۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا
کد خبر: ۱۷۸۴۰۵
تاریخ انتشار: 2020 May 06    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
پزشکان با مطالعه پرسشنامه و عکس‌های بیماران، از پیامد کووید۱۹ بر پوست آن ها، در مورد عوارض کرونا بر پوست برخی بیماران به نتیجه‌ای واحد رسیده‌اند. اما مولفان این گزارش که در نشریه «جورنال آو درماتالوجی» بریتانیا منتشر شده، از مردم خواسته‌اند تنها بر أساس عوارض پوستی شان تشخیص مرض ندهند، زیرا بدون نظر تخصصی پزشک نمی‌توان...

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونابه گزارش «تابناک با تو»؛ متخصصان پوست پنج نوع بیماری پوستی را که با ویروس کرونا مرتبط است شناسایی کرده‌اند. مطالعاتی که روی ۳۷۵ بیمار در اسپانیا انجام شده حاکی از آن است که کووید۱۹ می‌تواند خود را در عارضه‌های پوستی نیز نشان دهد.

از کلیه متخصصان پوست در آکادمی پوست کشور اسپانیا خواسته شد که در طول دو هفته گذشته بیماران مبتلا به عارضه‌های غیرمعمول پوستی از جمله بیماران مشکوک یا قطعی ابتلا به ویروس کرونا را مورد معاینه قرار دهند.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

بیماران ابتدا یک پرسشنامه استاندارد را بدون اشاره به جزئیات کلینیکی امراضشان پر کردند. سپس، مقدمتا، تعداد ۱۲۰ عکس از نواحی پوست بیمارانی که دچار عارضه شده بودند در اختیار پزشکان قرار گرفت.

پزشکان با مطالعه پرسشنامه و عکس‌های بیماران، از پیامد کووید۱۹ بر پوست آن ها، در مورد عوارض کرونا بر پوست برخی بیماران به نتیجه‌ای واحد رسیده‌اند. اما مولفان این گزارش که در نشریه «جورنال آو درماتالوجی» بریتانیا منتشر شده، از مردم خواسته‌اند تنها بر أساس عوارض پوستی شان تشخیص مرض ندهند، زیرا بدون نظر تخصصی پزشک نمی‌توان تحریکات معمول پوستی را از زخم‌های (مرتبط با کرونا) تشخیص داد.

اما متخصصان با تحقیقات بیشتر بر روی دیگرعکس‌های بیماران، به این نتیجه رسیده‌اند که بیماران را می‌توانند با پنج بیماری پوستی مرتبط با کرونا طبقه‌بندی کنند.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

در ۱۹ درصد موارد، بیمار عوارضی شبیه به سرمازدگی «در انگشتان دست و پا نشان داده که با سرخ شدن اندام، تاول و گاه جوش‌های چرکی» همراه بوده است. این عوارض اغلب در دست‌ها و پا‌ها مشاهده می‌شود. این گزارش می‌گوید لکه‌های قرمز رنگ نامتقارن، ناشی از خونریزی زیر پوستی بوده است.

این عوارض که بطور متوسط ۱۲ روز و نیم طول می‌کشد، معمولا ناشی از موارد ملایم‌تر ابتلا به ویروس بوده و در بیماران جوان‌تر دیده می‌شود.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

کارشناسان همچنین متوجه بروز «تاول»‌های کوچک همراه با خارش در۹ درصد بیماران شده‌اند. این تاول‌ها مملو از خون بوده و اغلب روی شکم و سینه منتشر می‌شوند. این عارضه عمدتا در بیماران میان-سال دیده شده که شدت عوارض بیماری کوویدشان متوسط بوده است. این عارضه به طور متوسط پس از ۱۰.۴ روز برطرف می‌شود.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

رده سوم، شامل ۱۹ درصد بیماران مبتلا به ویروس کرونا است که روی پوست آن‌ها «زخم‌های کهیر مانند» پدیدار می‌شود که می‌توان آن را با واکنش پوست در تماس با گیاه گزنه و تورم تشبیه کرد. این برجستگی‌ها صورتی رنگ یا سفید بوده و بطور متوسط ۶.۸ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

نوع دیگر عارضه پوستی ناشی از ویروس کرونا، مجتمع دانه‌های کوچک قرمز برجسته و گاه مسطحی است که در ۴۷ درصد بیماران مبتلا به کووید۱۹ عارض شده و معمولا در اطراف ریشه‌های مو پدید می‌آید.

در مقایسه با عارضه معمول موسوم به «پیتریازیس رُوزه آ» یا جوش پولکی، این عارضه به طور متوسط پس از ۸.۶ روز بهبود می‌یابد. نکته مهم این است که کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که دانه‌های قرمز رنگ پوستی و کهیر، عوارضی معمول و مرتبط به بیماری‌های متعددی هستند که ارتباط دادنشان به کووید۱۹ را دشوار می‌کند.

۵ بیماری پوستی مرتبط با کرونا

آبی شدن پوست یا «بافت مردگی» آخرین رده بندی عوارض کووید۱۹ در این گزارش است که تنها در ۶ درصد بیماران دیده شده است. بافت مردگی به علت عدم جریان خون در رگ‌های پوستی ایجاد شده و نشانه آن لکه‌های آبی یا قرمز روی پوست است.

این عوارض در سالمندان مبتلا به عوارض شدید کووید۱۹ مشاهده شده که به بیماری تصلب شرایین مبتلا بوده و جریان خون در برخی اندام هایشان به خوبی صورت نمی‌گیرد.

این پژوهش همچنین حاکی از آن است که بیماری تصلب شرایین موجب بروز زخم‌ها و تاول‌های پوستی در ناحیه شریان‌های تنگ شده می‌شود که نتیجه نرسیدن خون به آن نقطه از پوست است.

منبع: فرادید

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار