هفت پرسش و پاسخ کاربردی از CDC
کد خبر: ۱۷۷۱۸۸
تاریخ انتشار: 2020 April 22    -    ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
شروع و طول مدت عفونت‌زایی viral shedding و مدت عفونی بودن infectiousness برای کرونا (کووید۱۹ )هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که همانند سارس و مرس، RNA کووید۱۹ در مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی تا چند هفته پس از شروع بیماری قابل شناسایی باشد هرچند این شناسایی الزاما به معنی بیماری‌زایی ویروس نیست.

هفت پرسش و پاسخ کاربردی از CDCبه گزارش «تابناک با تو»؛ در مورد ویروس جدید کرونا تا هنوز پرسش های زیادی وجود دارد. در اینجا تلاش می شود تاحد ممکن به تعدادی از آنها پاسخ داده شود. اما به بعضی از پرسش ها دانشمندان نیز تا هنوز جوابی نیافته اند.

هفت پرسش و پاسخ کاربردی از CDC

۱) چه زمانی فرد مبتلا محسوب شده و سرایت دهنده است؟

شروع و طول مدت عفونت‌زایی viral shedding و مدت عفونی بودن infectiousness برای کرونا (کووید۱۹ )هنوز مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که همانند سارس و مرس، RNA کووید۱۹ در مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی تا چند هفته پس از شروع بیماری قابل شناسایی باشد هرچند این شناسایی الزاما به معنی بیماری‌زایی ویروس نیست. گزارشاتی از آلودگی بدون علامت به ویروس هم وجود دارد و یا وضعیت pre-symptomatic اما مشخص نیست در این وضعیت فرد آلوده کننده باشد. در حال حاضر اطلاعات موجود نشان می‌دهد احتمالا کووید۱۹ یک دوره کمون حدود ۲ تا ۱۴ روز دارد.

(این دوره کمون غیرقابل پیشبینی و طولانی از جمله علل خطرناک‌تر بودن این ویروس است)

۲) چه ترشحاتی از بدن انتقال‌دهنده ویروس است؟

ویروس SARS-CoV-2 در نمونه‌های مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی و مایعات لاواژ برونکوآلوئولار قابل شناسایی بود. RNA این ویروس در خون و مدفوع و کشت‌های مدفوعی تا ۱۵ رو پس از شروع علائم پنومونی هم شناسایی شده است. هنوز نهایت مدت ماندگاری ویروس در این ترشحات کاملا مشخص نیست و حدس زده می‌شود تا هفته‌ها باقی بمانند. در مورد SARS-CoV ترشحات تنفسی، خون، ادرار و مدفوع ناقل ویروس هستند هرچند در MERS فقط ترشحات تنفسی منتقل کننده بود. در مورد عامل کووید۱۹ هنوز انتقال ویروس از طریق vomit، ادرار، breast milk و یا مایع منی و ترشحات واژن مورد مناقشه می‌باشد.

(گزارشاتی به غیر از CDC وجود دارد که شناسایی ویروس کرونا جدید در اشک نیز تایید شده است)

۳) آیا افرادی که یک بار مبتلا به کووید۱۹ شدند احتمال ابتلای مجدد دارند؟

پاسخ ایمنی بدن و همچنین طول مدت ایمنی در مورد ویروس کرونای جدید هنوز مشخص نیست. بیماران مبتلا به MERS-CoV که ویروس آن از همین خانواده است، قبلا نشان دادند بسیار نامحتمل است که در مدت کوتاهی پس از ریکاوری از بیماری مبتلا شوند ولی این در مورد SARS-CoV-2 هنوز مشخص نیست.

(گزارشاتی از ابتلای مجدد از کشورهای مختلف از جمله چین و کره جنوبی وجود دارد که هنوز این گزارشات بطور معنی‌دار مکرر نشده است)

۴) آیا داروی پرفیلاکسی برای کووید۱۹ وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمان پروفیلاکتیک تایید شده‌ای وجود ندارد هرچند برخی از درمانگران داروهای تحقیقاتی را برای این منظور استفاده می‌نمایند.

۵) آیا کورتیکوستیروئیدها در بیماری کووید۱۹ قابل استفاده می‌باشند؟

خیر و نباید استفاده شوند مگر در مواردی با اندیکاسیون غیرقابل اجتناب همانند تشدید شدن COPD و یا شوک سپتیک مقاوم به درمان.

۶) آیا بازدم با فشار forceful exhalation در مرحله دوم زایمان توسط مادر مبتلا به کووید۱۹ باعث تولید آئروسول آلوده در فضا می‌شود؟

طبق اطلاعات محدود موجود بازدم با فشار در حین زایمان موجب تولید آئروسول نمی‌شود. اما پرسنل اطاق زایمان در این مرحله باید از ماسک‌های پیشرفته respirators و محافظ چشم و دهان، دستکش و گان جراحی استفاده نمایند.

۷) آیا استفاده از اکسیژن با فشار بالا (high-flow oxygen) موجب تولید آئروسول است؟

خیر و طبق اطلاعات محدود و موجود اکسیژن با فشار بالا آئروسول حاوی ویروس تولید نمی‌کند.

منبع: ایران کرونا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار