تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس
کد خبر: ۱۷۹۸۰۷
تاریخ انتشار: 2020 May 19    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
روستای زیبای تنگه براق از توابع بخش سده، در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی اقلید در استان فارس قرار دارد. این روستا از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. این روستا با داشتن مناظری طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است

روستای زیبای تنگه براق از توابع بخش سده، در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی اقلید در استان فارس قرار دارد. این روستا از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به شهرستان خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود. این روستا با داشتن مناظری طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۸۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگه براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس

تنگه براق نام دره زیبایی در نزدیکی روستایی با همین نام در ۲۰ کیلومتری شهر سده است، این تنگه در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستونهای آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است. دره‌ای عمیق را تصور کنید که مملو از درختان سرسبز است و رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند یا آبشارهایی از صخره‌ها پایین می‌ریزد و چشمه‌ای از دل سنگ‌ها می‌‌جوشد. آیا اینجا خود بهشت نیست؟

تنگه براق فارس

ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. تنگه براق در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد. روستای تنگه براق قدمتی طولانی دارد.این موضوع را می‌توان از سنگ نبشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی که در وسط دره قرار دارد دریافت. مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد. بافت خود روستا نیز قدیمی بوده و یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. مردم این روستا به زبان‌های لری و ترکی صحبت می‌کنند.

تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس

تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس

تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس

تنگه براق، شکافی عمیق تا بهشت فارس

منابع:سیری در ایران، جاذبه های ایران، همگردی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار