بیشترین موارد انتقال کرونا ارتباط فامیلی است
کد خبر: ۱۷۹۹۳۴
تاریخ انتشار: 2020 May 20    -    ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: در چین ۷۵ درصد موارد انتقال کرونا در ارتباطات خانوادگی و شغلی بود، در ایران هم همین روش انتقال عامل اکثر موارد ابتلاست. هر بیمار خفیف و سرپایی بالقوه می‌تواند یک جمعیت بزرگ را مبتلا کند و رنگ‌بندی شهرها نیز به این غفلت دامن می‌زند.

یک متخصص اپیدمیولوژی گفت: در چین ۷۵ درصد موارد انتقال کرونا در ارتباطات خانوادگی و شغلی بود، در ایران هم همین روش انتقال عامل اکثر موارد ابتلاست. هر بیمار خفیف و سرپایی بالقوه می‌تواند یک جمعیت بزرگ را مبتلا کند و رنگ‌بندی شهرها نیز به این غفلت دامن می‌زند.

حمید شریفی روز چهارشنبه افزود: یک موج بزرگ کرونا در اسفند و اوایل فروردین در کشور رخ داد، بیشترین موارد ۱۱ فروردین بود، بعد از آن تا اواخر فروردین روند کاهشی داشتیم. اما بعد از آن موارد تشخیصی ابتلا به کرونا روند افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی هنوز ادامه دارد اما روند افزایشی بعد از فروردین با موج اول متفاوت است و بیشترین موارد شناسایی، بیماران خفیف، سرپایی و کم علامت است، در حالی که در موج اول بیشتر بیمارانی که شناسایی می شدند، بیماران بدحال و نیازمند بستری بودند.

وی ادامه داد: یکی از علل تغییر شدت بیماری در کشور، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، اجرای برنامه های غربالگری و افزایش ظرفیت بیماریابی بود و البته احتمالا افراد سالمند و دچار بیماری زمینه ای بیشتر مراقبت کرده و بیشتر در خانه مانده اند و در موج دوم بیماری احتمالا بیشتر افراد جوانتر و سالم به ویروس کرونا مبتلا شده اند به همین علت شدت بیماری کمتر شده است.

شریفی تاکید کرد: در مورد موارد بیمارستانی همچنان روند کاهشی داریم اما در مورد روند کلی بیماری هنوز روند بیماری افزایشی است و خطر بالقوه بیماران سرپایی و کم علامت هستند که هر یک از آنها می توانند ویروس کرونا را به اطرافیان خود منتقل کنند.

وی ادامه داد: بیماران شدید که در بیمارستان بستری می شوند تقریبا ایزوله می شوند اما در مورد بیماران خفیف و سرپایی که بستری نمی شوند این طور نیست و اگر این افراد ایزوله نشوند، می تواند یک موج بزرگ دیگر را در کشور شکل دهد، گر چه برای خودشان خطر جدی مطرح نیست اما این افراد می توانند بیماری را به افراد ضعیف تر و آسیب پذیرتر منتقل کنند.

شریفی ادامه داد: هنوز به درستی نمی دانیم چرا شدت بیماری کم شده، ممکن است ویروس ضعیف شده اما شواهد علمی دقیقی در این زمینه نداریم در هر صورت باید بیشتر مراقبت افراد پر خطر باشیم.

این متخصص اپیدمیولوژی گفت: مطالعات در چین نشان داده که حدود ۷۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در تماس های نزدیک خانوادگی، فامیلی و شغلی رخ داده است، اتفاقی که در کشور ما هم می تواند بیافتد و در یک خانواده تعداد زیادی را می بینیم که مبتلا شده اند و معلوم است که ایزولاسیون و فاصله گذاری بین افراد یک خانواده یا یک فامیل و نیز بین همکاران در یک محیط شغلی انجام نمی شود.

وی افزود: در کشور ما هم کلونی و تجمعات ابتلا به کرونا را به صورت خانوادگی شاهد هستیم، مثلا یک مراسم مهمانی یا ترحیم که در یک خانواده انجام شده باعث شده که ناگهان در یک خانواده تعداد زیادی از افراد به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

برگ برنده برای کنترل کرونا

شریفی ادامه داد: باید ظرفیت بیماریابی را در کشور افزایش دهیم و اگر بتوانیم موارد خفیف ابتلا به کرونا را که شناسایی کنیم، این برگ برنده ای برای کشور خواهد بود که بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. اگر موارد سرپایی را در کشور شناسایی نکنیم در این مقطع زمانی اقدام لازم را انجام نداده ایم.

وی گفت: البته نمی توان خوشبین بود که روند کاهش موارد بیمارستانی و شدید کرونا ادامه داشته باشد. ممکن است دوباره شاهد افزایش موارد شدید کرونا در جامعه باشیم. پدیده هایی که با رفتار انسانها سر و کار دارد را نمی توان پیش بینی کرد و مدل سازی برای این پدیده ها کار آسانی نیست و در هر صورت ادامه روند اپیدمی کرونا در ایران بیش از هر عاملی به رفتار مردم، رعایت فاصله گذاری ها و ایزوله کردن افراد مثبت کرونا بستگی دارد.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: اگر بیماری کرونا وارد گروه های پر خطر مثل سالمندان و بیماران بشود دوباره شاهد افزایش موارد شدید و بیمارستانی کرونا خواهیم بود.

وی گفت: در مورد موج های کرونا همیشه شاهد موج های بزرگ نیستیم، بعد از موج بزرگ اسفند و اوایل فروردین اکنون با موج های کوچک و افزایش موارد سرپایی مواجه هستیم که شاید به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی مربوط باشد. اما رفتار ویروس همچنان مرموز است، ممکن است در پاییز موج بزرگی را شاهد باشیم اما به صورت قطعی و با اطمینان نمی توانیم بگوییم حتما در پاییز موج بزرگی را شاهد خواهیم بود.

استراتژی مدیریت کرونا در ایران

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: استراتژی مدیریت کرونا در کشور با استراتژی ایمنی گله ای همخوانی ندارد اگر این طور بود در طولانی مدت ۷۰ درصد افراد جامعه به این ویروس مبتلا می شدند که با این عدد خیلی فاصله داریم. به نظر می رسد استراتژی کشور مدیریت بیماری و محدود کردن آن در جامعه محدودتر همراه با افزایش آزادی ها و ارتباطات اجتماعی است تا چرخ اقتصادی هم بچرخد چون نمی توانیم به مسائل دیگر اقتصادی و اجتماعی و روانی هم بی تفاوت باشیم.

وی گفت: کارشناسان حوزه سلامت اغلب با افزایش ترددها، ارتباطات اجتماعی و بازگشایی ها مخالف هستند اما باید همه جوانب و مسائل را در کنار هم ببینیم و نمی توانیم به مسائل اقتصادی، معیشت و مسائل روانی جامعه بی تفاوت باشیم و البته مثل آمریکا، انگلستان یا کشورهای ثروتمند هم نیستیم که دولت بتواند معیشت مردمی را که در خانه مانده اند به طور کامل تامین کند.

همه کشور منطقه قرمز است

شریفی درباره رنگ بندی شهرها و قرمز و زرد و سفید اعلام کردن شهرها گفت: از نظر من هیچ منطقه سفید و زردی در کشور نداریم و همه کشور منطقه قرمز است و شاید این استراتژی درستی نبود که شهرهایی را سفید یا زرد اعلام کردند، زیرا در این شهرها اجتماعات و مراسم مختلف افزایش پیدا کرد، این اتفاق ممکن است به مردم این پیام را بدهد که زندگی کردن در این مناطق کم خطر است و همین باعث می شود مردم این شهرها کمتر رعایت کنند و مسافران و افراد بیشتری از شهرهای دیگر به این مناطق بروند و این شهرها به زودی قرمز می شوند.

وی افزود: یک نفر هم می تواند تعداد ابتلای زیادی را ایجاد کند و یک منطقه را از سفید و زرد به قرمز تبدیل کند کما اینکه در برخی مناطق کشور که در هفته های گذشته میزان ابتلا کم بود اکنون شاهد افزایش نگران کننده اپیدمی کرونا هستیم.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار