گذر سیارک غول پیکر از کنار زمین تا ساعاتی دیگر
کد خبر: ۱۷۷۸۳۲
تاریخ انتشار: 2020 April 28    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
سیارکی که ناسا درباره برخورد آن با زمین هشدار داده بود، امشب از کنار زمین می گذرد.

سیارکی که ناسا درباره برخورد آن با زمین هشدار داده بود، امشب از کنار زمین می گذرد.

با وجود عبور سیارک های دیگری از فاصله نزدیک تر با زمین گذر سیارک ۱۹۹۸ OR۲ اهمیت دارد چرا کهاز سایر سیارک‌های رده خود بزرگتر است و به اندازه‌ای پر نور خواهد شد که با تلسکوپ‌های کوچک قابل مشاهده خواهد بود. سیارک ۱۹۹۸ OR۲ با سرعت بیش از ۳۰ هزار کیلومتر بر ساعت و بدون خطر از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین یا به طور حدودی از فاصله ۱۶ برابر فاصله ماه به زمین صبح روز دهم اردیبهشت عبور خواهد کرد.

گذر سیارک غول پیکر از کنار زمین تا ساعاتی دیگر

این سیارک توسط جستجوگر سیارکی نزدیک به زمین در جولای ۱۹۹۸ کشف شده است. این جرم از دسته نسبتا نادر سیارک‌های سنگی است که از فاصله حضیض مداری زمین می‌گذرد و در فاصله ۵۷۰ میلیون کیلومتری در نقطه اوج مدار گردش خود، به دور خورشید می‌گردد. با فرض اینکه بازتاب پذیری این سیارک مانند سایر سیارک‌های سنگی است، ستاره شناسان قطر سیارک ۱۹۹۸ OR۲ را حدود ۲.۱ کیلومتر تخمین زده‌اند.

این سیارک یکی از بزرگترین سیارک‌های بالقوه خطرناک شناخته شده است و بین روز‌های دهم تا چهاردهم اردیبهشت در گذر نزدیکی به اوج درخشندگی خود به اندازه ۱۰.۸ می‌رسد تا آنجا که حتی با یک تلسکوپ ۴.۵ اینچی زیر آسمان حومه شهر‌ها می‌توان این سیارک را در ساعات اولیه شب بین صورت فلکی مارآبی و سکستانت رصد کرد. برخی منابع اعلام کرده‌اند عبور این جرم آسمانی عظیم الجثه از نزدیکی زمین از ساعت ۲۲.۳۰ امروز یعنی نهم اردیبهشت قابل مشاهده است.

در چند روز آینده حرکت ظاهری این سیارک به میزان یک چهارم درجه در هر ساعت یا ۱۵ ثانیه قوسی در هر دقیقه می‌رسد که می‌توان حرکت آن را طی دو دقیقه در بزرگنمایی صد برابری تشخیص داد؛ برای این منظور یک نقطه مشخص در طول مسیر گذر آن در زمان مشخص شده را تعیین کرده و منتظر باشید تا سیارک در مسیر گذر خود به آن نقطه برسد.

ستاره‌های درخشان و یا الگو‌های ستاره‌ای در مسیر گذر سیارک، محل‌های مناسبی برای تشخیص این جرم هستند. این سیارک دقیقا شبیه یک ستاره است و به آرامی به سمت جنوب شرقی حرکت می‌کند.

گذر بعدی سیارک ۱۹۹۸ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۵۸ اتفاق خواهد افتاد هنگامی که سه بار نزدیکتر از این گذر از فاصله ۴.۶ برابری فاصله زمین تا ماه از کنار زمین می‌گذرد.

جماران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار