عواقب احتمالی همه‌گیری کرونا بر سلامت جنسی زنان
کد خبر: ۱۷۷۸۲۴
تاریخ انتشار: 2020 April 28    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
...نوجوانانی که باردار شدند، پناهجویان، زندانیان، افرادی که به ایدز/اچ‌آی‌وی مبتلا هستند، افراد «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو»، آسیب‌دیدگان از خشونت خانگی، افراد داری معلولیت و افراد کم‌در‌آمد و فقیر بیش از زنان دیگر در معرض این خطرهای جدی‌اند و نبود امکانات آن‌ها را بیشتر هدف قرار می‌دهد.

عواقب احتمالی همه‌گیری کرونا بر سلامت جنسی زنان

عواقب احتمالی همه‌گیری کرونا بر سلامت جنسی زنانبه گزارش «تابناک باتو» ـ موسسه‌ی «گوتماکر»، سازمان تحقیقاتی که با هدف حمایت از حقوق و قوانین مرتبط با باروری و حق آزادی سقط جنین در آمریکا فعالیت می‌کند، در گزارش نگران‌کننده‌ی تحقیقی تازه‌ای که منتشر کرد، از عواقب احتمالی همه گیری ویروس کرونا بر مساله‌ی سلامت جنسی و باروری و حق زنان بر بدن خود نوشته است.

این گزارش این احتمال را بررسی می‌کند که اگر به‌ دلیل شیوع ویروس «کوید-۱۹» حق دسترسی زنان به وسایل پیشگیری از بارداری در جهان برای مدت تنها یک سال تا ۱۰ درصد کاهش پیدا کند، چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. در صورت وقوع چنین احتمالی، ۴۹ میلیون زن دیگر در ۱۳۲ کشور با درآمد سرانه‌ی متوسط یا کم، از حق دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری محروم خواهند شد. بیش از ۱۵ میلیون بارداری ناخواسته نیز در سراسر جهان رخ خواهد داد.

گزارش می‌گوید اگر ۱۰ درصد از نیروهای ضروری و خدمات بخش زنان و زایمان یا مراقبت از نوزادان تازه متولدشده در نتیجه‌ی شیوع کرونا کاهش پیدا کند، بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار زن به هنگام زایمان با پیچیدگی و مشکلات جدی پزشکی مواجه خواهند شد و با ۲۸هزار مرگ در حین زایمان مواجه خواهیم داشت. بیش از دو میلیون و ۵۰۰هزار نوزاد تازه‌متولد شده به دلیل این‌که خدمات و نیروی کافی برای مراقبت از آن‌ها نیست، ممکن است با مشکلات جسمی جدی مواجه شوند و ۱۶۸هزار مورد تازه از مرگ نوزادان را خواهیم داشت.

عواقب احتمالی همه‌گیری کرونا بر سلامت جنسی زنان

بنا به این تحقیق آماری، اگر ۱۰ درصد سقط جنین‌ها از وضعیت «سقط امن و با حضور دکتر و امکانات پزشکی» به «سقط ناامن و زیرزمینی» تبدیل شود، بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰هزار سقط جنین ناامن خواهیم داشت که در نتیجه‌ی این وضعیت تلخ، هزار مرگ در حین سقط جنین را شاهد خواهیم بود.

زارا احمد، معاون موسسه‌ی «گوتماکر» در بیانیه‌ای که موسسه منتشر کرد، این ارقام را «وحشتناک و ویران‌گر» توصیف و تاکید کرد که محققان این گزارش، با رویکردی «محافظه‌کارانه و حداقلی» اثرات ویران‌گر شیوع کرونا و کمبود و محدودیت امکانات بهداشت باوری را بررسی کردند و رقم واقعی احتمالا بسیار هم بیشتر و بالاتر خواهد بود.

گزارش همچنین تاکید کرد که در سراسر جهان «اقشار آسیب‌پذیر» بیش از دیگران از این وضعیت ضربه خواهند خورد: نوجوانانی که باردار شدند، پناهجویان، زندانیان، افرادی که به ایدز/اچ‌آی‌وی مبتلا هستند، افراد «ال‌جی‌بی‌تی‌کیو»، آسیب‌دیدگان از خشونت خانگی، افراد داری معلولیت و افراد کم‌در‌آمد و فقیر بیش از زنان دیگر در معرض این خطرهای جدی‌اند و نبود امکانات آن‌ها را بیشتر هدف قرار می‌دهد.

همین حالا هم اثرات نگران‌کننده‌ی شیوع ویروس کرونا بر سلامت بارداری و جنسی شروع شده است. به دلیل این‌که تولیدکنندگان بر روی تولید وسایل ایمنی لازم برای مقابله با کرونا تمرکز کردند، میزان کاندوم تولیدی در سراسر جهان یک چهارم کاهش پیدا کرده است. صدها کلینیک سقط جنین مجبور شدند درهای خود را ببندند، چون مسئولان کشورها این کلینیک‌ها را مصداق «مشاغل ضروری» نمی‌دانند و با آن‌ها بسان دکان آرایشگری رفتار می‌کنند! هزاران نفر از کادر درمانی در بخش‌های زنان و زایمان را برای مقابله با کرونا بردند و بخش زنان و زایمان و نوزادان در بسیاری از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها با کمبود نیرو مواجه است.

این گزارش به تجربه‌ی دردناک بیماری همه‌گیر پیشین -ابولا- در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا اشاره می‌کند که قطع خدمات و نیروها و تجهیزات بهداشت باروری موجب شد که با ۳۶۰۰ مرگ زنان در حین زایمان یا تولد نوزادان نارس در سیرالئون رخ دهد. تحقیقات نشان داد ابولا باعث شد که میزان استفاده از قرص ضد باروری و کاندوم به شدت کاهش پیدا کند، این تجهیزات کمیاب شد و نرخ آن‌ها افزایش یافت و در نتیجه بسیاری از خانواده‌ها دیگر نمی‌توانستند از پس هزینه‌ی امکانات پیشگیری از بارداری و سلامت جنسی برآیند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار