سرقت از حساب‌ها کمتر از زمان رمز یک بار مصرف
کد خبر: ۱۷۷۳۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 April 22    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
رئیس پلیس فتای پایتخت از دستگیری چهار سارق فضای مجازی خبر داد که در مدت زمانی کمتر از مدت مجاز رمز یک بار مصرف سرقت می‌کردند

سرهنگ تورج کاظمی در این باره اظهار کرد: روز ۲۷ بهمن سال گذشته خانمی ۳۰ ساله، ساکن تهران حوالی پیروزی با ارائه شکایتی از دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای، به پلیس فتا گفت که برای شارژ سیم کارت تلفن همراه ایرانسل اش وارد سایتی شده که شارژ تلفن همراه را با قیمت ارزانی می‌فروخته است. او پس از طی کردن چند مرحله و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود، متوجه می‌شود که در مدت زمان کوتاه‌تر از یک دقیقه از حساب بانکی‌اش پنج میلیون ریال به سرقت رفته است.

رئیس پلیس فتای پایتخت با اشاره به این که پرونده‌های مشابه دیگری نیز به پلیس فتا ارجاع شد، توضیح داد: مهندسان پلیس فتا طی تحقیقات اولیه متوجه شدند که متهم با ساخت درگاه جعلی بانک، در مدتی کوتاه‌تر از مهلت رمز یک بار مصرف، از حساب قربانیان مبالغی را سرقت می‌کرده است.

وی با بیان این که مأموران پلیس فتا در تحقیقات بعدی پلیسی متوجه شدند، مبالغ سرقتی به حساب فردی به نام (ح. ه) واریز شده است، گفت: فرد مذکور پس از دستگیری، اعتراف کرد، یکی از دوستانش تعدادی دستگاه کارت خوان به نام وی گرفته و در ازای آن به صورت ماهیانه مبلغی به عنوان کارمزد به حسابش واریز می‌کند.

رئیس فتای پایتخت گفت: پس از اعترافات اولین متهم، متهم دوم پرونده و مخفیگاه وی نیز شناسایی شد و ماموران او را دستگیر و تعدادی تجهیزات و ابزار آلات سرقت را کشف کردند.

وی افزود: در ادامه تحقیقات پلیسی، کارآگاهان دریافتند با باندی از سارقان فضای مجازی مواجه هستند و در ادامه دو متهم دیگر نیز که با همکاری دیگر متهمان از کاربران فضای مجازی سرقت می‌کردند، شناسایی شدند.

سرهنگ کاظمی با بیان این که دو متهم دیگر این باند نیز طی دو عملیات جداگانه شناسایی و دستگیر شدند، افزود: متهمان با مشاهده مدارک و مستندات پلیس به صراحت به جرم خود اعتراف کردند. سارقان اظهار کردند که با پول شویی به شیوه‌های مختلف از جمله خرید طلا، وجوه سرقتی را از چرخه بانک خارج می‌کردند و در نهایت طلای خریداری شده را می‌فروختند و مبلغ آن را میان خودشان تقسیم می‌کردند. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، از رسیدگی به ۱۶ پرونده در این خصوص در پلیس فتا خبر داد و تصریح کرد: کارشناسان وجوه سرقتی را یک میلیارد ریال برآورد کرده‌اند.

سرهنگ کاظمی در پایان با بیان این که مجرمان فضای مجازی با تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی طعمه هایشان می‌کنند، افزود: طراحی صفحات جعلی یکی از مهم‌ترین نمونه‌های شگرد‌های کلاهبردارانه در فضای مجازی به حساب می‌آید؛ بنابراین ضروری است کاربران فضای مجازی خرید‌های اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و مهم و دارای نماد الکترونیکی مورد اعتماد انجام دهند.
وی با تأکید بر این که شهروندان برای انجام عملیات اینترنتی بانکی باید رایانه‌شان را به سیستم عامل و آنتی ویروس به روز مجهز کنند و مطمئن شوند که از درگاه اصلی بانک https استفاده می‌کنند، گفت: مردم حین خرید‌های آنلاین باید دقت داشته باشند که در دام فیشره یا همان درگاه‌های جعلی بانک گرفتار نشوند، چرا که این افراد صفحات جعلی شبیه به صفحه اصلی ایجاد می‌کنند و به طور عمده به دنبال سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران هستند.

ایسنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
0
1
پس یعنی باید به فکر شیوه دیگری بود.‌ حیف این همه زحمت و وقت و هزینه‌.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار