ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود
کد خبر: ۱۷۹۶۵۴
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 17    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
دبیر مجمع فعالان جمعیت گفت: در صورت پیشروی روند کاهش جمعیت کشور، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود!! و در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰میلیون نفر خواهیم رسید! اما فاجعه در جایی است که بدانیم ۴۲درصد این جمعیت، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت!
حجت‌الاسلام رسول ساکی در نشستی با موضوع جمعیت اظهار کرد: در سال ۱۳۶۷ میانگین نرخ جمعیت ۶.۷ فرزند بوده است؛ در برنامه اول توسعه جمع‌بندی بر این شد که کشور در سال ۱۳۹۰ به نرخ ۴.۹ فرزند برسد، اما در عمل با طی یک شیب تند و در سال ۱۳۷۱ به این نرخ رسیدیم! پس عملاً باید برنامه‌های کنترل جمعیت متوقف می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد و در سال ۱۳۷۲ قانون‌های تنظیم خانواده تازه‌ای در مجلس به تصویب رسید!

دبیر مجمع فعالان جمعیت تصریح کرد: در دوران مذکور فشار فرهنگی زیادی برای کم کردن فرزند به مردم وارد شد، این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که قوانینی هم برای حمایت از این برنامه، عملیاتی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به خدمات دفترچه بیمه، هزینه‌های رایگان جلوگیری از بارداری و فرزندآوری و... اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر میانگین نرخ باروری کشور ۱.۸۸ است. البته این آمار را وزیر بهداشت منتشر کرده است! در صورت درست بودن این عدد ما برای اینکه دچار انقراض نسلی نشویم باید نرخ باروری خود را به ۲.۱ برسانیم؛ ۲.۱ فرزند استانداردی است که سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

ساکی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به نرخ رشد ۲.۱ باید راهی طولانی را طی کنیم و در صورت پیشروی این کاهش جمعیت، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود و در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید! اما فاجعه وقتی عیان می‌شود که بدانیم ۴۲ درصد این جمعیت ۳۰ میلیونی، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت و ۲۰ درصد هم زیر سن تولید نسل و ثروت خواهند بود! با این حساب کمتر از ۱۴ میلیون نفر جوان و میانسال خواهیم داشت، البته لازم به ذکر است که این تعداد از جمعیت نیز همسان نبوده و مثلاً دارای دسته‌بندی‌های مختلفی همچون متدین، غیرمتدین، مسلمان یا غیرمسلمان هستند، با این توضیح، به‌بیان دیگر کشور با سرعت به‌سوی وقوع آسیب‌های جمعیتی پیش می‌رود.

وی افزود: متأسفانه در کشور جریان‌هایی وجود دارد که سعی دارد شرایط موجود (خطر کاهش جمعیت) را عادی جلوه دهد؛ آمار‌ها نشان می‌دهد ذائقه فرزندآوری زوج‌ها، پیش از ازدواج ۲، ۳ فرزند است، این در حالی است که بعد از ازدواج و قرار گرفتن در میدان عملی، در خوشبینانه‌ترین حالت تمایل زوج‌ها به فرزندآوری به ۲ فرزند کاهش می‌یابد! در این کاهش ذائقه به درازا کشیدن تحصیل بانوان، هم‌کفو بودن زوجین، جهیزیه، مسائل دوران نامزدی و موانع اقتصادی دیگر دخیل‌اند.

دبیر مجمع فعالان جمعیت متذکر شد: از سوی دیگر، ۳ میلیون و ۵۰۰ زوج نابارور در کشور داریم که باید در کاهش بیشتر نرخ جمعیت لحاظ شود؛ با در نظر گرفتن مسائل موجود، نخستین فرزند زوج‌ها در خوشبینانه‌ترین حالت در ۳۴ سالگی مادران به دنیا می‌آید و با در نظر گرفتن محدودیت سن باروری در بیشتر اوقات کار به فرزند دوم و سوم نمی‌رسد!

ساکی اضافه کرد: این جریانات جمعیتی بر حسب اتفاق به وجود نیامده و برای ما طراحی شده‌اند، جالب است در شرایطی که در سراشیبی فرزندآوری قرار داریم بسیاری از کارشناسان جمعیتی نیز با افزایش جمعیت مخالفت می‌کنند؛ عده‌ای از آنان نیز که بعد از تأکیدات مکرر حضرت آقا راضی شده‌اند، روی مسائلی از جمعیت تمرکز کرده‌اند که عملاً منجر به فرزندآوری نخواهد شد! مثلاً یکی از این موارد مشکلات اقتصادی است؛ بخشی از این جریان به ناآگاهی مسئولان بازمی‌گردد، اما بخش عمده آن مربوط به کسانی است که مأموریتشان جلوگیری از ازدیاد نسل ایران است!
تسنیم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
6
نیست که خیلی مشکل اشتغال و مسکن و نیازهای اولیه جوانان برطرف شده حالا باید به فکر میانگین سنی توی 30 سال آینده و نرخ زاد و ولد باشیم.این مملکت خرابم بشه دیگه برای من اهمیتی نداره.با مدرک ارشد حقوق دارم شاگردی مغازه میکنم با ماهی 2 میلیون
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
برو خدا رو شکر کن آبجی من با مردک ارشد روان شناسی بلینی ماهی 500 هزار تومن درمیاره بعنوان مدرس.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
4
با این وضعیت بمیریم راحت تریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
0
8
شما لطف نموده وبرای جوانان بیکار فکربکنیدتا 30 سال دیگر هنوز وقت هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
9
دهه60 در مدرسه 4نفر روی یک میز مینشست
دهه 60در دانشگاه مجبور شد سهمیه ای از هر4نفر یک نفر قبول بشه بره چون زیاد بودیم
دهه60 با بیکاری مواجه شد چون جمعیت زیادی بودیم
دهه60 در جنگ به دنیا اومد
دهه60 محدودیتها دید
دهه60 کلا زجر کشید برای همین شعورشون میرسه که اولا ازدواج نکنن و اگر متاهل شدن یه بچه رو مثل خودشان بدبخت نکنن
برای کدوم آینده؟کدوم کار؟کدوم اقتصاد؟کدام آزادی بچه دار شویم؟؟؟؟
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
7
واقعا باید به آقایون دست مریزاد گفت غیر از مشکلات اقتصادی مهمترین عامل گرفتن عشق از مردم و جوونا هست
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
3
نه فقط جوانان رغبت چندانی به ازدواح ندارند بلکه ازدواج کنندگان خودشان را سرزنش میکنند یکی از دلایل اصلی آن مشکلات شدید اقتصادیست کمتر کسی به ازدواج افتخار میکند و طلاق بیداد میکند اگر مشکلات اقتصادی حل نشود اوضاع بدتر خواهد شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
3
خب بشود.....این همه سال جمعیت ما جوان بود، چه امکاناتی در اختیارمان قرار دادند؟؟ جز فقر و بدبختی و بیکاری از جوانی چه دیدیم؟؟؟همه سالها تحصیل کردیم ولی سالمندان به صندلی های مدیریتشان چسبیدند.
من که در ۳۴ سالگی پیر شده ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار