رنگ‌ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟
کد خبر: ۱۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار: 2020 May 18    -    ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
رنگ‌ها چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند؟ این سؤالی است که از کودکی ذهن لیتریس آیزمن را به خود مشغول کرده. آیزمن در مقام مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون کار هدایت و پیش بینی ترند‌های رنگ در دنیا را برعهده دارد و از تصمیم گیرندگان رنگ سال این شرکت است. (شرکت پنتون امسال رنگ آبی کلاسیک / Classic blue را انتخاب کرد که به حق انتخاب آرامش بخشی برای این سال پر اضطراب است.)

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟به گزارش «تابناک با تو»؛ رنگ ها چه احساسی در ما ایجاد می کنند؟ این سؤالی است که از کودکی ذهن لیتریس آیزمن را به خود مشغول کرده. آیزمن در مقام مدیر اجرایی مؤسسه رنگ پنتون کار هدایت و پیش بینی ترندهای رنگ در دنیا را برعهده دارد و از تصمیم گیرندگان رنگ سال این شرکت است. (شرکت پنتون امسال رنگ آبی کلاسیک / Classic blue را انتخاب کرد که به حق انتخاب آرامش بخشی برای این سال پر اضطراب است.)

آیزمن می گوید: «هر رنگی یک معنای درونی دارد که بیشتر از هر چیز دیگری آن را تداعی می کند، اما این معنی می تواند بسته به فرهنگ، گذشته و نحوه ی تربیت شما و تداعی های شخصی شما از آن رنگ تغییر کند.»

آیزمن از رنگ ها همیشه برای تبدیل محیط های شخصی خود به یک «مأمن» استفاده کرده. او وقتی یک دختر کم سن و سال بود اجازه داشت اتاقش را هر رنگی که دوست دارد نقاشی کند. او برای تحریک حسادت دوستانش، از رنگ های پررنگ استفاده می کرد و همه چیز را تا حتی اسباب و اثاثیه رنگ آمیزی می کرد. بعدها او تصمیم گرفت در دانشگاه طراحی و روانشناسی بخواند و روانشناسی رنگ را به عنوان تخصص خود دنبال کند.

در ادامه آیزمن به ما خواهد گفت که رنگ ها چطور می توانند بر احساس ما در محیط زندگی مان تأثیر بگذارند.

۱- از نظر شما «مأمن» چگونه جایی است و چرا وجود چنین چیزی در خانه مهم است؟

من فکر می کنم مأمن شاید مهم ترین اتاق یک خانه باشد، به خصوص حالا در این دوره ی زمانی. این اتاق یه مکان ویژه است که در آن شما می توانید از همه چیز دست بکشید، تفکر و تعمق کنید و احساس کنید امن و امان هستید. بچه ها از سن کم بر اساس یک نیاز ذاتی پارچه یا ملافه ی بزرگی را روی یک میز می اندازند و «خلوتگاه» کوچک شخصی خود را می سازند. من فکر نمی کنم این نیاز را در دوران بزرگسالی از دست داده باشیم. فقط آن را در مقیاس بزرگ تری می سازیم.

۲- حالا در این دوران خاص که افراد زیادی مجبور به ماندن در خانه شده اند، چطور می توانیم از رنگ ها در محل زندگی مان برای کمک به تقویت روحیه ی خود استفاده کنیم؟

این روزها بیشتر مردم به خرید نمی روند و نمی توانند دکوراسیون خانه ی خود را به راحتی تغییر دهند، اما شما می توانید در خانه ی خود خلاقانه عمل کنید. اگر ملافه ای دارید که معمولاً از آن استفاده نمی کنید و رنگ سرد و خنثی ای دارد، می توانید با استفاده از آن فضای آرامش بخشی برای خود وجود آورید. اگر می توانید دیوارهای خانه تان را رنگ کنید، این یکی از بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید و یک فعالیت خانگی جدید هم خواهید داشت.

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

اگر نه، می توانید خلاق باشید و نگاهی به اطراف بیندازید. چقدر وسایل آبی یا سبز در خانه تان دارید؟ آیا کتابی از این طیف دارید؟ زیورآلات چطور؟ اگر فرزندی دارید می توانید این کار را به یک بازی با او تبدیل کنید. اگر در خانه تان مداد شمعی یا ماژیک دارید، چه فرزند داشته باشید و چه نه، از آن ها هم می توانید برای داشتن یک فعالیت خلاقانه استفاده کنید. علاوه بر این ها می توانید چند عکس چاپ یا پرینت کنید و آن ها را به گوشه و کنار خانه تان اضافه کنید یا یک گوشه ی دنج پر از رنگ برای خودتان بسازید.

۳- رنگ ها چطور می توانند خلق و خو یا سلامت ما را تغییر دهند؟

فکر می کنم باید این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ پاسخ قطعی ای وجود ندارد. اینکه بگوییم آبی همیشه یک حس به خصوص ایجاد می کند پاسخ خیلی کلی ای است. اما ما با توجه تحقیقات انجام شده به طور قطع می دانیم که رنگ ها به طور کلی باعث عکس العمل های خاصی در ما می شوند. مثلاً رنگ آبی آسمانی در بیشتر مردم دنیا چیزهای بسیار مثبتی را تداعی می کند، چون این رنگ از کودکی برای ما تداعی گر یک روز زیبا بوده. البته هر چه سن مان بالاتر می رود، تجربه های دیگری با رنگ ها پیدا می کنیم و این مسأله می تواند روی احساسی که از رنگ ها می گیریم تأثیر بگذارد.

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

به طور کلی رنگ های گرم ما را فعال تر می کنند. اگر احساس افسردگی می کنید یا کم انرژی شده اید، قانون کلی این است که از رنگ های گرم تر طیف رنگی استفاده کنید، چون این رنگ ها اندکی دلپذیرتر هستند. این رنگ ها حرکت و جنبش را بیشتر می کنند. اگر بیشتر به دنبال آرامش هستید، باید به سراغ بعضی از رنگ های سردتر طیف رنگی بروید یعنی آبی ها، سبزآبی ها و بنفش های کمرنگ.

۴- با توجه به اینکه رنگ های گرم انرژی بخش تر هستند، شما به کسانی که حفظ انگیزه در دوران دورکاری در خانه برایشان سخت است، یا احتیاج به یک الهام خلاقانه دارند، چه رنگ هایی از این طیف را پیشنهاد می کنید؟

این را باید بگویم که رنگ های سرد اما پررنگ بیشتر انرژی بخش هستند. مثلاً آبی سلطنتی (Royal blue) نوعی آبی در طیف الکتریک است. رنگ های الکتریک (Electric colors) پررنگ تر و درخشان ترند. شاید عجیب به نظر برسد که بخواهیم از یک آبی گرم صحبت کنیم اما آبی ارغوانی (Periwinkle blue) تقریباً مایل به بنفش است، چون یک ته رنگ قرمز دارد. بنابراین اگر با رنگ های سرد ارتباط برقرار می کنید، می توانید رنگ های پررنگ تر یا گرم تری از همان خانواده ی رنگ را انتخاب کنید.

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

۵- رنگ های خنثی به طور کلی چه تأثیری بر احساسات ما می گذارند؟

به هر رنگی ملایم تر از رنگ های پررنگ، خنثی گفته می شود. مشکلی که در رابطه با رنگ های خنثی وجود دارد – که می دانم بسیاری از کسانی که با رنگ های خنثی در محیط اطراف شان زندگی می کنند به آن دچارند – این است که وجود این رنگ ها در محیط می تواند شما را بسیار خسته کند.

اما رنگ های خنثی مزایایی هم دارند. اگر مبلمان و فرش خانه تان خاکستری باشد، باید چیزی مثل یک کوسن به رنگ قرمز به این ترکیب اضافه کنید. به صورت نقطه ای به فضای خود رنگ دهید، حتی اگر معنایش این باشد که قوری قرمز رنگ تان را از آشپزخانه بیاورید، روی میز نهارخوری تان بگذارید و یک گیاه داخلش بگذارید. شما باید چیزی به محیط اضافه کنید که نگاه را به خود جلب کند تا به بالا رفتن انرژی کمک کند.

۶- به نظر می آید حالا در این دوران خاص زمان خوبی برای استفاده از برخی طیف های سبز در خانه برای یادآوری طبیعت به ما باشد.

قطعاً. گل ها و گیاهان همیشه تداعی گر فضای آزاد هستند. تحقیقاتی هست که نشان داده در مکان های درمانی، آسایشگاه های سالمندان و حتی در آپارتمان ها، استفاده ی بیشتر از گل و گیاه و رنگ سبز در فضا می تواند تأثیرات درمانی داشته باشد.

اگر در خانه تان حیاط و باغچه ای دارید می توانید به آنجا بروید و از گل ها و گیاهانی که در آنجا است، حتی برگ های درختان، استفاده کنید و آن ها را به داخل خانه ی خود آورید. اگر در آپارتمان زندگی می کنید، شاید وضعیت سخت تری داشته باشید اما شاید هم بتوانید به صورت اینترنتی چند گل و گیاه خریداری کنید. وقتی امکان خروج از خانه را ندارید، می توانید از روش های خلاقانه ی مختلف برای آوردن رنگ به داخل محیط زندگی تان استفاده کنید.

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

۷- شما کدام اتاق خانه تان را «مأمن» خود می دانید و رنگ های غالب آن چه هستند؟

اتاق آفتابگیر (Sun room) مأمن اول من است. این اتاق مملوء از گل و گیاه و دور آن هم سرسبز است. رنگ های غالب این اتاق سبز و بنفش هستند، با ترکیبی از چند رنگ گلگون دیگر. این اتاق حس محصور بودن ندارد و من در آن احساس می کنم که در یک باغ آرام هستم، آنجا جایی است برای تجدیدقوا و نفس کشیدن.

رنگ ها در خانه چه تأثیری بر روحیه ما دارند؟

مأمن دیگر من اتاق خوابم است که رنگ غالب آن آبی ارغوانی (Periwinkle blue) است که با رنگ های گرم بعضی وسایل متعادل شده. وقت هایی که به حس محصور و دنج بودن نیاز دارم در این اتاق مطالعه و استراحت می کنم. طیف های آبی، رنگ اصلی این اتاق هستند که حسی از آرامش ایجاد می کنند.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار