوانی دیده می‌شود. این اسید برای افراد مبتلا به آرتروز و کسانی که مشکلات مفصلی دارند مفید است.

۲. تقویت سیستم ایمنی بدن؛ یکی از بهترین خواص پای مرغ

پای مرغ بسیار مغذی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. درواقع، مواد معدنی موجود در آن برای سلامت بدن بسیار مفید است. پای مرغ همچنین حاوی مواد معدنی مس، منیزیم، فسفر، روی و کلسیم است. برخی از این مواد معدنی برای غلبه بر بیماری ها مفید هستند. بنابراین، با مصرف منظم پای مرغ می‌توانید سیستم ایمنی بدن‌تان را در وضعیتی بسیار مطلوب نگه دارید.

۳. بازسازی پوست

کلاژن موجود در پای مرغ برای سلامت پوست مفید است و سلول‌های پوستی را بازسازی می‌کند و جلوی صدمات سلول‌های پوستی را می‌گیرد. پای مرغ همچنین انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد و از پیری زودرس آن، که با چروک پوست نمایان می‌شود، پیشگیری می‌کند. به همین دلیل برخی از پزشکان، برای زیبایی پوست، مصرف پای مرغ را توصیه می‌‌کنند.

۴. تسریع در بهبود جراحت‌ها

پای مرغ حاوی کلاژن، مقدار بسیار زیادی پروتئین و همچنین نوعی پروتئین به نام آلبومین است؛ درنتیجه، می‌تواند بهبود زخم را سرعت بخشد و با صدمات سلولی مقابله کند.

علاوه‌برآن، پای مرغ می‌تواند فرایند جایگزینی سلول‌های صدمه‌دیده را افزایش دهد. بنابراین، مصرف این ماده خوراکی توانایی بدن در مقابله با عفونت‌ها را بالا می‌برد. درضمن، به‌دلیل اینکه پای مرغ می‌تواند در درمان صدمات سلولی ناشی از عفونت مؤثر باشد، بدن به‌طورکلی در مبارزه با عفونت‌های باکتریاییِ احتمالی قدرتمندتر می‌شود.

۵. خواص پای مرغ برای جوش خوردن استخوان؛ بهبود وضعیت مفاصل و استخوان‌ها

با افزایش سن، از مقدار کلسیم بدن کاسته می‌شود و بازسازی سلول‌ها به‌کندی صورت می‌گیرد، اما مصرف مرتب پای مرغ این فرایند را تغییر می‌دهد. مواد مغذی پای مرغ، ازجمله کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن، می‌توانند مفاصل بدن را قوی و از شکنندگی استخوانی در کهن‌سالی پیشگیری کنند.

۶. کاهش فشارخون

پای مرغ بیشتر از سینه مرغ کلاژن دارد. کلاژن پای مرغ موجب کاهش فشار خون می‌شود. این کلاژن می‌تواند از مقدار رنین پلاسما بکاهد و جلوی بالارفتن فشار خون را بگیرد. پای مرغ، به‌دلیل دارابودن ماده معدنی پتاسیم، برای تنظیم فشارخون افراد مبتلا به پرفشاری خون مفید است.

به‌طورکلی، هنگام درست‌کردن سوپ پای مرغ، برای طعم آن، نمک فراوان استفاده می‌شود. اما افراد مبتلا به فشارخون معمولا به سدیم هم حساس هستند. بنابراین، برای پیشگیری از بالارفتن فشارخون نباید از نمک زیاد استفاده کرد.

۷. سلامت لثه‌ها

لثه‌ها از مهم‌ترین بخش‌های بدن انسان هستند، زیرا تمام غذایی که وارد بدن می‌شود ابتدا با دندان‌ها، لثه و زبان پردازش می‌شود. بنابراین، برای حفظ لثه‌ها به مواد مغذی مفیدی نیاز داریم. مصرف پای مرغ به‌دلیل دارابودن مقدار زیادی کلاژن، اسیدهای آمینه و دیگر مواد ژلاتینی در سالم و قوی نگه‌داشتن لثه‌ها مفید است.

۸. رفع مشکلات گوارشی؛ یکی دیگر از خواص پای مرغ

پای مرغ را می‌توان به‌شکل سوپ یا آبگوشت درست کرد و از طعم آن لذت برد. تمام مواد مغذی پای مرغ، مانند پروتئین، کلاژن، کندروایتین و گلوکزآمین، درون سوپ حل می‌شوند و می‌توانند دستگاه گوارش را در وضعیتی مطلوب نگه‌ دارند. درواقع، این مواد مغذی، با حفظ سلامت روده ها، مجرای گوارشی‌تان را بهبود می‌بخشند و به رفع مشکلات گوارشیمی‌انجامند.

۹. سالم نگه‌داشتن ناخن‌ها

حفظ سلامت و قدرت ساختار ناخن‌ها مستلزم وجود کلاژن کافی در بدن است. پای مرغ منبعی عالی از کلاژن است و افرادی که روزانه از این نوع خوراکی استفاده می‌کنند ناخن‌هایی قوی و سالم خواهند داشت.

پای مرغ همچنین حاوی اسید‌های آمینه، گلیسین و پرولاین است که موجب سلامت ناخن و بدن می‌شوند. وقتی قسمت پنجه پای مرغ، پس از پخت، از هم شکافته می‌شود، ماده‌ای ژلاتینی از آن بیرون می‌ریزد. این ماده می‌تواند به بدن در پردازش آن بخش از کلسیمی کمک کند که به‌وسیله ناخن‌ها جذب شده است.

۱۰. خواص پای مرغ برای پوست صورت؛ ظاهری جوان‌تر

همان طور که گفته شد، پای مرغ حاوی مقدار زیادی کلاژن است. درحقیقت، مقدار طبیعی کلاژن موجود در پای مرغ شبیه مقدار کلاژن موجود در سبزیجات برگ‌دار سبز و میوه ها است. کلاژن یکی از خاص‌ترین موادی است که پوست را منعطف و سالم و جوان نگه می‌دارد.

همچنین این ماده می‌تواند علائم اولیه پوسته‌پوسته‌شدن و همچنین خشکی پوست را برطرف کند و آن را به حالت عادی و نرم و صاف خود برگرداند. بدین‌ترتیب، از چروک‌ها و خطوط کوچکی که علائم اولیه مسن‌شدن هستند می‌کاهد.

درحقیقت، کلاژن موجود در پای مرغ می‌تواند در از بین بردن جای زخم موثر باشد و از بازگشت آنها پیشگیری کند.

۱۱. حفظ تعادل هورمونی؛ ازجمله مهم‌ترین خواص پای مرغ

یکی از مهم‌ترین مواد معدنی‌ای که موجب تعادل هورمونی بدن می‌شود ماده روی است. پای مرغ حاوی این ماده معدنی است و در هر بار مصرف، یک‌سوم نیاز روزانه بدن به روی را تأمین می‌کند. همچنین چربی‌های خوب موجود در پای مرغ عملکرد غدد بدن را بهبود می‌بخشند. غدد بدن معمولا با کمک چربی‌های سالم به‌درستی کار می‌کنند.

سلامت سیستم رگ‌های خونی به‌خاطر وجود کلاژن نقش مهمی در خون‌رسانی به نقاط کنترل غدد بدن ایفا می‌کنند. از این نقاط می‌توان سیستم عصبی مرکزی بدن در مغز و البته غدد سراسر بدن را برشمرد.

۱۲. کاهش استرس

پای مرغ انواع متفاوتی از اسیدهای آمینه تولید می‌کند که برای بدن مفید هستند. یک نوع از این اسیدهای آمینه که در پنجه پای مرغ قرار دارد آرژینین است. آرژینین برای سلامت بدن مفید است و موجب ترشح هورمون‌هایی می‌شود کهاسترس را از بین می‌برند.

۱۳. درمان روماتیسم؛ از خواص مهم پای مرغ

برای کاهش خطر بیماری‌های روماتیسمی، پای مرغ مصرف کنید. درون پای مرغ کلاژنی وجود دارد که از نوع پروتئین بافت هم‌بند است. این کلاژن هنگام پخت پای مرغ موجب غلظت و چسبندگی می‌شود. پای مرغ حاوی مقدار بسیار زیادی هیدروکسی آپاتیت است. این ماده که شکل طبیعی ماده معدنی آپاتیت کلسیم است برای محکم‌کردن سطوح بیرونی استخوان‌ها مفید است و از خطر شکنندگی استخوان‌ها پیشگیری می‌‌کند. پای مرغ همچنین حاوی کلسیم است و روماتیسم و همچنین التهاب مفاصل را بهبود می‌بخشد.

بهداشت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
0
خیلی پربه ، افرادسن بالا باید جوشانده پای مرغ را یکروز در یخچال بزارن و روز بعد چربی روی آنرا بگیرندو دور بریزند و از ژله بجا مانده استفاده کنند.برای خوشمزه و مقوی کردن سوپ و آش بسیار مناسب و خوبه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار