ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با مرگ در اثر کرونا
کد خبر: ۱۷۹۰۳۱
تاریخ انتشار: 2020 May 11    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
دانشمندان با تحقیقات جدید روی ویروس کووید-۱۹ و ضمن بررسی اطلاعات ۲۰ کشور اروپایی به این ارتباط دست یافتند. آنها توانستند به ارتباط بین میزان ویتامین دی، تعداد زیاد موارد کووید-۱۹ و نرخ مرگ و میر در اثر این بیماری در ۲۰ کشور اروپایی پی ببرند. بر طبق مطالعات اولیه، بین کمبود ویتامین دی و مشکوک بودن به عفونت های دستگاه تنفسی ارتباطی وجود داشت.

ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با مرگ در اثر کرونا (کووید-۱۹)

ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با مرگ در اثر کرونا (کووید-۱۹)به گزارش «تابناک با تو»؛ کمبود شدید ویتامین دی با میزان مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کووید-۱۹ ارتباط نزدیک دارد. دانشمندان انگلیسی در تحقیقات جدید به این نتیجه رسیدند که ویتامین دی پاسخ گلبول‌های سفید خون را تنظیم کرده و از آزاد شدن تعداد بیش از حد مولکول‌های التهابی پیشگیری می‌کند.

دانشمندان با تحقیقات جدید روی ویروس کووید-۱۹ و ضمن بررسی اطلاعات ۲۰ کشور اروپایی به این ارتباط دست یافتند.

آنها توانستند به ارتباط بین میزان ویتامین دی، تعداد زیاد موارد کووید-۱۹ و نرخ مرگ و میر در اثر این بیماری در ۲۰ کشور اروپایی پی ببرند. بر طبق مطالعات اولیه، بین کمبود ویتامین دی و مشکوک بودن به عفونت های دستگاه تنفسی ارتباطی وجود داشت. اکنون، دانشمندن به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط تنگاتنگ و قوی بین سطح ویتامین دی و طوفان سیتوکین وجود دارد. طوفان سیتوکین یک عارضه بیش از حد التهابی است که به دلیل وجود یک سیستم ایمنی بیش از حد فعال به وجود می‌آید.

ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با مرگ در اثر کرونا (کووید-۱۹)

طوفان سیتوکین می‌تواند به ریه‌ها آسیب شدید بزند و منجر به سندروم دیسترس تنفسی حاد و مرگ در بیماران مبتلا شود. به نظر می‌رسد این همان چیزی است که بیشتر بیماران کووید-۱۹ را می‌کشد نه تخریب ریه‌ها توسط خود ویروس. در واقع، در این حالت مقصر اصلی سیستم ایمنی را گمراه می‌کند.

دو کشور ایتالیا و اسپانیا نرخ بالای مرگ و میر در اثر کووید-۱۹ را تجربه کردند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در هر دو کشور، میزان متوسط ویتامین دی کمتری از حد بیشتر کشورهای اروپای شمالی است. دلیل عمده این امر می‌تواند این باشد که مردم اروپای جنوبی، مخصوصا افراد مسن، از نور قوی خورشید محروم هستند یا خودشان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب می‌کنند؛ در حالی که رنگدانه‌ها ساخت طبیعی ویتامین دی را کاهش می‌دهد.

بالاترین میزان متوسط ویتامین دی در اروپای شمالی یافت شد که به دلیل مصرف روغن کبد ماهی و مکمل ویتامین دی و احتمالا بیشتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بود. کشورهای اسکاندیناویایی در بین کشورهایی هستند که کمترین موارد ابتلا به کووید-۱۹ و میزان مرگ و میر در اروپا را داشتند.

ویتامین دی نشان می‌دهد که در برابر عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی از انسان محافظت می‌کند و افراد مسن، یعنی گروهی که بیشتر کمبود ویتامین دی دارند، از جمله افرادی هستند که بیشترین میزان ابتلای جدی به کووید-۱۹ را دارند. به گفته یکی از پزشکان، ارتباط قوی بیشتری در مورد مصرف ویتامین دی و موارد ابتلا به کووید-۱۹ مخصوصا در ۲۰ کشور اروپایی دیده شده است.

ارتباط نزدیک کمبود ویتامین دی با مرگ در اثر کرونا (کووید-۱۹)

دانشمندان در تحقیقات قبل به این نتیجه رسیدند که ۷۵ درصد از افرادی که در بیمارستان بستری هستند یا تحت مراقبت خانگی قرار دارند شدیدا کمبود ویتامین دی داشتند. البته توصیه می‌شود که مطالعات بیشتری در مورد سطح ویتامین دی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در درجات مختلف شدت بیماری انجام شود.

با این حال، نتایج به دست آمده به این معنی نیست که هر کسی، مخصوصا آنهایی که کمبود ویتامین دی ندارند، باید مصرف مکمل را آغاز کند.

با این که مهم است مردم بدانند که کمبود ویتامین دی در مرگ و میر ناشی از کرونا نقش دارد اما لازم نیست همه به مصرف ویتامین دی روی بیاورند. این یافته‌ها نیاز به تحقیقات بیشتر دارند و امید است محققان به مطالعه در این مورد انگیزه پیدا کنند.

شاید تحقیق بیشتر بتواند نتایج بهتری را نشان دهد و از اسراری پرده بردارد؛ مثلا این که چرا کودکان کمتر از سایر رده های سنی در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند. کودکان هنوز سیستم ایمنی بدن کاملی ندارند؛ یعنی همان چیزی که خط دوم دفاع برای سیستم ایمنی محسوب می‌شود و بیشتر احتمال دارد واکنش شدید نشان دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند که مردم باید مواظب باشند بیش از اندازه ویتامین دی مصرف نکنند زیرا ممکن است عوارض جانبی منفی داشته باشد. اما این که چطور ویتامین دی برای محافظت در برابر عوارض کووید-۱۹ مؤثرتر واقع می‌شود موضوع تحقیقات بیشتر در آینده است.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار