بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها
کد خبر: ۱۷۹۵۹۹
تاریخ انتشار: 2020 May 17    -    ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کرونا باشد یا نباشد، قرنطینه باشد یا نباشد، طبیعت کار خودش را می‌کند. درختان جوانه می‌زنند و شکوفه می‌کنند. حتی بعضی شکوفه‌ها کم کم دارند میوه می‌شوند. بازار پر است از سبزی‌های کوهی. والک، کنگر، قازیاغی، شنگ، کاسنی، پونه و آویشن. بهار بلد است جای خودش را باز کند، در این شرایط شما هم می‌توانید باغچه خود را بهترین کنید.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌هابه گزارش «تابناک با تو»؛ کرونا باشد یا نباشد، قرنطینه باشد یا نباشد، طبیعت کار خودش را می‌کند. درختان جوانه می‌زنند و شکوفه می‌کنند. حتی بعضی شکوفه‌ها کم کم دارند میوه می‌شوند. بازار پر است از سبزی‌های کوهی. والک، کنگر، قازیاغی، شنگ، کاسنی، پونه و آویشن. بهار بلد است جای خودش را باز کند، در این شرایط شما هم می‌توانید باغچه خود را بهترین کنید. چه گل‌های رنگارنگ بهاری بکارید چه سبزیجات خانگی یا درخت میوه یا حتی به گل‌های قدیمی رسیدگی کنید، اوایل بهار بهترین زمان شروع کار در باغچه است. این ۱۰ ایده به شما برای کاشت، برنامه‌ریزی و لذت بردن از کاشته‌هایتان کمک می‌کند.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

گیاهان چند ساله گلدار بکارید

گل‌های بهاری زیادی هستند که می‌توانند زینت بخش باغچه بهاری‌تان باشند مثل بنفشه، لاله، زنبق، میمون، شب بو، لاله عباسی، شمعدانی، پامچال، جعفری، اطلسی، مینا چمنی، انگشتانه و ... بهار فصل مناسب برای تکثیر این گل‌های بهاری است. شما می‌توانید با خریداری آن‌ها خانه‌تان را زیباتر کنید. بسته به نوع گل و حساسیت یا سازگاری‌اش به آفتاب آن را در حیاط بکارید. البته اگر حیاط ندارید می‌توانید این تجربه را در بالکن یا تراس خود عملی کنید.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

گلدان دیواری مخلوط درست کنید‌

می‌توانید ورودی حیاط یا دیوار بالکن خود را با یک یا چند گلدان تزئین کنید. در این گلدان‌ها هم ترکیبی از گل‌های پیازی مثل نرگس، زنبق یا سایر گل‌ها با رنگ‌های متنوع بکارید. فقط موقع کاشت دقت کنید گیاهان هم‌نیاز دارند در کنار هم کاشته شوند. مثلا آن‌ها که نیاز آبی و آفتابی شبیه هم دارند. اگر چنین گلدان‌هایی را از قبل دارید دستی به سر و رویشان بکشید، اگر لازم است گلدانشان را عوض کنید و گرنه همان‌ها را استفاده کنید.

پیاده‌رو داشته باشید

اگر در خانه‌تان حیاط شخصی یا در ساختمان‌تان حیاط مشترک دارید در صورت امکان جایی را برای پیاده‌روی درست کنید. در آن بوته‌های یکساله یا چمن بکارید و جذابیتش را افزایش دهید.

میزان مصرف آب را بررسی کنید

افراد باغچه‌دار بهتر است برای مدیریت بهینه مصرف آب، در آبیاری باغچه از روش قطره‌ای استفاده کنند به‌خصوص اگر در مناطق گرم و خشک یا شهر‌های پرجمعیت زندگی می‌کنید.

جعبه ابزار داشته باشید

سعی کنید یک صندوق برای استفاده از وسایل مورد استفاده در باغچه خود مثل قیچی، چاقو، اره، بیلچه، دستکش و ریسمان داشته باشید و آن را در محلی قابل دسترس قرار دهید. این صندوق می‌تواند مثل صندوق پست، پایه‌دار و دردار باشد.

به فکر تابستانی گلدار باشید

اگر می‌خواهید تابستان رنگارنگی را تجربه کنید از همین روز‌ها به فکر باشید. با ترکیب گل‌های گلدار تابستانی، از جمله آن‌ها که غده، پیاز یا ریزوم دارند رنگ و رویا به باغچه‌تان بیفزایید. گل‌هایی مثل اختر، کوکب، گلایول و لیلیوم بعد از اتمام گلدهی بهاره‌ها شروع به گلدهی می‌کنند و شما را با گل‌های زیبایشان پاداش می‌دهند.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

پناهگاه اختصاصی بسازید

در صورت امکان جایی را برای استراحت عصرگاهی در حیاط یا بالکن درست کنید. یک تخت یا میز و صندلی هم در آن بگذارید. عصر‌ها یک بالش و پتو و کتاب بردارید و لحظاتی را در خنکای مطبوع آن بیاسایید.

افتتاح باغچه خوراکی‌

اگر باغچه‌تان به حد کافی جا داشته باشد بهتر است شروع کنید به کاشت سبزیجاتی مثل ریحان، نعنا، فلفل، گوجه فرنگی، لوبیا سبز و ... اگر هم باغچه‌تان کوچک است می‌توانید در گلدان این کار را انجام دهید. یادتان باشد محصولاتتان نیاز دارند دست کم چهار تا شش ساعت آفتاب روزانه دریافت کنند.

بذر‌های یک باغ چمنزار را شروع کنید

شما حتی می‌توانید بذر گل‌های بهاری را بخرید و در باغچه یا گلدان بکارید و با کمی مراقبت آن‌ها را به گل‌هایی زیبا و جذاب تبدیل کنید. اوایل بهار بعد از گذشت خطر سرمازدگی و وقتی خاک شروع به گرم شدن می‌کند، می‌تواند زمان مناسبی برای کاشت این بذر‌ها یا چمن باشد. برای کسب بهترین نتیجه، یک نقطه آفتابی با سایه جزئی را انتخاب کنید. قبل از کاشت حتما زمانی را برای آماده سازی خاک اختصاص دهید.

ابتدا خاک را از هرگونه سنگ و علف‌های هرز تمیز کرده، بعد اقدام به پاشیدن بذر مورد نظر کنید و با یک لایه نازک خاک، روی آن به آرامی بپوشانید. می‌توانید قبل از کاشت مقداری کمپوست را هم با خاک باغچه مخلوط کنید. پس از کاشت چند هفته خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید.

برنامه ریزی برای پروژه‌های بزرگ‌تر

بهار می‌تواند زمان خوبی برای برداشتن یک‌قدم عقب و تجدید نظر در موارد بزرگ‌تر در فهرست آرزو‌های گل و گیاهی شما باشد. از تب بهار برای تقویت انگیزه خود استفاده کنید. از حالا به روش‌هایی فکر کنید که با پس انداز بتوانید هزینه‌های لازم را برای اجرای پروژه‌ها و ایده‌های خود تامین کنید.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

۵ کاری که برای احیای باغچه در فصل بهار نباید فراموش کرد

۱. خاک را شخم بزنید

شخم‌زدن، الفبای باغبانی است و بهترین زمان برای انجام آن قبل از کاشت است، یعنی پاییز که هنوز برف و باران شروع نشده. اما اگر به هر دلیلی تاکنون فرصت اجرایش را نداشته‌اید بهار هم دیر نیست. این کار باتوجه به وسعت باغچه معمولا با بیل و بیلچه انجام می‌شود. شخم زدن، هم باعث تهویه خاک می‌شود، هم به وسیله آن سنگ و کلوخ احتمالی از خاک خارج می‌شود و هم، علف‌های هرز ریشه‌کن می‌شوند. حتما می‌دانید به هیچ وجه نباید موقع خیس بودن خاک را شخم زد.

۲. کود دهید

گل‌ها و گیاهان بعد از بیداری از خواب زمستانی نیاز به تغذیه دارند تا در بهار مواد لازم برای رشد در دسترس‌شان باشد. می‌توانید کمپوست یا کودحیوانی پوسیده و در صورت لزوم و طبق نظر کارشناس، کود شیمیایی به خاک اضافه کنید. پس از کوددهی حتما آبیاری انجام دهید. ممکن است بپرسید از چه کودی استفاده کنیم؟ کود‌های زیادی در بازار موجود است مثل کریستالون، اگرومیل، میل اسپرینگ و کلات آهن و. نوع کود به نوع گل و خاک شما بستگی دارد. قبل از خرید، این نکات را مدنظر قرار دهید و کود‌ها را حتما مطابق دستورالعمل‌شان مصرف کنید.

۳. هرس فراموش نشود

اگر هرس اسفندماه (هرس زمستانه در زمان خواب گیاه) را انجام داده‌اید که عالی است، اگر نه هرس سبز را فراموش نکنید. زمان انجام این هرس معمولا اواخر بهار و اوایل تابستان است. به این صورت که تمام شاخه‌ها، ساقه و برگ‌های خشک، آفت زده و بیمار را هرس کنید. تا گیاه در فرصت باقیمانده تا پاییز دست به احیای خود بزند. بعد از هرس هم تمام قسمت‌های حذف شده را در جایی دور از باغچه بسوزانید یا این‌که در چاله‌ای دفن کنید تا با گذر زمان تبدیل به کود شوند. البته دقت کنید قسمت‌های بیمار را برای کود استفاده نکنید، چون باعث انتقال بیماری می‌شود.

بهار، بهترین زمان برای نوسازی باغچه‌ها

۴. علف‌های هرز را جدا کنید

علف‌های هرز را رصد کنید. حتما از قبل از به گل رفتن‌شان در بهار با آن‌ها مبارزه کنید، چون بعد از این مرحله از بین بردن‌شان کار راحتی نخواهد بود و می‌توانند به رقیب سرسختی برای گل و گیاهانتان تبدیل شوند و مواد غذایی موجود را در خاک را مصرف کنند.

۵. شروع به تکثیر کنید

بسیاری از گل‌ها و گیاهان چند ساله در باغچه یا گلدان بعد از مدتی به خاطر رشد زیاد، فضای زیادی را اشغال می‌کنند و ممکن است دست و پاگیر باشند. بهتر است در بهار برای تکثیر و جداسازی شان اقدام کنید. آن‌ها را در گلدان‌های دیگری بکارید و به دوستان‌تان هدیه دهید یا با فروش‌شان درآمدزایی کنید.

منبع: روزنامه جام جم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار