کدام غذاهای ایرانی بیشترین کالری را دارند؟!
کد خبر: ۱۷۸۷۰
تاریخ انتشار: 2015 November 18    -    ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
در اين مطلب سعي شده كالري خورش‌ها و پلوهايي كه به‌طور معمول در هفته مي‌خوريم، بررسي شود؛ مثلا يك بشقاب خورش فسنجان (20 قاشق) حدود 900 کیلوكالري دارد در صورتي‌كه اگر سه قاشق از خورش را با 10 قاشق برنج بخوريد، حدود 350 کیلوكالري وارد بدن‌تان كرده‌ايد. حالا ديگر انتخاب باشماست.
خيلي از كساني كه مي‌خواهند وزن كم كنند برنج نمي‌خورند تا چاق نشوند اما به جاي برنج، خورش‌ها را خالي يا با نان مي‌خورند و فكر مي‌كنند كالري كمتري دريافت كرده‌اند و مي‌توانند با اين روش لاغر شوند. اگر شما هم جزو اين گروه هستید پس از خواندن اين مطلب به اشتباهات خود پي مي‌بريد. در اين مطلب سعي شده كالري خورش‌ها و پلوهايي كه به‌طور معمول در هفته مي‌خوريم، بررسي شود؛ مثلا يك بشقاب خورش فسنجان (20 قاشق) حدود 900 کیلوكالري دارد در صورتي‌كه اگر سه قاشق از خورش را با 10 قاشق برنج بخوريد، حدود 350 کیلوكالري وارد بدن‌تان كرده‌ايد. حالا ديگر انتخاب باشماست.

خورش خالي و بدون برنج را بايد در حجم زياد بخورید تا سير شوید. با يكي، دو قاشق خورش كه نمي‌توان گرسنگي را برطرف كرد همين است كه باعث مي‌شود بيشتر آدم‌هايي كه طرفدار اين رژيم غذايي هستند، اشتباه كنند و سر ميز غذا با خيال راحت يك بشقاب پر خورش بخورند و به اين فكر كنند كه چقدر امروز كالري كمتري خورده‌اند و چقدر هم لاغر شده‌اند. بعضي‌ها كنار يك بشقاب خورش چند تكه نان پركالري هم مي‌خورند كه اين كار مي‌تواند كالري يك وعده غذايي را به هزار تا هم برساند.

کدام غذاهای ایرانی بیشترین کالری را دارند؟!

خورش قورمه‌سبزي

شايد كمتر كسي باشد كه قورمه‌سبزي را دوست نداشته باشد. اين خورش سنتي و خوشمزه مخلوطي از سبزيجات، گوشت، لوبيا قرمز، ليمو اماني، پياز داغ و روغن است. كالري خورش‌ها برحسب روغن به كار رفته شده در آنها مي‌تواند بسيار متغير باشد. در اينجا منظور ما خورش قورمه‌سبزي‌ است كه روغن متوسطي دارد و لوبياي آن هم زياد نيست. در هر قاشق غذاخوري از اين خورش تقريبا 20 كيلوكالري انرژي موجود است. (لازم به ذكر است كه كالري خورش كرفس مشابه قورمه‌ سبزي است) پس اگر در يك بشقاب 20 قاشق خورش باشد، شما 400 کیلوكالري دریافت کرده‌اید.

کدام غذاهای ایرانی بیشترین کالری را دارند؟!

خورش قيمه


يكي ديگر از خورش‌هاي سنتي ما ايراني‌ها، خورش قيمه است. اين خورش مخلوطي از لپه، گوشت، پياز داغ، روغن، رب گوجه‌فرنگي و ليمو اماني است كه مي‌تواند با بادمجان، كدو يا سيب‌زميني سرخ كرده سرو شود. بسته به روغن به كار رفته در آن و همچنين تركيبي كه اين خورش با آن سرو مي‌شود، كالري نهايي مصرفي متفاوت خواهد بود. در هر قاشق غذاخوري از خورش قيمه حدود 30 كيلوكالري انرژي نهفته است. (فراموش نکنید كه كالري خورش مسمای بادمجان شبيه خورش قيمه است.)

خورش فسنجان

خورش سنتي و خوشمزه بعدي، خورش فسنجان است. اين خورش مخلوطي از گردوي چرخ‌شده، گوشت چرخ‌شده همراه پياز و رب انار است. خورش فسنجان هم به فرم شيرين، هم به فرم ترش و هم به فرم ملس درست مي‌شود. در فرم شيرين ممكن است شكر دوباره به خورش اضافه شود كه كالري آن را بالاتر خواهد برد. در هر قاشق غذاخوري از خورش فسنجان 45 كيلوكالري انرژي نهفته است.

خورش باميه

فصل باميه است و حيف است كه اين خورش سنتي خوشمزه را نخوريد. خورش باميه شامل پياز، گوشت، روغن، باميه و رب گوجه‌فرنگي است. كالري تمامي خورش‌ها برحسب ميزان روغن به كار رفته شده حين پخت خورش متفاوت خواهد بود. اما به‌طور ميانگين در هر قاشق غذاخوري از خورش باميه حدود 15 كيلوكالري انرژي وجود دارد.

کدام غذاهای ایرانی بیشترین کالری را دارند؟!

 استامبولي پلو

يكي ديگر از پلوهاي مخلوط رايج ما ايراني‌ها استامبولي است كه شامل پياز، روغن، سيب‌زميني، گوجه‌فرنگي تازه، برنج و گاهی گوشت می‌شود. اين پلو يك غذاي ساده است و زماني‌كه در آن از گوشت قرمز هم استفاده مي‌شود، از لحاظ كيفيت تغذيه‌اي، يك غذاي كامل و مغذي به‌شمار می‌آید. در هر قاشق غذاخوري از استامبولي‌پلو حدود 25‌كيلوكالري انرژي نهفته است.

عدس پلو

يكي از غذاهاي سنتي ما ايراني‌ها عدس پلوست كه شامل عدس و برنج است. عدس‌پلو حتي اگر ساده و بدون گوشت، مرغ يا كشمش هم مصرف شود، از لحاظ كيفيت تغذيه‌اي يك غذاي كامل به حساب مي‌آيد. در هر قاشق غذاخوري عدس‌پلو حدود 35 كيلوكالري وجود دارد. كالري كشمش و گوشتي كه همراه عدس‌پلو مصرف مي‌شود، بايد جداگانه محاسبه شود.

 لوبياپلو

پلوي مخلوط بعدي، لوبياپلوست كه شامل پياز، گوشت قرمز (تكه‌اي يا چرخ‌شده)، روغن، لوبيا سبز، رب گوجه‌فرنگي و برنج است. كالري پلوهاي مخلوط برحسب ميزان محتويات داخل پلو و روغن مصرف شده در آن، مي‌تواند متغير باشد اما به‌طور متوسط در هر قاشق غذاخوري از لوبياپلو حدود 30 كيلوكالري انرژي وجود دارد.

 آلبالو‌پلو

يكي از غذاهاي رسمي و اصيل ايراني كه البته ممكن است به سبب طعم شيرينش همه آن را دوست نداشته باشند، آلبالوپلوست. اين غذاي خوشمزه را مي‌توان با مرغ يا گوشت قلقلي‌هاي كوچك سرو كرد. اين پلو شامل آلبالو‌هاي پخته شده در شكر، برنج و روغن است. به سبب شكر استفاده شده در تهيه این غذا، كالري اين پلو نسبت به ساير پلوهاي مخلوط بالاتر است. در هر قاشق غذاخوري آلبالوپلو حدود 50 كيلوكالري انرژي نهفته است.

 باقلاپلو

 
يكي از پلوهاي رسمي ما ايراني‌ها باقلاپلوست كه معمولا با مرغ، گوشت يا ماهيچه سرو مي‌شود. اين پلوي رسمي شامل باقلا سبز، برنج، روغن و شويد است. از آنجايي‌كه معمولا باقلا روغن به خود جذب مي‌كند و ممكن است پلو خشك به نظر برسد، اغلب باقلاپلو را نسبت به ساير پلوهاي مخلوط چرب‌تر درست مي‌كنند. كالري مرغ، ماهيچه يا گوشتي كه همراه باقلا پلو مصرف مي‌شود بايد جداگانه محاسبه شود. در هر قاشق غذاخوري از باقلا پلوي ساده حدود 40 كيلوكالري انرژي وجود دارد.

راستینه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار