چه علائمی در کرونا نیاز به مراجعه به اورژانس دارد؟
کد خبر: ۱۷۸۹۰۳
تاریخ انتشار: 2020 May 10    -    ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
پزشکان پس از چند ماه که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، شناخت بهتری از علائم عفونت با این ویروس پیدا کرده‌اند.

باید بدانید کدام علائم بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا شدت بیماری را نشان می‌دهند و نیاز به مراجعه فوری به اورژانس را مطرح می‌کنند. گرچه تب جزء علائم شایع بیماری است، اما نشانه‌ای از شدت بیماری نیست. اغلب بیماران کووید-۱۹ که با علائم تنفسی شدید به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند، تب خفیفی دارند.

کووید-۱۹ در گروهی از بیماران فقط با سرفه به شدت‌های گوناگون شروع می‌شود، بدون اینکه علائم دیگر گزارش‌شده بیماری مانند تب، گلودرد، اسهال، درد شکمی، سردرد، بدن درد، کمردرد و خستگی را داشته باشند. در گروهی دیگر از بیماران بدن درد و خستگی شدید آغازکننده بیماری است.

یک علامت شاخص دیگر بیماری از دست رفتن حس بویایی است که در چند روز اول شروع علائم رخ می‌دهد.

تنگی نفس به معنای احساس اینکه نمی‌توانید ریه‌هایتان را مانند حالت عادی با هوا پر کنید، علامت شاخص بیماری شدید کووید-۱۹ است. معمولا تنگی نفس در یکی دو روز اول شروع علائم بیماری بروز نمی‌کند، اما ممکن است ار روز چهارم به بعد خودش را نشان بدهد.

البته توجه داشته باشید که احساس تنگی نفس در شما ممکن است علل دیگری هم داشته باشد، مثلا حمله وحشتزدگی به علت اضطرابی که از دچار شدن به عفونت ویروس کرونا دارید.

اما تنگی نفسی که ناشی از اضطراب باشد به طور ناگهانی رخ می‌دهد و با آرامش یافتن بیمار و خوابیدن او برطرف می‌شود. اما تنگی ‌نفس ناشی از کووید-۱۹ به تدریج در طول چند روز ایجاد می‌شود و با آرام شدن یا خوابیدن بیمار از بین نمی‌رود. علاوه بر این تنگی ‌نفس کووید-۱۹ هنگام انجام فعالیت‌های جسمی حتی فعالیت‌های روزانه ساده مانند راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها بدتر می‌شود.

اگر در روند بیماری دچار تنگی نفس شوید، حتما باید به بیمارستان مراجعه کنید، چرا حتی اگر هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته باشید، ممکن است میزان اکسیژن خون‌تان به طور خطرناکی افت کند. پزشکان در بیمارستان با استفاده از وسیله‌ای به نام «پالس اکسی‌متر» که دور انگشت‌‌تان قرار می‌گیرد، میزان اکسیژن خون‌تان را اندازه می‌گیرند. اگر میزان افت اکسیژن خونتان خیلی شدید باشد، معمولا نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنید و اگر افت اکسیژن خون خیلی شدید نباشد، ممکن است به خانه فرستاده شوید اما باید کاملا مراقب علائم‌تان باشید و با دستگاه پالس اکسی‌متر در خانه اکسیژن خونتان را به طور مرتب وارسی کنید و با پزشکتان در تماس باشید.

یک نکته دیگر که باید بدانید این است که ممکن است تا یک هفته پس از شروع بیماری با علائم خفیف ممکن است دچار بدتر شدن ناگهانی علائم به صورت احساس درد در قفسه سینه و بدتر شدن تنگی نفس شوید که در این صورت هم باید به سرعت به بیمارستان بروید.

روزپلاس

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار