آیا راهی برای استفاده مجدد از ماسک وجود دارد؟
کد خبر: ۱۷۷۱۸۲
تاریخ انتشار: 2020 April 21    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش با توجه به کمبود ماسک، آیا راهی برای ضدعفونی کردن و استفاده مجدد از آن وجود دارد) را منتشر کردند.

با توجه به ضرورت رعایت بهداشت تنفسی در پی شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده از ماسک های تنفسی برای جلوگیری از گسترش آن، این سوال مطرح است که آیا می توان این ماسک ها را ضدعفونی کرد؟

آیا راهی برای ضدعفونی کردن و استفاده مجدد از ماسک وجود دارد؟


با وجود اینکه مطالبی در خصوص امکان ضدعفونی کردن ماسک ها با استفاده از دمای خشک (گرما دادن به ماسک با دمای 70 درجه به مدت 30 دقیقه)، تابش پرتوی فرابنفش، اسپری الکل، دما و فشار بالا، و گرمای خشک و مرطوب بیان می شود، اما منابع معتبری نظیر سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، این روش ها را تایید نکرده اند. بر اساس اعلام این سازمان ها، کلیه ماسک های مورد استفاده در برابر ویروس کرونا یکبار مصرف هستند و هیچ راهی برای ضدعفونی کردن آن‌ها وجود ندارد.

به عبارت دیگر، ضدعفونی کردن ماسک ها، راهکاری منطقی در برابر کمبود ماسک نیست، چرا که ممکن است باعث باز شدن منافذ ماسک و تغییر در ساختار فیزیکی آن شود و بر نحوه تصفیه، همچنین کیفیت فیلتر کردن ماسک اثر بگذارد. علاوه بر این، امکان باقی ماندن آلودگی های ویروسی و باکتریایی بر سطح ماسک نیز وجود دارد. برخی شرکت های بهداشتی، ادعا کرده‌اند که در حال ساخت ماسک با قابلیت چند بار مصرف هستند ولی تاکنون ماسکی با این ویژگی به بازار عرضه نشده است.

ضدعفونی کردن ماسک نمی تواند راهکاری قابل قبول برای استفاده مجدد از آن باشد و این کار توصیه نمی شود.

بهداتشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار