معمای ناگفته لباس‌های مقدس مسیحیان مورمون
کد خبر: ۱۷۸۵۱۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: 2020 May 06    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
دالی جونز سخنگوی کلیسای مورمون‌ها گفت: به دلیل کمبود و یا نبود اطلاعات کافی درباره لباس مقدس در اینترنت، تصمیم گرفتیم اطلاعاتی کوتاه را درباره آن به کنجکاوان ارائه بدهیم. لباس کلیسا سفید، دو تکه و در نوع مردانه و زنانه بود. با این وجود فیلم منتشر شده هم اطلاعات قابل توجهی را درباره این لباس به مخاطبان ارائه نمی‌داد. در این گزارش دانستنی‌های جمع‌آوری شده درباره این لباس را خواهید خواند.

معمای ناگفته لباس‌های مقدس مسیحیان مورمون

معمای ناگفته لباس زیرهای مسیحیان مورموناختصاصی«تابناک با تو»؛ همه‌ی ادیان تقریباً نمادهایی مقدس برای خود دارند. در این میان لباس‌های معبد مورمون یا لباس کشیش مقدس ازجمله‌ی آنها است که مورمون ها همیشه آن را می‌پوشند. این لباس به عنوان سمبل مقدس، پایبندی آنها را در برابر دستورات کلیسا را نشان می‌دهد. البته مورمون ها از صحبت کردن درباره لباس معبد که شبیه لباس‌زیر مرسوم است، امتناع می‌‌کنند. زیرا بر این باورند که افراد با باورهای سطحی قادر به درک آن نیستند و وقتی این لباس را بیرون می‌آورند آن را جایی می‌گذارند تا کسی آن را نبیند. مدتها لباس مقدس معبد، مرموز و ناشناخته بود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ میلادی، کلیسا فیلمی کوتاه را درباره آن منتشر کرد.

دالی جونز سخنگوی کلیسای مورمون‌ها گفت: به دلیل کمبود و یا نبود اطلاعات کافی درباره لباس مقدس در اینترنت، تصمیم گرفتیم اطلاعاتی کوتاه را درباره آن به کنجکاوان ارائه بدهیم.

لباس کلیسا سفید، دو تکه و در نوع مردانه و زنانه بود. با این وجود فیلم منتشر شده هم اطلاعات قابل توجهی را درباره این لباس به مخاطبان ارائه نمی‌داد. در این گزارش دانستنی‌های جمع‌آوری شده درباره این لباس را خواهید خواند.

معمای ناگفته لباس زیرهای مسیحیان مورمون

لباس‌زیرهای زنانه مورمون‌ها، طبق فیلمی که کلیسا در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد

پیروان بزرگسال کلیسای مورمون اولین لباس های معبد مخصوص خود را بعد از مراسم مقدس فیض دریافت می‌کنند که در طی آن نذورات و میثاق‌هایی را با خداوند انجام می‌دهند و در آن مراسم وعده می دهند که با رعایت دستورالعمل‌ها و آموزه های انجیل مسیح زندگی کنند.

از آن لحظه به بعد مورمون‌ها صادقانه موظفند روز و شب لباس های معبد را بپوشند، البته استثنائاتی وجود دارد، مثلاً در حین انجام تمرینات بدنی یا در هر موقعیت دیگری که پوشیدن آن ممکن نباشد. درباره اینکه در هنگام رابطه‌ی جنسی هم باید آن را از تن بیرون بیاورند یا نه،  هنوز یک معمای حل نشده است.

پوشیدن لباس قوانینی دارد: هنگام پوشیدن آن هرگز نباید در معرض دید عموم قرار گیرد، بنابراین همه پیروان کلیسای مورمون باید اطمینان حاصل کنند که لباس های بیرونی،  پوشاک مقدس را کاملاً پوشانده است، به این معنی که آنها باید لباس هایی بپوشند که شانه‌ها و قسمت بالایی پاهای آنها را بپوشاند و این قوانین در مورد مردان و زنان به طور یکسان اعمال می‌شود. پوشاک معبد چه برای آقایان و چه برای خانم ها نسبتاً ساده و یک رنگ است اما همیشه اینگونه نبوده‌است.

معمای ناگفته لباس زیرهای مسیحیان مورمون

لباس‌زیر مورمون (لباس معبد) سال ۱۸۷۹ میلادی

با توجه به محرمانه بودن این موضوع، سیر تطور این لباس کاملاً واضح و مشخص نیست، اما بسیاری منابع موثق می‌گوید که این لباس‌ها از دهه چهارم قرن نوزدهم و به طور مشخص پس از مرگ جوزف اسمیت مؤسس کلیسای مورمون در سال ۱۸۴۴ میلادی دچار تغییرات متعددی شد.

از آن زمان تا سال ۱۹۲۳، کلیسا تصمیم گرفت تا لباس‌ها را نوسازی کند، آنها آستین‌ها و پاچه‌ها را کوتاه کردند و تغییرات جزئی دادند و لباس با همان تغییرات باقی ماند. این پوشاک همچنین دارای برخی نمادهای مذهبی است: حرف V در سمت چپ ناحیه قفسه سینه معروف به قطب نما و حرف L معکوس معروف به مربع در سمت راست قفسه سینه و همچنین یک خط افقی کوچک در سطح ناف و دیگری در قسمت زانوی سمت راست وجود دارد.

توضیحات و تفسیرهای دقیق و تفصیلی در رابطه با معانی این نمادها متفاوت است. با این حال یک سایت ادعا می‌کند که یکی از اعضای کلیسای مورمون سکوتش را در این باره شکسته و اطلاعاتی درباره لباس‌های مقدس محرمانه در اختیار سایت قرار داده است، او می‌گوید:

این علامت مربع روی لباس، پوشندگان را به دقیق بودن فرا می‌خواند و شرف عظیمی را که التزام به عهدهای کلیسا منجر شده را یادآوری می‌کند. نماد قطب‌نما یک یادآوری دائمی برای یک مورمونی است تا هوس‌های شخصی و تمایلاتش را از بین ببرد و آنها را در چارچوب قوانین معبد قرار دهد. این نمادهای روی لباس برای این است که به اعضای کلیسای مورمون پایبندی‌و عهدهایشان را به معبد یادآوری کند. نمادهای این لباس مانع تجاوزات می‌شود و برخی از داستان‌های فلکلور این باور را تقویت می‌کنند. مثلاً افرادی نزدیک بوده گناه و یا جرائم جنسی مرتکب شوند اما به محض یادآودی این نمادها، از جرم و گناه از جمله زنا دست برداشته‌اند. علامت خط افقی کوچک روی زانوی راست، نمادی از زانو زدن در برابر خدا و خط افقی در قسمت ناف، نمادی از نیاز انسان به غذای روحی و جسمی انسان است.

با این وجود لباس معبدی را که در فیلم کلیسا منتشر شده بود، نمادهای مذکور را نداشت، شاید به خاطر اینکه این لباس‌ها از سال ۱۹۲۳ میلادی تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده اند و برای مثال طراحی آن از یک تکه به دو تکه در سال ۱۹۷۹ میلادی تبدیل شده‌است.

چرا مورمون‌ها این لباس را می‌پوشند؟

معمای ناگفته لباس زیرهای مسیحیان مورمون

لباس مردانه معبد مثل آن چه کلیسای مورمون در فیلمی در سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر کرد

ایده اصلی پوشیدن آن به این دلیل است که یادآور میثاق مؤمنان مقدس مورمون با خداوند است و ابزاری است که با آن فروتنی خود را حفظ می‌کنند.

با این حال تعبیرات افراطی دیگر از جمله فیلمی که کلیسا منتشر کرد نیز این لباس را برجسته می‌کند، از جمله اینکه این لباس سپر خداوند است و به پوشنده خود کمک می‌کند تا با تاریکی روحی و ارواح شیطانی و جرم و جنایت، استفاده از مواد مخدر و بسیاری از تأثیرات منفی دیگر که جامعه را تهدید می کند، مبارزه کنند.

با تمام آنچه گفتیم اکنون دیگر عجیب نیست به علاقه و کنجکاوی زیاد مردم درباره لباس‌های زیر مورمون ها پی ببریم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۶۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
6
4
البته مومور ها این نوع پوشش رو از نیاکان خود گورگور ها به ارث بردند که در متن بهش اشاره نشده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
2
13
خداوند همه را به راه راست هدایت کند آمین
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
مردم کمی از عقل خود استفاده کنند قطعا به راه راست هدایت خواهند شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
3
مسیحیان مورمون با بقیه مسیحیان چه فرقی دارند؟ توضیح بدهید بدانیم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
یه جامعه ی بسته هستن که از تکنولوژی استفاده نمی کنن.
ناشناس
| |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
چند همسری به شدت در آنها رواج دارد ( البته دولت آمریکا و کانادا بیشتر از یک نفر را ثبت رسمی نمی کند ولی بصورت غیر قانونی این رسم رواج دارد ) .بیشتر در ایالت یوتا آمریکا و در شهرهای کوچک زندگی می کنند. عمدتا کشاورزند
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
5
اینها که زیر پیرهن و شرت پا بلند است. همه می پوشند
عاطفه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
4
همیشه اطلاعاتی که می دید درباره آمریکایی ها و اروپایی هاست، اونم ترجمه متن های اخبار خارجی، به خودتون زحمت بدید درباره موارد مشابه در ایران، خاورمیانه، آسیا و بقیه دنیا هم اطلاعات بذارید. مثلا زرتشتی های خودمان وقتی به سن بلوغ می رسند باید لباس خاصی بپوشند و مراسم خاصی هم دارند. مندایی ها همینطور. خسته شدیم اینقدر خودمون رو به حاشیه می روند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار